H
Hitech
hejsan! har två stycken kastrerade hankatter härhemma som har börjat tappa hullet litegrann. förut åt de knappt men nu har de börjat få aptiten tillbaka igen, och de är i lite bättre hull än förut, fast de har fortfarande mycket kvar att lägga på sig. de har mattare päls än förut, nackskinnet går segt tillbaka när man "nyper" i det och man känner ryggraden tydligt mellan skulderbladen( iaf på den ena katten, gamling kallar vi honom
). gråtass ( som vi kallar den andra katten) uppför sig lite underligt och urinmarkerade på pappas jacka igår :S kanske det var vårkänslorna som spelade ett spratt? han brukar vara den duktiga katten som klöser på elementet när han vill ut. iaf, de verkar vara på bättringsvägen, men är fortfarande magra och "undernärda". är de sjuka? kan jag ge dem något så de går upp i vikt och så?
en andra fråga, som inte har med hälsan att göra direkt; när jag åker till skolan och pappa till jobbet måste katterna vara ute i flera timmar. då lägger vi ut mat åt dem, fast då kommer det vilda katter och slåss med våra kisar om maten. så vi får antingen riskera att katterna blir blåslagna och haltar när vi kommer hem igen, eller att de får svälta ett par timmar. hur ska vi lösa så att de kan ha maten ute, men slipper bli blåslagna av andra katter?
alla tips tages emot med stor tacksamhet!
en andra fråga, som inte har med hälsan att göra direkt; när jag åker till skolan och pappa till jobbet måste katterna vara ute i flera timmar. då lägger vi ut mat åt dem, fast då kommer det vilda katter och slåss med våra kisar om maten. så vi får antingen riskera att katterna blir blåslagna och haltar när vi kommer hem igen, eller att de får svälta ett par timmar. hur ska vi lösa så att de kan ha maten ute, men slipper bli blåslagna av andra katter?
alla tips tages emot med stor tacksamhet!