Yes!Är det här skrivet med ironi eller inte?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Yes!Är det här skrivet med ironi eller inte?
Har du sett exempel på post-apokalyps IRL? Eller bara på zombie-filmer?Mmm. Jag har sett en del exempel på sådant i andra miljöer. Det brukar inte sluta bra. För någon inblandad.
Det är ju oklart vad apokalyps mer exakt skulle innebära, konkret.Säg nu att det blir apokalyps. Då vore det väl himla käckt att klara sig. Kanske var du och familjen i en Lummelundagrottorna när det small och ni klarade er. Man ska aldrig säga aldrig. Fast zombierna kan kvitta.
Det man kan fundera på är vilka människor som är apokalyps-romantiker. De som känner att de är på fel spår i livet och vill börja om från noll? Äventyrare som vill ha mer spännande vardag och skjuta på andra människor och slänga molotov-cocktails med goda syften?Det är ju oklart vad apokalyps mer exakt skulle innebära, konkret.
Det @Liran beskriver tex, vill jag inte vara med om. Det låter sämre än döden för mig (som jag tolkar det). Absolut inget jag vill förhålla mig aktivt till i min vardag.
Som strategi tror jag mer på att stärka samhällen som sätt att undgå latastrofer.
Vart vill du komma med frågan om vem som är apokalys-romantiker?Det man kan fundera på är vilka människor som är apokalyps-romantiker. De som känner att de är på fel spår i livet och vill börja om från noll? Äventyrare som vill ha mer spännande vardag och skjuta på andra människor och slänga molotov-cocktails med goda syften?
De katastrofer som vårt samhälle kan råka ut för kommer nog smygande nästan omärkligt, och kommer inte att kännas igen som katastrofer förrän långt efteråt.
Se till att gå en kurs på nåt som ingen annan kan, för att förändra ditt värde från mat till hantverk. Att kunna tälja matsalsmöbler är en bortglömd paradgren bland dagens ungdomar.Måste nog gå en sådan där kurs annars är jag nog rätt god att äta upp.
I ditt fall skulle jag definitivt ha något med mig i bilen. Var ju inte länge sedan en tant frös ihjäl i sin bil. Hon skulle bara åka en sväng och körde fast i ett snöigt dike, kom inte ur bilen, var på en mindre väg där ingen letade.Men det här var ju hysteriskt roligt. Är ni allvarliga med att ni faktiskt förberedd för någon slags stor kris? Jag har inte ägnat en enda tanke på något sådant i hela mitt liv, undrar vad det säger. Jag förlitar mig på att myndigheterna vi har fixar det så gott som möjligt? Eller är jag helt naiv och bakom flötet? jag har aldrig mat i bilen. Och då kör jag ofta genom norrländsk ödemark med tallar som enda sällskap. Nångång har jag tänkt vid - 35 att nu kanske det inte är så himla skojsigt om bilen brakar eftersom jag inte har en enda filt i den. Jag är extremt opraktiskt och ohändig så jag vet inte vad jag bidra med till dem som kan hugga ved, såga, bygga bon, jaga djur och allt sådant som jag ser på med absolut fasa. Jag kan för fasen inte ens pumpa ett cykeldäck utan att spränga skiten (hände häromdan). Måste nog gå en sådan där kurs annars är jag nog rätt god att äta upp.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hela-oland-stromlost/Men det här var ju hysteriskt roligt. Är ni allvarliga med att ni faktiskt förberedd för någon slags stor kris? Jag har inte ägnat en enda tanke på något sådant i hela mitt liv, undrar vad det säger. Jag förlitar mig på att myndigheterna vi har fixar det så gott som möjligt? Eller är jag helt naiv och bakom flötet? jag har aldrig mat i bilen. Och då kör jag ofta genom norrländsk ödemark med tallar som enda sällskap. Nångång har jag tänkt vid - 35 att nu kanske det inte är så himla skojsigt om bilen brakar eftersom jag inte har en enda filt i den. Jag är extremt opraktiskt och ohändig så jag vet inte vad jag bidra med till dem som kan hugga ved, såga, bygga bon, jaga djur och allt sådant som jag ser på med absolut fasa. Jag kan för fasen inte ens pumpa ett cykeldäck utan att spränga skiten (hände häromdan). Måste nog gå en sådan där kurs annars är jag nog rätt god att äta upp.
Jag tror att det är naivt att tro att myndigheterna ska organisera någonting, eftersom de ju också bara är människor och antagligen också drabbade av samma katastrof som vi andra är.Jag förlitar mig på att myndigheterna vi har fixar det så gott som möjligt? Eller är jag helt naiv och bakom flötet?
Men det här var ju hysteriskt roligt. Är ni allvarliga med att ni faktiskt förberedd för någon slags stor kris? Jag har inte ägnat en enda tanke på något sådant i hela mitt liv, undrar vad det säger. Jag förlitar mig på att myndigheterna vi har fixar det så gott som möjligt? Eller är jag helt naiv och bakom flötet? jag har aldrig mat i bilen. Och då kör jag ofta genom norrländsk ödemark med tallar som enda sällskap. Nångång har jag tänkt vid - 35 att nu kanske det inte är så himla skojsigt om bilen brakar eftersom jag inte har en enda filt i den. Jag är extremt opraktiskt och ohändig så jag vet inte vad jag bidra med till dem som kan hugga ved, såga, bygga bon, jaga djur och allt sådant som jag ser på med absolut fasa. Jag kan för fasen inte ens pumpa ett cykeldäck utan att spränga skiten (hände häromdan). Måste nog gå en sådan där kurs annars är jag nog rätt god att äta upp.
Jag har nog tolkat det som att de där 72 timmarna handlar om viss beredskap i hemmet? Inte att jag ständigt ska ha mat och vatten etc med för samma tidsrymd, tex när jag jobbar eller är ute på stan? Det blir ju ett väldigt kånkande.Myndigheterna själva anser ju att vi ska klara 72 timmar utan dem. Jag kör också mycket bil i Norrland ute i ingenting och nog har jag en basutrustning i bilen om något skulle hända. Det har jag fö här hemma också även fast det inte alls är så ödsligt här jämfört med där jag jobbar och särbon bor.
Jag litar inte på att jag kommer att få hjälp via myndigheterna vid en större händelse. Inte på en gång iaf.
Jag har nog tolkat det som att de där 72 timmarna handlar om viss beredskap i hemmet? Inte att jag ständigt ska ha mat och vatten etc med för samma tidsrymd, tex när jag jobbar eller är ute på stan? Det blir ju ett väldigt kånkande.
(Bilkörning i Norrland har jag ingen vana vid. Jag kör mest till stallet och då kan jag GÅ hem om det verkligen kniper, tre mil.)
Visst är det två olika diskussioner. Men den som på allvar preppar för apokalypsen lär klara stora elavbrott, ofred, varubrist och haverier i mobilnätet bättre än den som sätter hela sin tillit till myndigheterna i händelse av kris.Det är ju strängt taget två olika diskussioner.
En om vardagsberedskap för att mildra effekterna av störningar i de centraliserade försörjnings- och kommunikationssystem som många i samhället är oerhört beroende av - ofta utan att ens vara medvetna om graden av beroende.
En om att överleva en zombieapokalyps.
Den senare kan vara kul att gotta sig litet i, men jag tror ändå att det är den första som har bäst chans till konkret utdelning.![]()