Är du duktig på sadlar? Hjälp Mig!

Chambery

Trådstartare
Jag har precis köpt en ny häst och behöver lite hjälp med sadel.
Jag har mer och mer fått upp ögona för Jacson Pro Legano hoppsadel och skulle vilja höra erfarenheter och åsikter om denna sadel?

Jag har läst lite om Jacson santacruz sadlarna i överlag och har fått uppfattningen om att det är ganska så "smala" och lite mindre i sina storlekar.
Vad för typ av hästar passar Jacsons Pro Legano?

Jag har köpt en swb runt 165 cm i mkh och ganska så nätt, nu rids hästen med en Tolga hoppsadel, vet dock inte bomvidden då det inte står någonstans men den ser ganska så smal ut, men hästen kräver även fårskinnspad under den sadeln. Vad finns det för sadlar som är liknande Tålgas hoppsadlar?

Är jätte öppen för förslag och hoppas få höra era erfarenheter. troligtvis blir det så att vi åker till sadelutprovare och får hjälp men ville endå luska lite.

Sv: Är du duktig på sadlar? Hjälp Mig!

för att veta vad för bom form som kan passa din häst så behöver man minst en bild tagen rak från sidan på hästen(naken), bomvidd kan man få reda på genom att prova sig fram, mäta med en grad skiva efter att du ritat av manken (svårt att göra själv).

men det enklaste är att ta ut en sadelmakare eller diplomerad sadelinprovare för att mäta hästens rygg och se ut en sadel som passar hästens rygg.
ett nätt swb på 165 kan se ut hur som helst, svängd rygg, rak rygg, kort/ lång, över byggd, jätte manke osv. ingen häst är den andra lik helt enkelt :p

men lägg ut en bild på hästen så kan du få lite hjälp i alla fall innan du tar ut sadel utprovare

Sv: Är du duktig på sadlar? Hjälp Mig!

Jag vågar påstå att ingen här kan ge dig ett bra svar på din sadelfråga. Att prova ut sadel är det jag anser vara både den svåraste och den viktigaste biten med att ha häst. Två hästar av samma typ och samma ras kan behöa helt olika sadlar. Vilken sadel du ska ha beror dels på hur din häst är byggd (vilken många tror är den avgörande faktorn - men icke!), dels på hur hästen rör sig och dels hur du rider! Så när du provar ut sadeln ska sadelutprovaren först kolla hur din häst exteriört sett ser ut, men sen skulle jag aldrig köpa en sadel om inte sadelutprovaren tittar på hästen under longering för att se hur hästen rör sig och sen inte minst måste du rida i den sadel de rekommenderar så att sadelutprovaren ser om denna sadel även passar ditt sätt att rida. Detta är en djungel, men det rätt sadelutprovare är jag säker på att du kommer hitta rätt. Men tro inte att någon genom att bara titta på din häst kan se vilken sadel som passar dig och din häst. Det finns alltför många "amatörsadelutprovare" som gått kanske en 1-dagars-sadelutprovar-kurs och tror de kan hjälpa hästägare att prova ut sadlar, men jag kan säga att de kan inte ha mer fel! Lycka till med ditt sadelletande, men mitt starka tips är att du tar hjälp av kunniga proffesionella personer som kan hjälpa dig.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 752
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka