Är du förbered?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Bumbiiii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 442
B

Bumbiiii

när du ska iväg på tävling fixar du i ordning alla grejer dagen innan eller samma dag/morgon? hur gör du när du är nervös för att den ska släppa?

Sv: Är du förbered?

Jag tvättar hästen(om det behövs) o putsar grejor dagen innan...

Resten får bli samma dag :D

hehe va kul attt du svarat. bra uppläggning samma här. fast ja brukar även lägga in allt i bilen dagen innan med sen tar ja resten samma dag ;)

det beror på vilken tid man ska fara till tävlingen men om det är på morgonen ställer jag iordning allt kvällen innan så det är enkelt och bara lyfta in allt i bilen sen..
inte nu för att jag tävlar så ofta :o men när det väl händer

om det är fälttävlan packar jag allt dagen före + tvättar hästen osv

på vanliga hopp o dressyr gör jag allt samma dag, utom att tvätta hästen förståss ;)

Jag tävlar än så länge bara klubbtävlingar men har planerat att börja "på riktigt" till våren.
Brukar iallafall göra så här:
1. Klubbtävling på klubben som jag rider till. Packar in saker hemifrån dagen innan och/eller på morgonen, beror på när tävlingen startar. Sen rider jag bara från stallet :p
2. Åka-bort-tävling på andra klubben. Då packar jag in hemmagrejerna dagen innan och sen hästens grejer på morgonen när vi kommit till stallet.

Smörja sadel och träns gör jag dagen innan (om jag gör det), tvätta hästen gör jag inte för klubbtävling men däremot brukar jag försöka få honom att iallafall likna en skimmel ;)

Allt ska vara klart dagen innan! Hua, för att packa på tävlingsmorgonen och vara lite nervös och trött. Det är ju som gjort för att jag, blond och allmänt korkad ska glömma både sadel, benskydd och licenser!

Nej, hästarna tvättas, lindas, flätas och ryktas dagen innan. När de står på tork så smörjer jag utrustning, tvättar av benskydd, packar täcken, schabrak, liniment och allt man ska ha med sig.

Nervös ska man vara, lite grann i alla fall. Blir man helt galen så kanske man ska vänta lite med tävlingarna eller gå på en kurs i mental träning :idea: .

Packar alltid allt kvällen innan, badar häst, smörjer och fixar så allt är i ordning för tävlingsdagen.

På morgonen ger jag havre, borstar lite, plockar ut i bilen och så på med täcken och så åker vi.

Är det senare vi ska iväg så är det samma upplägg dagen innan, bara det att han får gå ut i rasthagen en stund, där rullar han inte och kan inte skita ner sej. ;)

Det beror på hur dags jag startar, tidig starttid innebär att jag fixat allt kvällen innan, sen starttid så gör jag det innan jag åker.

Nervös blir jag inte längre, däremot kan jag bli ganska taggad men det är bara strax före start.

om jag tvättar och putsar grejer görs detta dagen innan om det inte är en eftermiddagstävling eller liknande förstås. Packning och sånt görs samma dag. När jag började tävla ponny packade jag allt dagen innan, men efter ett par år på banan har man lärt sig vad man ska ha med sig och det går fort att packa.

Jag blir sällan nervös, när jag blir det försöker jag bara ta ett par djupa andetag och föreställa mig att allt går jättebra, då släpper ganska mycket.

fälttävlansnörd :

Jag håller med dej angående nervösiteten visst ska man vara lite nervös det är ju det som är det roliga hehe:smirk:

Jag putsar all utrustning o så och packar in allt i bilen dagen innan, i alla fall det som jag inte nödvändigtvis behöver. Packlista har jag också till "större" tävlingar där det behövs mer grejer o förberedelser (ej små klubbtävlingar) som tar längre tid osv. Jag blir lugn när jag vet att jag inte glömmer något!

Jag tävlar i Distans, vilket för det mesta innebär att man ska resa en bra bit, så ofta håller jag på att packa och gör iordning allt hela veckan.

Jag har alltid varit nervös inför tävlingar men när jag gick på ett träningsläger på en ridskola för Carina Oddsberg undervisade hon i mental träning.
Hon har hjälpt mig jätte mycket.
Det går att få tag på henne genom http://www.sisuidrottsutbildarna.se

Hon är ruskit bra!

Det beror ju på hur tidigt jag måste åka. Om jag åker på morgonen fixar jag allting innan, lägger fram allting i sadelkammaren som ska in i bilen, smörjer alla saker, tvättar och knoppar hästen, fixar transporten. Det enda jag gör på morgonen är att packa bilen, linda hästen, sätta på skydden och lastar. Om jag åker på eftermiddagen kan man ju smörja och knoppa dagen efter, tvätta hästen gör jag dock dagen innan, om den inte hinner ut i hagen dagen efter dvs.

Angående nervositeten så är väl det enda rådet jag kan ge att komma ihåg att andas! Speciellt när man rider blir man dålig på att andas när man är nervös. Annars är det bara att bita ihop och träna, träna, träna. En sak som jag inte tror är bra att ljuga och säga att man inte är nervös om någon frågar, dels för att jag tycker att det är larvigt + att det känns nog bättre om man får säga att man är nervös, det tror iallafall jag! :)

Lycka till!

jag gör allting dagen innan, badar hästen, packar ihop alla grejer och lägger i det som ska i tävlingsskåpet, gör iordning höt och maten som ska med samt vattenhinkar osv. ställer fram allt som ska med så det är lätt att sätta in i bilen och transporten.

smöjer gör jag två dagar innan tävlingen.
på morgonen lindar jag och sätter på skydden på hästen (om det inte är någon vet.bes på tävlingen), borstar en gång till, täckar och sätter på transportskydd.
packar in allt i bilen och transporten.

jag blir alltid lite nervös, men inte längre så att det stör min ridning som det gjorde förr när jag var så nervös att jag inte red som jag skulle. nu har jag lärt mig att kontrollera min nervositet och skärpa till mig och rida såsom jag ska inne på banan och inte glömma allt jag kan sekunden jag får startsignal :p

Jag gör typ allt kvällen innan. Slipper man stressa på morronen.. :)

Dagen innan tvättar jag alltid hästen och på morgonen knoppar jag.. det är det enda bestämda annars så är det olika från gång till gång beroende på när vi ska åka..

Har tävlat så mkt nu så jag är inte så nervös..bara lite precis innan jag ska in på banan..mennär jag var liten så kunde jag inte sova på hela natten innan men när jag väl satt på hästen så var det som bortblåst för då koncentrerade jag mig bara på hästen..

Jag smörjer alla grejor och tvättar hästen och paclar alla grejor dagen innan.
Gör även i ordning transporten också.
DÅ är det bara att borsta av hästen och åka på tävlingsdagen :)

Liknande trådar

Fälttävlan Är det inte dags för en tråd ägnad åt fälttävlan här på forumet? Denna fullkomliga tävlingsform innehåller tre grenar som ska tränas... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 185
Senast: Bison
·
Tävling Hästaveln går ju framåt med individer avlade för tävling, men är jag ”gammalmodig” som tycker det känns lite fel att starta två dagar i...
Svar
13
· Visningar
1 039
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka