Är jag ensam med okontrollerbar unghund?

Sv: Är jag ensam med okontrollerbar unghund?

Det bästa när hunden gör något otillåtet som att jaga katten (jag antar att han gör det på lek och inte på "blodigt allvar") är det bästa att göra något ännu roligare hos dig. Ha som ledord "matte/husse ska alltid vara värd mest".
Släng fram en boll, kasta lite godis runt dig eller pip med en pipleksak. När hunden är hos dig berömmer du med leken eller godiset och ber den sedan att gå och lägga sig och ta det lugnt.

Jag tror våran familj fått våran hund för våra synder! Hon är en schäfertik på ett år ungefär, och hon gör ALLT!

Hon skäller, på ALLT. Går inte att ha henne ute för hon skäller på bilar, grannar och även det som är osynligt:grin: Hon skäller inomhus också för den delen, om jag sitter i soffan skäller hon på mig osv.

Hon öppnar dörrar. Vi har fått vända handtaget in till tvättstugan och låsa, för att hon inte ska ta sig in. Vi har ytterdörren låst hela dagen, för annars öppnar hon den. När hon vill in så hoppar hon på ytterdörren så den är helt förstörd.

Hon äter strumpor. Antingen drar sönder dom, äter upp och spyr upp, eller äter upp och bajsar ut:grin:

Det går inte att ha henne hemma själv. Någon måste vara hemma hela tiden och helst vara i samma rum som henne för annars äter hon på skor, drar i jackor, äter upp sin hundbädd etc etc. Ska man duscha får hon antingen vara i en bur eller i badrummet samtidigt.

Hon bits. Har bitit mig flera gånger, i bla skinkan. Dock inte så det blir hål, men det gör ju ont! Hon morrar åt mig och gör utfall varje gång jag går med henne, så jag gör inte det längre. Jag är uppvuxen med massor med hundar och har en mamma som ställt ut och fött upp boxrar, men har ALDRIG varit rädd för en hund, ändå har jag blivit biten i ansiktet. Men denna hunden är jag rädd för och litar inte på för ett öre.

Hon har sån fruktansvärd energi så det är inte klokt. Hon är ute på vår trädgården nästan hela tiden och går promenad runt 4-5 gånger om dagen, och då gör vi mycket sök och apport med henne, men ändå är hon som ett energiknippe!

Hon älskar att skälla på mig? Skäller på mig när jag äter, när jag kollar på tv, ja allt.

Allt detta gör hon på en dag, och då har jag nog glömt berätta en del andra saker som hon gör.
Hon är helt enkelt SUPERJOBBIG, men finast i världen och har ett jättestort hjärta egentligen. Mamma har väldigt bra koll på henne men hon har blivit lite för mammig, och lyder egentligen mest bara mamma. Jag har inte tålamod för denna hunden, för hon kräver ett engagemang utanför denna värld. Tur att hon är så fin och genomgo egentligen, annars hade vi nog lämnat tillbaka henne :devil:

Kan det vara så att ju mindre, sötare och gosigare de är, desto större döv-monster döljer sig därinne?

Alltså, de värsta terroristerna skulle ju aldrig överleva om de var fula och ogosiga.. alltså har naturen utrustat dem med ovanlig charm utöver monsterfasonerna.. :idea:

(skulle köpt en ful hund...:grin::crazy: )

Jaa... Det hände, när han var 8+ veckor och riktig superterrorist (våra händer var blodiga av bit och rivsår), att man tänkte: "det är tur att han är söt, annars hade man slagit ihjäl honom!" :rofl:

Norrland

:eek:

Nog för att det finns snorvalpar och slynglar... men det där tycker inte jag låter normalt, speciellt inte om hon är ett år gammal.

Jo, förresten, vår tränare kör ju såhär mjuka metoder (vilket jag föredrar) men just när inget funkar osv så får jag för mig att hennes metoder kanske är för mesiga. Typ att det inte skulle funka på just min jycke osv, så då får jag för mig att (i smyg) ändå hålla på med "nej" och sånt som hon tycker att man ska undvika.
Fast oftast när han gör nått fel inne, som att jaga/hetsa på kisse, så är han så uppe i varv att han liksom bara tycker att det är en kul lek att jag lägger mig i... Så nu tänkte jag, om man nu ska köra mjuka metoder osv, skulle man typ kunna köra godisregn en bit bort för att distrahera istället?
Eller blir det som belöning för att han jagar katten då? :crazy:

Jag rekommenderar varken godisregn eller korrigering, utan "skvaller".

Jakt är ett naturligt och djupt liggande beteende hos en hund, så kom ihåg att din hund inte alls tycker att det är fel att jaga kissen. Det är bara ett beteende bland andra. Även om vi tycker det är självklart att man inte jagar en annan familjemedlem i vardagsrummet.

"Skvaller" är någont Eva Bodfäldt skriver i boken "Kontaktkontraktet", finns på bibblan.
Lär Dig gärna klickerträning vilket är ett bra medel för att bota jaktbeteenden. Klicka och belöna för att hunden visar dig var katten, eller andra skojiga saker är.
Träna på både doft- och synretningar. Som alltid gäller det att hitta ställen att träna på där man kan få det hela att fungera, alltså där det finns retningar men inte mer än att hunden lyckas så att du kan klicka och belöna.

Görs detta på rätt sätt som kommer din hund att vända sig mot dig när den ser katten. Då kan du mycket väl belöna genom ett godisregn, eller att låta den jaga, det du bestämmer är "jaktbart" tex en boll.

Shit.. tycker också det där lät... bortom "ostyrig".. kan ni inte söka hjälp av någon tränare? Kanske ta henne till veterinären? Låter ju som nått allvarligt fel.. :(

Det där med skvaller har vi berört lite på valpkursen, kommer att komma mer på nästa kurs. Ska läsa på mer om det, tack för tips! :bow:

Vill dock precisera att han inte precis "jagar" som i att springa efter katten som kutar. Det är väl snarare så att han "hetsar" på katten, och kisse hjälper inte precis.. :mad:
Om kisse tex sitter i soffan så kan vovve vilja leka/peta/tugga på kisse. Han hoppar då upp med frambenen på soffan och försöker nå kisse.
Kisse jamar då töntigt, sitter kvar typ på bakbenen och bitch-slapar vovve i fejan. Vovve tolkar detta som att det är såhär kisse gillar att leka, så han försöker smälla tillbaka :p Kisse ser ju till att hålla sig precis utom räckhåll, och då blir ju vovve ganska snart superupphetsad och bara hoppar jämfota, skäller och har sig. Man hör på skallet att han är alldeles "över sig" liksom, gällt udda skall.. om du förstår hur jag menar..

Har försökt putta undan vovve, puffar jag på framändan studsar han bara ännu mer och ska hetsa på mig istället, vill tugga och dra i kläderna. Puffar jag på bakändan avbryter han väldigt kort men "kommer inte ner" utan är snabbt på kisse igen. Försöker jag med "ceasar-energi" att "claim the cat" så hetsar han på mig, inbjuder till bus, studsar och hoppar. Och så snart jag flyttar mig är han på katten igen. :crazy:

När han är såhär över sig så har jag bara hittat en enda lösning som verkligen funkar, att sätta honom i buren några minuter. Då kommer han ner och hetsar inte när han kommer ut.

Skulle kvaller-träning kunna "bota" även detta, eller är det då en annan approach som gäller?

Låter inte bra. Stress är nog mest troligt. Vad gör hon om ni i 2 veckors tid begränsar hennes utrymme till 1-2 rum. Fullständigt låtsas hon är luft när hon skäller på er. Säger nej så fort hon tuggar på ngt och tar bort det? INTE har henne ute alls utöver promenader? Tror hon behöver lite ramar. Tydliga gränser mellan vila och motion, vad man får och inte får. Säg åt henne att ligga på en plats och där ska hon ligga tills ni säger annat, även om ni får lägga tilbkaka henne 50 ggr. Mycket möjligt hon först blir värre innan hon blir bättre.

Min hund är döv för andra gången i sitt liv. Han är 10 månader och har återigen glömt bort att inkallningar betyder samma sak varje gång. Han kunde det redan när vi fick hem honom men så har han minne som en guldfisk också :p Så nu tränar vi med korv och långlina vilket förhoppningsvis snabbt ger resultat.

Jag tror att du borde försöka hitta en bättre belöning, som han verkligen VILL ha och inte bara accepterar om det inte finns något roligare. Korv, en boll, vad nu din hund tycker om.
Och ha honom inte lös innan inkallningarna sitter. Det låter som smått kaos som du beskriver det och kan nog sluta farligt. Tror inte du behöver bekymra dig om att långlinan är för tung, jag tycker dessutom flexi kan vara kanske tunga också... Fördelen är att de är längre, nackdelen är att ett flexi är lättare att hålla ordning på.
Och nej, det är inte på några sätt onormala problem ni har, bara en unghund :p Beroende på ras så tar det 1-2 år innan de är vuxna (suck... jag tycker det är dags för min nu).

Min hund tycker också att fräsande och bitschslapande katter bara vill leka... Nu har jag inte katt själv men en kompis som jag brukar plugga hos har. Vi har fått sätta upp fler och fler regler där. Ibland innebär det att tvinga honom att sitta/ligga stilla vid mig när han blir för upphetsad.
När min blir knäpp och bara ska hänga i mina kläder och busa så stänger jag in honom i ett annat rum om det inte funkar att säga till honom en gång. Då lugnar han sig snabbt. Valp- psykologi, de behöver ibland hjälp att koppla av. (vid närmre eftertanke har min hund inte gjort så på typ en månad. det finns hopp!).

Haha, det där guldfiskminnet har vi också ibland som det verkar :angel:

Har funderat en del kring problemet sen jag skrev tråden, inser att jag nog varit rätt trist vid inkallningen. När han var mindre ville han liksom inte lek-brottas-busa så det gick liksom inte att använda bus som belöning. Då vart det bara kom, sitt, godis, iväg. Nu är han ju mycket mer leksugen så kanske jag skulle bli mer attraktiv om vi busade och brottades lite också när han kommer till mig :idea:
Tänkte testa lite med det, ska prova med lite annat godis också, vi har haft eliminationsdiet och massa strul så han har inte kunnat få "vad som".

Angående katten så kanske jag inte gör så dumt då om jag bara passivt begränsar honom så han kan komma ner i varv :idea: Ska sätta upp en barngrind i köket så vi kan stänga in honom där utan att ha dörren helt stängd.

Bara att tjura på då, hoppas att vi kanske slipper en del av dövhetsproblemen osv när vi kasterar, då kanske han lugnar sig lite fortare. Kan tänka mig att svallande hormoner kan vara jobbigt bra länge :p

Jag kan tyvärr inte vara lika tröstande som alla andra här.
För det blir värre!

Denna veckan har jag spenderat med mina föräldrars 10-åriga labbe.
Han har tävlats upp i elitklass spår, levt sitt liv nästintill alltid okopplad
och med 100% lydnad med ialf husse.
Men, han har glömt allting!
Sitt namn va vad hette jag nu igen? Och "hit"? Nääää det har jag aldrig hört förr...
Ja de där människorna går därborta ja... Hum nä jag går nog in här i skogen och
luktar lite på grankottarna...
Jag blir TOKIG på honom! Resten av hans dagar blir nog de mest koppelrika...
Nog för att en äldre hund kan höra dåligt men det här handlar enbart om selektiv
hörsel.
Han hör utan problem när husse kommer hem långt innan min 1-åriga BC.

Men visst känns det bra också när mitt yrväder framstår som den lydiga :angel:
Och han är lycklig, han har ju fått en ny arbetsuppgift. Labbens namn betyder ju ATTACK! :D
Till den gamles förtret har lillgrabben lärt sig att hålla koll på honom :devil:

Jag tror inte heller du behöver oroa dig men som många tipsat så använd en
lina så han inte kan försvinna ifrån dig! Det är så mycket lättare att krångla med
lina nu än att han blir alltför van vid att sticka iväg.
Lycka till med den lille parveln!

Tack för den du! ;)
Fast om han är galen första året åsså superduktig 9 år, så får han bli lite galen igen på slutet. Då har han förtjänat det :love:

Jo, jag ska ta med linan och träna inkallning. Jag släpper honom förståss inte på "farliga" ställen, brukar se till att vi är ensamma och med god uppsikt åt alla håll så jag kan koppla honom innan han ser att det kommer någon.
Dessutom går det bra precis i början, då kommer han fint, men sedan blir han trött/busig/uppjagad och det är väl mest då han blir vild :crazy:

Försöker jag med "ceasar-energi" att "claim the cat" så hetsar han på mig, inbjuder till bus,

"Claim the cat" , den var skitbra!:D

Då är jag med, nä här gäller inte skvaller utan passivitet. Om du vill öva operant (den mjuka metoden) så börjar du när hunden redan ligger utslagen i ett hörn och softar. Säg tydligt "gå och lägg dig". Med detta menar du verkligen inte bara att hunden ska ligga, utan du vill åt hela konceptet med en helt "relaxad" hund.
Förstärk ditt kommando med klicker och något alldels extra, som du droppar försiktigt när du går förbi hunden. T ex en kycklingbit.Den ska alltså inte fara upp. Så säg inte "bra" eller något annan uppmärksamhetstänkande.

En annan passivitetsövning, sätt dig på golvet med benen framför dig som ett "v", lägg hunden mellan dina ben. Hunden ska ligga helt platt med huvudet på sidan. Detta gör mycket vänligt men bestämt.
Lägg till kommandot när du ser i ögonen på hunden att den "släpper". Dvs när ögonen slutar fara runt och ha koll på saker.
Klicka och beröm som ovan.

Tanken är sedan att när hunden hetsar på kisse så kommer kommandot "Gå och lägg dig" och det är något helt annat än att tvärlägga sig i korgen 17 sekunder.

Passa på och öva under reklampauserna när du tittar på tv ikväll.

Hehe.. jaaa.. han säger ju så: "claim the door" när hundarna hetsar på dörren när det kommer folk.. fast jag har visst inte hans energi.. :crazy:

TACK!!! Jättemycket för otroligt tydliga tips på övningar! Ska genast börja, har faktiskt funderat på hur sjutton man får till "gå och lägg dig"
:bow::bow::bow:

Fast utslagen är han oftast på dagarna, får passa på då :idea:

Fast risken är att han far upp om jag klickar.. han blir på helspänn när klickern är framme :p är det bättre att strunta i klickern då och bara släppa dit nått gott?

Fast risken är att han far upp om jag klickar.. han blir på helspänn när klickern är framme :p är det bättre att strunta i klickern då och bara släppa dit nått gott?

Då har du lyckats med att förstärka klicker med att "nu händer det något". Helt ok!

För dig blir då klickern aktivitet och nu ska du öva passivitet, så då lämnar vi klickern därhän.
Tänk på att inte ens ta ögonkontakt när du droppar godbiten.

Tack för superbra tips ännu en gång! :bow:

Fick till några bra "gå och lägg dig" igår, en gång när han typ sömngångaraktigt gick till en ny sovplats, precis när han la sig sa jag "gå och lägg dig" åsså smög jag dit en godis :idea:
Detta ska vi träna på! :bow:

Hehe.. jaaa.. han säger ju så: "claim the door" när hundarna hetsar på dörren när det kommer folk.. fast jag har visst inte hans energi.. :crazy:

TACK!!! Jättemycket för otroligt tydliga tips på övningar! Ska genast börja, har faktiskt funderat på hur sjutton man får till "gå och lägg dig"
:bow::bow::bow:

Fast utslagen är han oftast på dagarna, får passa på då :idea:

Hur gör han det? Det där med att ta kontrollen över dörren, gästen, katten eller vad det kan vara låter väldigt inressant...

Jadu, om jag visste precis så hade jag inga problem :angel:

Nä, men om det tex ringer på dörren och hundarna far dit och hoppar och skäller så liksom går han fram till dörren, ställer sig en bit ifrån den med ryggen mot den. Mellan hundarna och dörren. Så liksom "claimar" han den, ser alfahanne ut, typ "detta är min dörr som JAG ska äta upp, och ni som är lägre i rang får fan vänta tills JAG är klar". Begär utrymme kring sig och dörren med kroppsspråket, "blänger till" dem så att de lugnar sig och väntar på behörigt avstånd.
Precis som man kan se en hund gör när den vaktar sitt ben.

Magiskt att se...:bow: varför jag inte lyckas vet jag inte :crazy::p

Liknande trådar

Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår... 2
Svar
27
· Visningar
8 692
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka