Jag har nog inte flugit på några år, var i England en helg för tre år sedan och ska kanske till ngn släkting i Europa i år.Jag är lite inspirerad av skolstrejkande Greta och leker därför med tanken på att inte flyga under det här året.
Rannsakar jag mig själv, så är det mer av ett livsstilsexperiment än en insats för klimatet. Men ändå.
Jobbrelaterade flygresor kan jag av olika skäl nog undvika ganska lätt just i år.
Men de privata resorna. De är värre. Min spontana tanke om jag har några dagar och några tusen kronor över är "Jag åker någonstans!". Vilket alltid innefattar flyg, eftersom vi pratar om några dagar och jag har svårt att vara borta länge på grund av min häst.
Trots att jag verkligen inte trivs på flygplatser, och är rätt likgiltig för själva flygandet, så ser jag uppenbarligen flyget som vägen till - tja, nästan allt. Typiskt beroende.
Så klart kan jag ganska lätt acceptera ett år då jag inte flyger. Det blir lite tråkigare ur just reseaspekten, men vad sjutton, ett år går bra.
Men. Om man försöker komma på annat att göra som på något sätt kompenserar mig för missade utlandsresor? Vad hittar man på då? Jag får reklam för aktiviteter som sportfiske i Dalsland, men det är ärligt talat inte riktigt min grej.
Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?
(Och så spyr jag på mig själv för att frågeställningen lyser av privilegier.)
Om jag har ett par dagar över så tränar jag, åker skidor, åker skridskor, rider, på vintern åker jag till Sälen eller Åre, på sommaren åker till typ Gotland eller Skåne.
Jag brukar inte ha pengar över
Att åka utomlands för mig utan att hälsa på en släkting eller titta på en viss stad är lite som att sluka en tårta jättesnabbt och det enda man har kvar är ett par foton. Att spendera en vecka till på samma strand i Skåne är som att skapa minnen.
Jag flög väldigt mycket mellan 9-25 standby, typ överallt. Lite mätt kanske. Har inget emot flygplatser men tåg är ganska nice