Det jag tycker är jobbigast med Kalmar är att det är en småstad med storstadskomplex. Det är som att Kalmar vill verka vara storstad, trots sin storlek... Men så är jag också någon som helst av allt skulle bo under en sten mitt i skogen....
Med detta sagt så tror jag att man får mer av stadsliv än man kan ana om man besöker Kalmar.
Och, Kalmar har utsetts till årets sommarstad 4 år i rad.
http://www.barometern.se/kalmar/kalmar-arets-sommarstad-for-fjarde-gangen-i-rad Som uppvuxen där och med ovanstående beaktat, så begriper jag inte varför.

Men... (sen är det ju också en studentstad, med universitetets nya byggnader i hamnen, intill centrum, så det är egentligen inget som stänger när turistsäsongen är över - mer än möjligen guidade turer på slottet ??)
Till Kalmar kan
@Petruska åka tåg, utan att ens behöva byta längs vägen...
I övrigt.
Senast jag flög var när maken fick en resa till London (med mig) i 30-årspresent av hans föräldrar - han fyller 49 i år...
Att åka tåg kan vara att utnyttja tiden väl, eftersom många kan jobba eller plugga under resan. Makens jobb t.ex, anser tågresor ingår i arbetstiden medan flygresor sker utanför arbetstid. Det är en del av deras miljöpolicy och jag tycker det är klokt.