Är jag klok?

hanny

Trådstartare
Min lilla häst har fått en väldigt långdragen ligamentskada som inte vill ge med sig. Fick förslaget av en stallkompis att betäcka för ett och ett halvt års vila. Hästen min är en helt fantastisk ridhäst, som jag gärna skulle ha fler som. Problemet är att jag är inackorderad och det känns som vansinne att betäcka sin enda häst. Någon som har avelssto inackorderad? Hur fungerar det? Är det bara en superdum idé?
 
En allmän nyfiken fundering- är det lämpligt att avla vid långdragen ligamentsskada som inte vill ge med sig? Jag antar att det kanske beror på omständigheter som hur skadan är och var det sitter etc? Tänker att det blir extra belastning för stoet vid avel?
 
En allmän nyfiken fundering- är det lämpligt att avla vid långdragen ligamentsskada som inte vill ge med sig? Jag antar att det kanske beror på omständigheter som hur skadan är och var det sitter etc? Tänker att det blir extra belastning för stoet vid avel?

Inre sidan av kotleden, enligt veterinären så skulle det kunna gå bra.. Skulle hon bli sämre av det är det ju inte lika kul..
 
För att svara på frågan så har jag alltid haft mitt enda sto inackorderad som dräktig, det gäller att hitta vettiga stall. Kan man inte som @cirkus här ovanför beskriver ge fölet en vettig start i livet är det bäst att inackordera sitt dräktiga sto på ett ställe med flera ston och föl.

Det jag tycker är viktigare är om stoet är lämpligt att avla på. Vad har hon att tillföra en avkomma och vilka är hennes svaga sidor? Har skadan uppkommit genom yttre påverkan eller brister i exteriören? Och det viktigaste av allt, kan hon trots skadan bära upp tyngden av ett föl?
 
Min lilla häst har fått en väldigt långdragen ligamentskada som inte vill ge med sig. Fick förslaget av en stallkompis att betäcka för ett och ett halvt års vila. Hästen min är en helt fantastisk ridhäst, som jag gärna skulle ha fler som. Problemet är att jag är inackorderad och det känns som vansinne att betäcka sin enda häst. Någon som har avelssto inackorderad? Hur fungerar det? Är det bara en superdum idé?
Det verkar som om du frågat en veterinär. Tvivlar jag tycker jag du ska fråga en annan veterinär, dvs en person IRL som ser hästen i verkligheten. Ta kontakt med den veterinär som ska göra ultraljud eller kanske närmaste seminstationsveterinär.

Målet, tänker jag, är att få tag på en veterinär, i din närhet, med full formell kompetens och rättighet att skriva ut medicin, som kanske måste behandla hästens framtida problem och som har erfarenhet av gravida ston. Problemet kan ju vara tyngden vid höggraviditet. Förutseende är ledordet tänker jag. Om du måste behandla eller slakta en höggravid häst är inte roligt.
 
Inre sidan av kotleden, enligt veterinären så skulle det kunna gå bra.. Skulle hon bli sämre av det är det ju inte lika kul..
Har du funderat på att avla förut eller är detta något du vill göra bara för att det inte går att rida just nu? För som andra nämnt- varför vill du ha ett föl av detta sto? Samt gällande skadan- har stoet några nedsättningar/ exteriör som kan ärvas av fölet.
Jag skulle om jag ville avla på detta sto verkligen noggrant undersöka olika konsekvenser av det. Både vad gäller stoet- kommer det innebära lidande och en jobbig situation för stoet samt konsekvenser för fölet.
 
Det verkar som om du frågat en veterinär. Tvivlar jag tycker jag du ska fråga en annan veterinär, dvs en person IRL som ser hästen i verkligheten. Ta kontakt med den veterinär som ska göra ultraljud eller kanske närmaste seminstationsveterinär.

Målet, tänker jag, är att få tag på en veterinär, i din närhet, med full formell kompetens och rättighet att skriva ut medicin, som kanske måste behandla hästens framtida problem och som har erfarenhet av gravida ston. Problemet kan ju vara tyngden vid höggraviditet. Förutseende är ledordet tänker jag. Om du måste behandla eller slakta en höggravid häst är inte roligt.

en häst är inte gravid.
Misstänker du att TS rådfrågat en icke legitimerad veterinär???
Jag håller med dem som skriver att "det beror på" om man ska låta betäcka eller inte.
Om hästen går och är halt av sin senskada så tycker jag inte att man ska låta betäcka, för belastningen kommer ju att öka och det vore inte juste mot stoet.
Är hästen ohalt i hagen men ska vara konvalescent är ju saken en annan.

Sedan håller jag med @Görel : man får ju fundera på vad hos stoet som gör den lämplig inom avel.
 
en häst är inte gravid.
Misstänker du att TS rådfrågat en icke legitimerad veterinär???
Jag håller med dem som skriver att "det beror på" om man ska låta betäcka eller inte.
Om hästen går och är halt av sin senskada så tycker jag inte att man ska låta betäcka, för belastningen kommer ju att öka och det vore inte juste mot stoet.
Är hästen ohalt i hagen men ska vara konvalescent är ju saken en annan.

Sedan håller jag med @Görel : man får ju fundera på vad hos stoet som gör den lämplig inom avel.
På Intet sätt misstänker jag att TS frågat icke legitimerad veterinär. Jag funderar på varför TS frågar en så specifik fråga på ett forum. Min tanke var Att TS inte litar på sin veterinär. Min tanke var att det bästa var att ta ut en utbildad "second opinion" som förmodligen skulle behandla ev problem. Så tänkte jag. Inte menat som varken korkat eller dumt.
 
På Intet sätt misstänker jag att TS frågat icke legitimerad veterinär. Jag funderar på varför TS frågar en så specifik fråga på ett forum. Min tanke var Att TS inte litar på sin veterinär. Min tanke var att det bästa var att ta ut en utbildad "second opinion" som förmodligen skulle behandla ev problem. Så tänkte jag. Inte menat som varken korkat eller dumt.

Att du kallade hästen gravid istället för dräktig gjorde att inlägget inte kändes riktigt seriöst.
 
Beror på, har hästen något i aveln att göra för sin ras/godkänd ras för att avla in.

Viktig är tänka på är att det inte är din häst du avlar på det är även mor, far, mormor, morfar, farfar, farmor och så vidare så även på hingstens sida.

Vet några som haft just senskada på sina hästar och låtit ta föl på dom.
Alla som hyr in sig har hyr in sig hos någon som avlar.
Att ha en dräktig häst i ett ridstall (om andra i stallet åker på träningar och/eller tävlingar) är bara onödig risk för att stot kastar.

Värt att tänka på är att tänka på är att det kan kosta massa med pengar om det inte blir något föl, sjukt föl eller stot dör mm mm.

Värt att veta är att ta föl på stot medför stora risker så älskar du din häst så mycket fundera ett varv till.
 
Jag tog föl på mitt förra sto och hon och hennes avkomma är som dag och natt och är lite lika på en fläck både till utseende och huvud.
 
Jag har gjort just det. Tagit föl på mitt skadade sto och haft henne inhyrd i helt vanliga stall. Hon har precis fått sitt andra föl (i söndags). Jag har valt att ha mitt sto nära mig så jag kan sköta om henne själv tills ett par månader innan fölning då jag flyttat henne till en vän som är tidigare uppfödare och som har stall på gården. Min vän brukar ta in ett par dräktiga ston varje år och så får fölen gå kvar efter avvänjning och vi som äger stona hämtar hem dom igen. Så mitt sto har varit där sedan i Mars och jag hämtar väl hem henne i December/Januari.

Det har aldrig varit några problem att ha ett dräktigt sto i ett vanligt stall för min del. Alla har varit ytterst hänsynsfulla mot min häst och där har varit hästar som rest iväg på träningar och tävlingar osv. Jag har försäkrat fostret ifall något skulle gå snett. Även när jag hade eget stall så reste några av hästarna mycket då de tävlade och jag hade bara ett stall att ha alla hästar i. Jag vet att det är en risk, men jag resonerar som så att händer något så gör det.

Anledningen till att jag tar "risken" att ha henne inhyrd i ett vanligt stall trots dräktighet istället för att ställa henne på ett stuteri är att jag vill ha henne nära mig. Jag vill njuta av min fina häst trots att hon är dräktig. Hon kommer aldrig mer att bli träningsbar, men rida ut i skogen går utmärkt. Jag gillar att hänga med henne helt enkelt. :):heart
 
Det verkar som om du frågat en veterinär. Tvivlar jag tycker jag du ska fråga en annan veterinär, dvs en person IRL som ser hästen i verkligheten. Ta kontakt med den veterinär som ska göra ultraljud eller kanske närmaste seminstationsveterinär.

Målet, tänker jag, är att få tag på en veterinär, i din närhet, med full formell kompetens och rättighet att skriva ut medicin, som kanske måste behandla hästens framtida problem och som har erfarenhet av gravida ston. Problemet kan ju vara tyngden vid höggraviditet. Förutseende är ledordet tänker jag. Om du måste behandla eller slakta en höggravid häst är inte roligt.

En veterinär brukar få skriva ut medicin.... och att behandla en dräktig häst är oftast inga större problem.
 
Jag tycker du (TS) ställer dig en jättebra och viktig fråga, som många inte tänker på innan dom betäcker. Eloge för det!

Att ha ett dräktigt sto inackorderat på ett "vanligt" inackorderingsstall kan fungera men är ofta inte helt optimalt. Att ha ett sto med föl på ett stall som inte är anpassad specifikt för nyfödda föl är absolut inte att rekommendera och kan bjuda på många problem. Så mitt råd är att inackordera stoet hos någon som driver hästuppfödning (och väntar flera föl nästa år) senast 1-2 mnd innan b.f. Lösdrift är ofta det optimala om det fungerar för stoet.

Tar för givet att du tänkt över om stoet har att göra i aveln etc. innan beslutet tas. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 318
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp