Är min katt dräktig?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare unspection
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 007
U

unspection

Min honkatt på 9månader är utekatt, på senaste tiden har hon gått upp i vikt och går runt och jamar.
Är hon dräktig eller är det bara brunst?

Sv: Är min katt dräktig?

har du en fertil katt som utekatt är det stor sannolikt att hon är dräktig. Tips att ta katten till veterinären för att kolla upp henne.
9 månader anser jag är för tidigt att bli mamma och det du bör fundera på att om hon är det har ni råd, tid och ork att ta hand om en kull.

Hon är alldeles för ung för en kull! Dumt att ha en okastrerad katt ute, men gjort är gjort. :(
Som tur är är det troligen inga problem att kastrera henne trots dräktigheten, alltså abbortera fostren.

hon har varit utekatt ett tag,vi hade tänkt att sterilisera henne,eftersom vi trodde att hon inte skulle kunna bli dräktig när hon är så här ung.
Men även om hon är dräktig tänker vi absolut inte avliva ungarna :bow:

missa du något på biologin? :crazy:
Så fort ett djur blir könsmogen kan ett hondjur bli dräktig.. En honkatt blir könsmogen vid ca 6 månaders ålder (variationer kan ske).
Hoppas du redan nu sätter dig in vad uppfödning innebär (ja, man räknas som det trots att de är en bondkattskull), läs på om dräktighet och förlossning.
Har du tur uppstår inga problem men du bör vara medveten om vad som kan hända och vad man ska göra om de händer.

hon har varit utekatt ett tag,vi hade tänkt att sterilisera henne,eftersom vi trodde att hon inte skulle kunna bli dräktig när hon är så här ung.
Men även om hon är dräktig tänker vi absolut inte avliva ungarna :bow:

Katten är alldeles för ung för att få en kull! Tänker ni alltså riskera kattens liv och hälsa bara för att ni brustit i ert ansvar?
Vet du vad som kan hända när en katt får kull innan hon är kroppsligt och mentalt mogen för det?

Min katt fick nyss ungar och hon är 8 månader. Jag trodde inte heller hon skulle kunna bli dräktig så tidigt, för hon visade inga tecken på att hon löpte. Men gjort är gjort och nu har hon 5 friska och starka ungar. Och de är inget jag ångrar, hon är en fantastisk mamma som verkligen älskar sina ungar.

Min brorsas katt fick oxå ungar vid för tidig ålder. Kommer inte ihåg hur gammal hon va men ungefär 1 år. Hon fick 4 ungar, men den sistfödde va de nått fel på så den dog. Men de andra 3 va friska och starka. Hon va oxå en fantastisk mamma som älskade sina ungar.

Jag vet att de är för tidigt, men hur gör dom då i de vilda? asså andra kattdjur, för de är väl likadant med dom, att dom löper vid 6 månaders ålder men att dom inte ska bli dräktiga då?

Det finns en del unga kattmammor både de med hem och utan som inte förstår att de ska ta hand om ungarna och bryr sig inte om dom.Bor de i en kattkoloni kan ungarna tas omhand av en annan katt med ungar eller också dör de.
Har katten ett hem får man mata ungarna för hand dygnet runt.

Det kan också förekomma kompikationer då katten föder och visst händer det att katter dör.Men man kan ju åka till veterinären akut om det behövs.

Ville bara säga att min lilla kissekatt har inte fått några kattungar, utan är bara överviktig ;) hon äter ju allt hon hittar..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
472
Senast: Lejd
·
Övr. Katt Klösträdet i vardagsrummet är snart tio år gammalt och börjar bli ganska slitet. Nu kikar jag på ett nytt klösträd, men känner att jag...
Svar
10
· Visningar
404
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka