Är någon av dessa sadlar okej tycker/tror ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Louvel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 478
L

Louvel

Här är bilder på 3 olika sadlar, de två första är hoppsadlar och den sista dressyr. Skulle gärna vilja veta hur ni tycker att de ligger på hästen, så kom igen, in med era åsikter. :)

2010-11-14-17-14-30_117135141.jpg

2010-11-14-17-17-09_117135325.jpg

2010-11-14-17-17-20_117135479.jpg

2010-11-14-17-23-39_117135826.jpg

2010-11-14-17-24-25_117135998.jpg

2010-11-14-17-28-40_117136186.jpg

2010-11-14-17-28-48_117136351.jpg

Sv: Är någon av dessa sadlar okej tycker/tror ni?

ser ut sen dressyrsadeln och den svarta hoppsadeln ligger i bakvikt lite grann... ffa dressyrsadeln. hoppsadeln ligger inte an riktigt...hur är den när du sitter på?? hur pass mkt fförändras hästens rygg under arbete??

Nr 1 och 3 är alldeles för smala och ligger i kraftig bakvikt. De passar inte alls!
Nr 2 ligger mycket bättre, men möjligtsvis något i bakvikt också.

Alla tre ligger lite för långt fram, skulle dra bak dem några cm för att inte hindra rörelserna.

Tack för dina synpunkter. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att rida i den svarta hoppsadeln så att någon kunnat kolla när jag rider. Jag kunde enbart känna efter själv och hästen gick nöjd och belåten med den och jag fick inte uppfattningen av att den glappade heller. Däremot tyckte jag inte innan uppsittning att den, precis som du säger, låg an hela vägen.

Vet inte om de svarta sadlarna lurar ögat litegrann att det ser mer ut som bakvikt bara för det är cutback på dem?

Tror inte att de luras, utan de ligger klart i bakvikt. Kolla efter den absolut djupaste punkten i sadeln, den blir väldigt långt bak och inte alls i mitten av sadeln. Sadeln kommer att trycka bak! Testa att rida med en vit, helt ren, vojlock eller liknande och kolla vart den blir smutsig. Det skall vara ett jämnt tryck under hela vägen där sadeln legat, är det inte det har inte trycket fördelats som det skall :)

Tack för åsikter.

Dock tror jag 1:an är smalare än 2:an..

Själv så tycker jag 1:an låg dåligt på det sättet att den inte låg an hela vägen, vet inte om man kan stoppa om och på det sättet få den bättre?

Det är den definitivt. Tror inte du kan få ut det du behöver genom en omstoppning, men lite går det säkert att göra...

Har provat att rida med vitt schabrak för att se avtryck på 2:an och 3:an. Det märkliga är att "avtrycket" såg jämt ut med en ren "kanal" uppepå.. Åh, vad jag är dålig på att förklara märker jag nu.

Någon märke/modell ni kan föreslå att prova som kan tänkas passa. Gärna hoppsadel med rejäla stöd.

hmm....
har själv ridit i en gammal Passieren-sadel med stora klossar framför o bakom benet/skänkeln. den var superskön och måste ha passat både mig o hästen i fråga=)
hubertus är en annan som kan ha bra stöd, eller albion...
beror lite på prisfrågan ju för dig.

Tycker att samtliga ligger i bakvikt tyvärr. Djupaste punkten är alldeles för långt bak. :/

Testa Albion, jacsson, morris and nolan. Albion och morris är ganska raka jacsson lite mer svängda. sätt två fingrar under magen och kolla hur ryggen är när den jobbar.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka