Är ni petiga?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 273
E

emelit

Jag har märkt att jag är enormt petig/kräsen med vissa hästprylar.
T ex så vill jag ha gummivävtyglar utan stoppar på.
En speciell rotviska med naturborst
Alltid resår i båda ändar på sadelgjorden
Bogvecken ska inte sitta över frambenet utan vid bogspetsen (säger man så?)
Inga kryssgjordar på transporttäcken eller fintäcken
Ridbyxor ska alltid vara helskodda (undantag - tävlingsridbyxorna jag precis köpt)

Vad är ni petiga med?

Sv: Är ni petiga?

Jag är superpetig med allt.
Hur hästarna sköts, hur det mockas, krattas, att stallet sopas totalt pedantiskt, inte ett enda strå får ligga kvar, hur kvaliteten på fodret är, att lastbilen ska tvättas och sopas, och framför allt med hästarnas saker. Alla lädersaker ska putsas så fort de har användts, skydd och boots tvättas eftter varje gång samt att platskydden typ Veredus och Eskadron putsas med möbelpolish eller Veredus tvålspray. Lite hysteriskt kanske men sätter man inte det i system att de SKA göras, så fuskar man rätt snabbt. (Både jag och de som hjälper mig ;) )

Jag är även noga med hur jag ser ut både när jag håller träningar för mina elever och när jag är och tränar själv.

Hohooo, kom på en sak till, stallgången :p
Visst, inbland kan jag strunta i att vara petig när jag har väldigt bråttom, men har jag väl sopat ordentligt en gång, då ska det banne mig inte skräpas ner igen, igår sopade jag den tre gånger bara för jag råkade spilla lite hö :eek:

Är det verkligen ingen annan än Zlatan och jag som är petiga? ;)

Jo jag är petig! Det är väldigt noga hur det mockas och krattas, varenda litet spånkorn ska ligga perfekt. Sen putsas alltid träns efter använding och sätts ihop på ett speciells sätt, och så ska det alltid se ut! :p Sen skydden och sadelgjorden är det också noga med! Jag är också väldigt noga med stallgången, det ska vara perfekt! :D

All skötsel och ridning är jag noga med, inget slarv. Blir döförbannad på mina inackorderingar när de struntar i hästen eller är lata. Är noga med att ha rena grejer och byter schabrak och skydd ofta. Men, jag putsar sällan tränsen och sadlarna, tyvärr... Men jag är ändå noga med att ha bra grejer, inga bogveckslösa täcken osv.

Stallet är min borg, Gud nåde den som har ställt en spann eller en grep i stallgången :devil:

//E

Jag är oxå jättenoga!

Sopar stallgången jämt, i tid och otid. Går väldigt mkt ut och in ur stallet, och måste sopa varje gång eftersom jag drar in snö...:o

Skitnoga med hästarnas utrustning, allt skall vara hög kvalitet och välpusat samt sitta som en smäck. Inga fladdrande remmar eller luggtestar under pannbandet *ryyys*
Noga m täcken och lindor, matchat, välsittande och rent.
Jättenoga när jag mockar, varje liten bajsplutt ska ut!
Krattar och sopar jämt på stallplanen,ser så slarvigt ut med bajs och hö och halm.

Är nog egentligen noga med det mesta....

allt läder ska vara pustat o rent innnan användning, allmänt rent o snyggt överallt.

tvättar bla borstarna ca 2-3 ggr i månaden grundligt, och alla pissfläckar ska tvättas bort så fort man får syn på dem...

inte för inte är man yrkesskadad som fd profissionell hästskötare...:angel:

Jag är nog inte speciellt jättepetig.
Men allt måste vara rent och snyggt! Ridkläderna måste alltid vara rena och snygga, och som sagt, läderutrustningen ska putsas efter användning!
Boxen måste skuras med jämna mellanrum och måste se ipc. perfekt ut innan hästen kommer in.
Och täckena ska vara rena....
Nej, jag är nog igentligen inte så petig... Men allt ska vara rent och snyggt och prydligt. Sen är jag nöjd!

JAG ÄR ÖVERPETIG.

Med allt. Jag måste hänga grimmorna på ett visst sätt, alla saker
måste vara pedantiskt upphängda och i ordning. Allt ska vara helt
och rent, nysmort förstås.

Hästarna lämnas aldrig utan att hovarna blivit avborstade, att de
har fått svansarna flätade - utöver den vanliga skötseln.

Sadlarna lämnas aldrig med schabraken på fortfarande, om någon
gör det blir jag GALEN.

Grindarna ska alltid vara stängda efter insläpp, med båda trådarna,
och vattenhinkarna ska alltid stå upp och ner.

Utetäcken ska hängas upp på ett visst sätt, foderhinkar ska alltid
stå i ordning, färgerna får absolut inte blandas!

Stallgången ska alltid sopas pedantiskt, jag kan aldrig lämna stallet
utan att ha kollat att boxarna inte behöver mockas lite.

När jag har krattat stallplanen måste jag alltid se till att det är i ett
och samma mönster.

När jag mockar måste jag alltid kratta mej ur boxen, för det måste
vara helt plant.

Jag retar gallfeber på folk, men det är inte mitt problem!

Jag är väldigt petig ja, ibland känner jag mig nästan elak om någon mockat för att vara snäll och jag går och gör om det :o
Sopar så det ser damsugat ut, putsar saker efter ridturerna.
Bädden i boxen ska vara jämn..
Finns hundratals saker, orkar inte räkna upp allt ens :crazy:

Jag är petig hur det mockas (det ska vara noga, inga pluttar lämnas kvar).
Dock kan jag inte med att gå och ändra om någon varit snäll och mockat åt mig och det inte blivit som jag vill ha det, då får det faktiskt vara som det är :p

Stallgången ska sopas noga, jag tycker det ser så illa ut när det ligger lite kvarglömda halmstrån här och där, lite spån i ett hörn eller någon kvarglömd plutt som hamnat utanför skottkärran.

Krubbor, koppar och hinkar ska vara rena, ingen gammal halm som ligger och skräpar. Hinkar och byttor för betfor ska också vara rena och ursköljda innan det blandas nytt.

Hästen ska vara välryktad, inget halm i svansen eller lera bakom öronen, det ser ovårdat ut.

I övrigt är jag inte så extremt noga, klart man är noga med sin häst det hoppas jag alla är, men är det inte till överdrift (tycker inte jag själv i alla fall). Så länge saker och ting är hela, rena och inte bidrar till att hästen kan fara illa så är det ok.

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag inte mycket för att kommentera hur andra beter sig och tänker, men du har inte funderat på om det går lite till överdrift med ditt petighets-tänkande?

Jag tänkte bara för din egen skull, det kan vara riktigt jobbigt att vara så där petig och kan vara stressande till tusen.

Ibland får man faktiskt lov att vara lite slarvig, det måste alla vara i bland och det mår man bra av.

Ta det lugnt och tänk på dig själv :bow:

Saker jag är extrem petiga med är att knappt ett hårstrå för komma under pann eller nackremmen.
Lägger jag på täcken är det noga att det ligger absolut rakt och sitter rätt i bogen. Kan stå och pilla ett bra tag tills jag blir nöjd. Likaså med schabraket och sadelgjorden. Schabraket måste gå upp i kanalen ordenligt och glider det ned under ridning vill jag inte använda det mer.
Sadelgjordsstropparna måste vara prydligt nerstoppade i remmarna i gjorden och huden under gjorden måste vara absolut slät.
Är dressyrgjorden lång så den når upp till schabraket, måste gjorden gå över schabraket. Kanten får INTE gå under schabraket då.. *ryser*

Det värsta jag vet är när folk i stallet tränsar och skiter i att sidostycken och pannrem hamnat snett. Jag får nästan ångest och och smyger snabbt fram och rättar till det:D :crazy:

När jag blandar kraftfoder är det viktigt att det rörs ordentligt på ett visst sätt. Rör 5 varv åt ett håll, smäller ner spannen i bordet några gånger så fodret från spannväggarna ramlar ner som stänkt upp, byter varv rör lika många ggr åt det hållet. Smäller spannen. Tar i morrötter, rör fram och tillbaka så de blandas ner.
Sen vill jag helst röra i morgonfodret en sista gång precis innan jag lämnar stallet då det känns som chansen minskar lite att det fastnar i bottnen.

Är oftast petnoga i mockning med varje tolle ska tas upp, beror på hur mkt tid jag har också. Och halmen ska ligga jämt i boxen, man ska inte känna att det är gropigt på vissa ställen när man går i boxen.

Är också noga med hur hästen ryktas, jag måste följa ett speciellt mönster.. Inte så noga egentligen, men bara det följer mönstret.

:rofl: Håller med :D

Det där med mockningen kan jag hålla med de flesta om. Jag är realtivt noga med att alla bajspluttar ska ut, jag skyfflar upp all ren halm åt sidorna och krattar ut allt bös som ligger på golvet. Sen ströar jag jämt och fint (min häst lyckas alltid få liite mer haml än de andra :angel: )
Om någon mockat åt mig och halmat för lite (enligt mitt tycke) eller gud förbjude - inte ströat jämt, då är jag där med krattan och jämnar till det :angel:

Sen är jag jättenoga med att aldrig sopa in något i hästarnas boxar, om det inte handlar om absolut ren halm förstås. men skit från stallgången ska ut på gödselstan!!

Jag är inte ett dugg petig. Så nu kan ni få nån att skälla på.:cool:

Sadelgjord och schabrak får dock inte ha några veck så det kan skava. Tränset skall sitta på rakt, så det blir jämnt tryck/drag i bettet. All päls under utrusningen måste vara ren. Jag rengör alltid bettet efter jag ridit. Jag kan bli lite irriterad om nån använt mina grejor och lagt tillbaka dem märkbart skitigare än vad de var innan. Inte så kul för hästen med torkad lera på sadelgjorden, eller intorkade salivrester på bettet.

Jag rider alltid utomhus i alla väder så alla ridkläder ser ut därefter. Inte orkar jag tvätta dem efter varje ridpass, för övrigt har jag inte så många ridbyxor.
Schabraket får sitta på sadeln när den hängs upp om det inte är blött eller lerigt. Jag byter inte schabrak varje dag.
Sadel och träns tvättas varje månad, om det inte är väldigt lerigt/skitigt, då blir det oftare.
Mockningen sköter nån annan, och jag tycker inte det är lönt att göra om den. Boxen är aldrig helt plan.
Stallgången sopas in i boxarna för det är ändå därifrån torven kom från ursprungligen. För övrig består stallgången av kullersten (gammalt stall) så det går aldrig att sopa bort allt...
Jag tvättar inte hovarna efter varje ridtur för de kommer ändå att bli mycket skitigare när jag släpper ut honom i hagen. Kratsar hovarna gör jag givetvis så att inget sittar kvar mellan skon och hoven. Jag använder den rotviska som finns tillhands.
Jag skiter fullständigt om nån glömt nåt i stallgången, men försöker själv flytta undan sånt jag dragit fram när jag är klar.

ja nåt i den stilen är det nog:rofl:

edit: läste igenom det nu och gud vad det låter hehe.. hmm.. lindriga?!
Ska tillägga att det bara är med hästen och stallsysslor att göra. Mitt rum och kläder skiter jag fullständigt i, de får ligga precis var de känner för..:angel:

Sopa in skit i boxen är jag inte så noga med, bara det inte är stenar och grus.. Det sopar jag ut, men annars är jag oftast för lat att skyffla upp det (om det inte är mkt då) och kasta på gödselstacken.
Men lite skitig halm gör inget, mockas ändå nästa dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Betäckning 2024 - föl 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka