Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har inga problem att gå hem själv mitt i natten osv.
Jag är mera rädd för att bli så rädd att jag börjar begränsa mig. Älskar att gå långpromenader med musik i lurarna och blir helt matt av att folk ibland ska säga åt mig hur farligt det är. Rent krasst tar jag hellre ett rån eller överfall än en livstid av oro och anpassning.
Inte det minsta rädd.
Händer något, så gör det och då tacklar jag det där och då. Ser ingen poäng alls med att gå omkring och vara rädd i förebyggande syfte, om utifall all något nån gång skulle hända. Och det gäller allt där ting kan gå illa och inte bara kring brott.
Jag är inte rädd, men väldigt medveten och vaksam.Hur rädda är ni att drabbas av brott, och skyddar ni er på något vis? Vilket eller vilka brott i så fall?
Definitionsfråga imho, jag går inte omkring och är rädd för att bli utsatt för brott.
Jag hanterar risken för tillgreppsbrott, ffa bostadsinbrott, som är större för mig idag än för 20 eller 30 år sedan. Det gör jag genom olika preventiva åtgärder. Däremot upplever jag inte att risken för våldsbrott är större idag, för min egen del är den snarare avsevärt mindre än för 20 eller 30 år sedan.
Jag är inte rädd, men väldigt medveten och vaksam.
De brott jag är mest "orolig" för är:
* Inbrott. Vill inte att någon ska ta sig in här och efter den senaste inbrottsvågen är jag jävligt glad över att inte ha någon balkong.
* Vandalisering. Jag vill inte att någon ska tända eld på vår bild.
* Överfall (misshandel + rån). Har varit flera överfall på senaste tiden där offren blivit svårt misshandlade (vi pratar sparkade i ansiktet) i närheten av där jag bor. Detta har skett på dagtid och i närheten av centrum.
Det är bara det sistnämnda som jag skyddar mig emot och jag gör det genom att aldrig gå ensam till vårt centrum längre. Jag har noll lust att få mina tänder utsparkade för att nåt ungdomsgäng vill ha min telefon.
Rädd är kanske inte är det ord jag letar efter i sammanhanget, inser jag nu. Utan kanske snarare om man tänker något på brott eller att agera brottsförebyggande på något vis. Rädd är inte jag heller (oftast).