Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Ett litet inlägg i polisdebatten: jag kände mig oerhört väl omhändertagen och trodd av polisen, ja hela rättsväsendet, under anmälan, förundersökning och rättsprocess mot Kukaset. MEN jag vet också att jag hade ett enormt förtroendekapital hos dem som gjorde att jag var lätt att tro. Jag var privilegierad där och då. Jag känner i grunden ett förtroende för polisen men jag hyser också en viss skepticism mot dem. De har sagt och gjort en hel del tvivelaktiga saker som naggar förtroendet och det finns en hel del rötägg inom poliskåren, som alla andra yrken, som verkligen inte borde vara poliser.

Och?

Det är inte så att jag är MINDRE skeptisk mot tex Hells Angels vaktbolag, men det trodde jag inte att jag skulle behöva förklara.

Du behöver inte förklara saker jag inte antytt. Det var behovet att beskriva svenska poliser som en bredare (och potentiellt mycket ondskefullare) grupp människor jag reagerade på.

Jag har genom åren genom jobbet haft rätt mycket att göra med polisen. Allt från mjuka tillställningar som MBU (Människan Bakom Uniformen) till riktigt skarpa situationer som tex fotbollssupportrar i bråk. Efterlysningar, träning på olyckor mm.

Rent generellt har jag mycket gott intryck av polisen. Omtänksamma personer som brinner för sitt jobb, både kvinnor och män. Sen finns det alltid de som är mindre lämpade för sitt yrke men så är det överallt.

Jag lutar nog åt att förakt är ett för starkt ord. Att jag INTE skulle känna mig kritiskt skeptisk till uniformerade personer med vapen kan jag inte ens föreställa mig. Och lite då och då får jag fog för det.

Egentligen enbart på buke, har jag ju även kunnat se att det faktiskt finns personer som hyser någon sorts mycket positiva - kanske idoliserande - känslor för polisen. Det tycker jag bidrar till att berättiga andras skepsis.

Du verkar återkomma till det där med uniformer och vapen men det är ju inte valbart? Poliser har uniform och ofta vapen. Inte för att de personligen önskar det, det ingår ju i jobbet.

Det som förundrar mig är att det verkar viktigt att betona skepsism mot polisen. Du skrev till nån annan att det var ”intressant” att hon reagerade på @Trani s ordval. På motsvarande vis tycker jag att det där betonandet är intressant. Som om åsynen av en polis automatiskt skulle aktivera ens skepsism. Själv reagerar jag inte mer på en polis i uniform än jag gör på en bussförare i uniform. Eller jo, jag blir mer uppmärksam om det är en polis, då kollar jag runt för att se om det hänt något. Eller om de bara är och hämtar pizza.

:confused: Förstår inte din poäng. Det språkbruk jag pratar om förekommer såklart inte i lagtext eller pressuttalanden. Däremot har jag t ex hört det i en offentlig paneldebatt.

Poängen handlade inte om språkbruk. Jag citerade lagtext för att visa att polisen faktiskt har till uppgift att skydda allmänheten. Om de då också pratar om det tycker jag inte att det är konstigt, och jag tycker inte att det automatiskt visar att polisen generellt skiljer på ”vanligt folk” och ”buset”.

Nu har jag ju inte direkt erbjudit en debattartikel i ämnet, är medveten om att jag har uttryckt mig sparsamt. Dock länkade jag till en artikel i ämnet som tydligt bekräftar att det inte är jag som är paranoid. ;) Jag tycker skepsism och kritik mot de som har våldsmonopol är sunt och nödvändigt. Det är en helt annan sak än politikerförakt som ju innebär en misstro mot det demokratiska systemet.

Har aldrig påstått att du är paranoid och har heller aldrig försvarat polisen. Vad sagt är att jag förhåller mig neutral tills jag har något konkret att förhålla mig till - t ex rasistiska uttalanden och romregister. Inget av det är ursäktligt.

Polisen har dessutom bevisligen under senare år uttryckt sig rasistiskt, sexistiskt och registrerat romer. Tror inte det är särskilt svårt att hitta poliser idag som använder ordet neger heller (det gör ju "vanligt folk" också).

Vad gäller neger så handlade det inte om vad ”poliser idag” säger, jag skrev om samtal som JAG haft med poliser och där jag inte reagerat på några ordval sedan de slutade prata om negrer (alltså med mig).

Låser hemma när ingen är hemma, låser alltid bilen för annars glömmer jag det om jag parkerar någon annan stans än hemma:o och lägger inte ifrån mig nycklar/mobil/korthållare när jag är ute bland folk eller har något av det lätt åtkomligt i väskan utan oftast i någon inneficka.

Har någon rymt från SIS anstalten så tänder jag alltid upp ordentligt och kollar runt från dörren när jag ska in i något av uthusen om det skulle vara så att rymmaren/rymmarena skulle tycka det är ett bra gömställe för en stund, har än inte hänt mig men några grannar har råkat på dom i uthus men inte hänt mer än att rymmaren viftat med något tillhygge på håll.

Har tillräckligt med självbevarelsedrift nu mer att inte ge mig i närheten av ställen där det är risk för bråk så som fotbollshuliganer, demonstrationer eller liknande, något jag lärde mig under EU mötet för många år sedan då jag råkade hamna mitt i stenkastningen.

Kom på att jag var såpass nojig för katten så han fick bara gå ut under uppsikt när kattmödaren var på SIS anstalten.

Du verkar återkomma till det där med uniformer och vapen men det är ju inte valbart? Poliser har uniform och ofta vapen. Inte för att de personligen önskar det, det ingår ju i jobbet.

Det som förundrar mig är att det verkar viktigt att betona skepsism mot polisen. Du skrev till nån annan att det var ”intressant” att hon reagerade på @Trani s ordval. På motsvarande vis tycker jag att det där betonandet är intressant. Som om åsynen av en polis automatiskt skulle aktivera ens skepsism. Själv reagerar jag inte mer på en polis i uniform än jag gör på en bussförare i uniform. Eller jo, jag blir mer uppmärksam om det är en polis, då kollar jag runt för att se om det hänt något. Eller om de bara är och hämtar pizza.
Jag hade ju inte återkommit till det utan en massa följdfrågor.

Poliser är ju personer som väljer ett yrke som närmast per definition innefattar just uniformer och vapen. Även om poliser är helt oumbärliga, så finns det ändå diverse bekymmer kring yrkesgruppen. Jag förstår inte vad som är konstigt med min hållning.

Dvs, jag förstår vad tex @Sezziyanen , @Blue och kanske fler tycker är konstigt, men jag förstår inte vad du tycker är konstigt. Jag är som sagt van vid att ungefär min nivå av skepsis är normalfallet, och vid att folk säger ungefär som @Trani och jag. Och samtidigt är laglydiga medbörgare.

Och samtidigt är laglydiga medbörgare.

tenor.gif

:D

Kollade upp statistiken och under en tioårsperiod har värdet på stölderna från lantbruk i Skåne sexfaldigats trots alla larm och bevakningskameror som installerats på de flesta gårdar skulle jag tro.

Poängen handlade inte om språkbruk. Jag citerade lagtext för att visa att polisen faktiskt har till uppgift att skydda allmänheten. Om de då också pratar om det tycker jag inte att det är konstigt, och jag tycker inte att det automatiskt visar att polisen generellt skiljer på ”vanligt folk” och ”buset”.
Jag ifrågasätter inte att deras uppgift är att skydda allmänheten. Det går inte vattentäta skott mellan vilka som är allmänhet och vilka som är brottslingar men polisen tycks vara av uppfattningen att man är det ena eller det andra och att de kan se eller på annat sätt märka vem som är vem ("magkänsla"). Sånt märker man kanske inte av så mycket om man själv ser ordentlig ut, dvs vit, hel, ren och reko (som "vanligt folk" :grin:).

du verkar ju vara HELT ointresserad av sammanhang, varför då? Hade du ens läst på om dina egna exempel? Eller hade du bara hört att en polis en gång sa "apajävel" och det var liksom allt du behövde veta?
Vad jäkla tråkigt du diskuterar. Jag är inte HELT ointresserad av sammanhang och jag vet inte varför du fått den uppfattningen. Min svartvita världsbild har du själv halmgubbat fram.

Det enda jag kan komma på att jag gör i övrigt är att jag inte har min adress eller telefonnummer offentligt, t ex i telefonkatalogen eller nåt sånt då.
Men på t.ex. Ratsit går det väl inte att få bort sin adress? Om man inte har skyddade personuppgifter då.

Jag hade ju inte återkommit till det utan en massa följdfrågor.

Poliser är ju personer som väljer ett yrke som närmast per definition innefattar just uniformer och vapen. Även om poliser är helt oumbärliga, så finns det ändå diverse bekymmer kring yrkesgruppen. Jag förstår inte vad som är konstigt med min hållning.

Dvs, jag förstår vad tex @Sezziyanen , @Blue och kanske fler tycker är konstigt, men jag förstår inte vad du tycker är konstigt. Jag är som sagt van vid att ungefär min nivå av skepsis är normalfallet, och vid att folk säger ungefär som @Trani och jag. Och samtidigt är laglydiga medbörgare.
Det jag tycker är konstigt är ungefär att man skulle behöva ha en hållning kring just poliser som yrkesgrupp, i synnerhet som om den hållningen tycks leda till en del feltolkningar (om t ex bängjage). Men strunt i det, nu skriver jag inte för att få veta utan för att förklara mig. Det känns inte som att vi kommer längre.

Jag ifrågasätter inte att deras uppgift är att skydda allmänheten. Det går inte vattentäta skott mellan vilka som är allmänhet och vilka som är brottslingar men polisen tycks vara av uppfattningen att man är det ena eller det andra och att de kan se eller på annat sätt märka vem som är vem ("magkänsla"). Sånt märker man kanske inte av så mycket om man själv ser ordentlig ut, dvs vit, hel, ren och reko (som "vanligt folk" :grin:).
Ja, det finns säkert poliser som känner så. Det finns poliser som gör väldigt mycket fel. Men jag vet inte om det är grund för att säga att ”polisen tycks vara av uppfattningen”.

Det är irriterande att diskussionen är så polariserad, jag får intrycket att om man inte håller med er så är man polisälskare och aningslös. Så jag lägger ner här.

Det är därför man aldrig ska se nåt, det man inte lägger sig i behöver man heller inte försöka dra sig ur, sorgligt men sant.

På frågan om jag är rädd, nej inte det minsta, det är dom som kommer hit och tänker ställa till med nåt som ska tänka en extra gång,,,,,,vilket dom också gör efter en incident. Pundarna och tjyvarna m.fl. vet vem jag är och vet att sköter dom sitt och skiter i mig så gör jag likadant och det funkar. Nån sorts heder verkar dom ha iallafall.

Däremot utsätter jag mig inte för risken att bli rånad på stan, men här ute rör jag mig ute dygnets alla timmar utan en tanke på att det skulle vara nån fara, här finns bara en massa älgar och vildsvin mm. och dom är varken aggressiva eller rädda och brukar bara se mig som ett naturligt inslag i en grå vardag. :)

Anledning att vi klagde till tillsyns myndiget är att de störde 30 fastigheter. Alla har fått besök bara vi vågade anmäla. De vågar sig inte hit igen. De har fattat att vi har ryggrad.

Tjuvar o annat pack har slutat åka hit De gillar inte hur de blir bemötta.

Vad jäkla tråkigt du diskuterar. Jag är inte HELT ointresserad av sammanhang och jag vet inte varför du fått den uppfattningen. Min svartvita världsbild har du själv halmgubbat fram.

Varför svarar du som du gör om du är intresserad av sammanhang? Du kommenterade inget av det jag skrev, sa inget om mina resonemang utan bara "HUR KAN DU FÖRSVARA DET DÄR??". När jag inte ens hade försvarat något. Det är ingen halmgubbe, det är en tolkning av hur du beter dig i diskussionen. Snarare var det du som halmgubbade som anklagade mig för att ha försvarat polisens användning av rasistiskt språk när jag inte hade gjort det.

Det jag tycker är konstigt är ungefär att man skulle behöva ha en hållning kring just poliser som yrkesgrupp, i synnerhet som om den hållningen tycks leda till en del feltolkningar (om t ex bängjage). Men strunt i det, nu skriver jag inte för att få veta utan för att förklara mig. Det känns inte som att vi kommer längre.
Fast jag tror inte att jag tolkade fel om ordet bängjage.

Jag tror att polis är en av de yrkesgrupper som väldigt många har någon sorts hållning till. Det behövs väl inte, men ligger nära till hands.

Själv har jag ju också ett jobbrelaterat intresse för frågor kring våldsmonopolets legitimitet. Det är ju en jättestor fråga! Jag fattar inte hur den kan lämna någon helt oberörd.

Ja, det finns säkert poliser som känner så. Det finns poliser som gör väldigt mycket fel. Men jag vet inte om det är grund för att säga att ”polisen tycks vara av uppfattningen”.

Det är irriterande att diskussionen är så polariserad, jag får intrycket att om man inte håller med er så är man polisälskare och aningslös. Så jag lägger ner här.
Vi har nog ganska olika erfarenhet av polisen. Senast imorse var jag med om att en polisbil saktade in när de körde förbi mig. Vad jag gjorde för misstänkt som drog till sig polisens uppmärksamhet? Jag gick rakt fram på trottoaren med dreadlocks och luva uppfälld. Hepp! :up:

Det jag tycker är konstigt är ungefär att man skulle behöva ha en hållning kring just poliser som yrkesgrupp,
Det tycker jag inte är ett dugg konstigt! Polisen har ju våldsmonopol i samhället så det är en myndighet med en otrolig särställning.

Vi har nog ganska olika erfarenhet av polisen. Senast imorse var jag med om att en polisbil saktade in när de körde förbi mig. Vad jag gjorde för misstänkt som drog till sig polisens uppmärksamhet? Jag gick rakt fram på trottoaren med dreadlocks och luva uppfälld. Hepp! :up:

Det tycker jag inte är ett dugg konstigt! Polisen har ju våldsmonopol i samhället så det är en myndighet med en otrolig särställning.
Men vad är det för fel att polisen kollade till dig :confused:

För någon vecka sedan blev jag förföljd av en polisbil när jag var på väg till jobbet, själv gissar jag på att dom sökte någon i en grå v40 och ville kolla upp om jag var den polisen sökte.
Det slog mig inte alls att det kunder vara för att jag är blond kvinna med varselarbetskläder på.

Har även haft polishelikopter över mig när jag varit i skogen, första gissningen är att någon har rymt från SIS anstalten och polisen vill utesluta att jag inte är rymmaren.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 393
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka