Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Jag är vit och svensk och ändå blivit stoppad av polisen både när jag gått från stallet och kört från stallet på kvällarna. Så löjligt att tro att vita och svenskar aldrig blir misstänkta när dom befinner sig på vissa platser udda tider. Visst, vissa drar ju till sig mer uppmärksamhet än andra.

Men det var ju inte alls vad jag skrev? Att man som vit "aldrig" skulle bli misstänkt. Du får nog läsa om.

Men det var ju inte alls vad jag skrev? Att man som vit "aldrig" skulle bli misstänkt. Du får nog läsa om.
Kolla själv vad du skriver.

"Är man vit och svensk kommer det tydligen som en överraskning att vissa utseenden särbehandlas av polis och andra myndigheter och institutioner i samhället."

Så skrev du och nej, det stämmer inte att det kommer som en överaskning för alla svenskar och vita .

Kolla själv vad du skriver.

"Är man vit och svensk kommer det tydligen som en överraskning att vissa utseenden särbehandlas av polis och andra myndigheter och institutioner i samhället."

Så skrev du och nej, det stämmer inte att det kommer som en överaskning för alla svenskar och vita .

Tack, jag vet vad jag skrev. Hur du kan tolka det som att vita aldrig skulle bli misstänkta för brott förbryllar mig ändå, men whatever.

Tack, jag vet vad jag skrev. Hur du kan tolka det som att vita aldrig skulle bli misstänkta för brott förbryllar mig ändå, men whatever.
Men du, du skrev att vita och svenskar inte har en aning om att vissa är mer misstänkta än andra. Varför skulle det komma som en överraskning bara för att man är "svnensk och vit"?

Varför tar du för givet att "svensk och vit" är lika med att man inte har någon koll alls? Som om inte "svenskar och vita" är utsatta alls för polisens misstankar och inte har någon erfarenhet alls.

Men du, du skrev att vita och svenskar inte har en aning om att vissa är mer misstänkta än andra. Varför skulle det komma som en överraskning bara för att man är "svnensk och vit"?

Jaha? Du fattade vad jag menade nu alltså? "Privilegium", stavas det.

Det gäller inte alla, det gäller långt ifrån alla "svenskar och vita". Det handlar om vart man befinner sig vilken tid på dygnet och vad polisen tittar efter.

Du verkar fullkomligt missa min poäng, men visst, vi kan fortsätta låtsas som att särbehandling inte existerar.

Du verkar fullkomligt missa min poäng.
Nej det gör jag inte. Däremot väldigt trött på folk som menar på att är man "svensk och vit" så har man det bra och har ingen aning om hur det är att vara utsatt för misstankar och fördommar.

Ingen har skrivt att inte särbehandlar finns, men vad har du för rätt att skriva att om man är svensk och vit har man ingen erfarenhet eller kan något om nånting när det gäller det där. Liksom lägg av med den fördommen tack.

Jag vet inte varför dom kollade just dig. Du är ju rätt säker på att dom kollade just dig för att du är du och det är ju en ganska typiskt kränkt person att resonera så. Men absolut, om du tror polisen håller koll på allt du gör bara för att du har huvan uppe så är det säkert rätt.
En av de gångerna jag har blivit stoppad av polisen var ju mitt i natten på motorvägen. Då hade dom följt efter mig från Ikea i Kållered till Sisjön i Göteborg. En sträcka på många kilometer. Jag visste inte att det var polisen som körde bakom mig förrän de drog igång blåljusen.
Varför stoppade dom mig? Hade jag kört för fort? Kört vingligt? Nej jag hade hållit hastighetsbegränsningarna exakt och kört väldigt noggrant. Det är tydligen ovanligt att man gör det mitt i natten när man är helt ensam på motorvägen. Så jag blev stoppad för att jag körde lagligt.

Jag fick blåsa, visa körkort och hade en trevlig pratstund med poliserna. De blev lite besvikna när de såg jag hade uniformen på mig och de funderade först om dom skulle strunta i alkotestet (bortkastad tid då vi alltid blåser innan vi får börja jobba) men så tänkte dom att för statistikens skull kan det ju vara bra.

Så ibland är ett misstänkt beteende när man försöker att inte ha ett misstänkt beteende.

Hen skrev rasprofilering. Och jag vet inte om du vet hur @Trani ser ut. Jag vet inte.

Jag vet att "hen" skrev rasprofilering. Jag tror "hen" hade ett syfte med att lägga till "ras" där.

Det enda jag vet om Tranis utseende är: Har/haft dreads och har ibland huvtröja. Dreads kan alla hudfärger ha.

I övrigt är det väl inte så förvånande att hudfärg kan bli en del av en profil? Om man letar efter en japansk våldtäktsman så är det ju inte konstigt om man tittar extra när man åker förbi personer som ser asiatiska ut. När jag bodde i asien blev jag konstant profilerad som vit västerlänning - jag stog ut från massorna, inget konstigt med det.

Problemet blir om/när polisen "kränker" någons rättigheter pga såna saker, förstås. Att bli visiterad till exempel enbart pga att ens hudfärg stämmer med en profil. Eller dyl.

En av de gångerna jag har blivit stoppad av polisen var ju mitt i natten på motorvägen. Då hade dom följt efter mig från Ikea i Kållered till Sisjön i Göteborg. En sträcka på många kilometer. Jag visste inte att det var polisen som körde bakom mig förrän de drog igång blåljusen.
Varför stoppade dom mig? Hade jag kört för fort? Kört vingligt? Nej jag hade hållit hastighetsbegränsningarna exakt och kört väldigt noggrant. Det är tydligen ovanligt att man gör det mitt i natten när man är helt ensam på motorvägen. Så jag blev stoppad för att jag körde lagligt.

Jag fick blåsa, visa körkort och hade en trevlig pratstund med poliserna. De blev lite besvikna när de såg jag hade uniformen på mig och de funderade först om dom skulle strunta i alkotestet (bortkastad tid då vi alltid blåser innan vi får börja jobba) men så tänkte dom att för statistikens skull kan det ju vara bra.

Så ibland är ett misstänkt beteende när man försöker att inte ha ett misstänkt beteende.

Jag har blivit stoppad på väg till jobbet mitt i natten flera gånger. Det är lite roligt :D

Jag kan tänka mig att eftersom samhället ser ut som det gör så är det ibland svårt att inte handla på sina fördomar.

Genom åren är det en viss sorts människor som har utmärkt sig genom att ställa till problem för mig i mitt arbete. Det gör givetvis att när dessa människor med de attributen dyker upp så håller jag extra koll på vad dom håller på med och var dom är. Men det betyder givetvis inte att alla människor med de attributen ställer till problem. Det gäller bara att komma ihåg det fast den fördomen ofta blir bekräftad.

Ett exempel är män i flock med en fotbollshalssuk runt halsen. Inte alltid eller ens ofta men tillräckligt många gånger för att man skall vara extra uppmärksam.

Jag fick en polislampa i nyllet när jag stod och låste upp min cykel mitt i natten i kanten av en 90-väg. Det var tydligen uppseendeväckande. Jag tycker det var jättekul! :p

Men jag skulle nog aldrig tänka tanken att polisen stoppade mig för att jag passade in på deras påhittade fördomar. Snarare i så fall på att jag passade in på deras erfarenhetsbaserade kunskap. Vilket ju inte på något vis har med mig som person att göra.

Vilket i så fall gör det hela snarast värre.
Det tycker inte jag. Är det en lugn kväll så skall de inte sitta och rulla tummarna och fika utan då skall de ut och göra sånt de inte hinner annars som tex alkotester på de bilar de möter. Sånt räddar liv.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 390
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka