Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Det tycker inte jag. Är det en lugn kväll så skall de inte sitta och rulla tummarna och fika utan då skall de ut och göra sånt de inte hinner annars som tex alkotester på de bilar de möter. Sånt räddar liv.
Nu finns det ju lagar och regler på området, oavsett vad vi tycker. Slumpmässiga kontroller av enskilda för att få tiden att gå, faller utanför det.

Menar du att det bara var alkotest vid gles trafik? Det är något annat.

Nu finns det ju lagar och regler på området, oavsett vad vi tycker. Slumpmässiga kontroller av enskilda för att få tiden att gå, faller utanför det.

Menar du att det bara var alkotest vid gles trafik? Det är något annat.
Nä inte för att få tiden att gå utan för att det faktiskt är deras jobb men som inte hinns med i vanliga fall. Slumpmässiga kontroller ingår faktiskt i deras arbete.

Inte lätt att vara polis. Kollar dom in folk gör dom fel, kollar dom inte in folk gör dom fel. Stoppar dom bilar gör dom fel, stoppar dom inte bilar gör dom fel. Bötfäller dom en fortkörare gör dom fel, bötfäller dom inte en fortkörare gör dom fel. Stoppar dom en drog/rattfyllerist gör dom fel, stoppar dom inte en drog/rattfyllerist gör dom fel.

Så vad skall polisen göra då när det är en lugn kväll enligt dig? Sitta och rulla tummarna? Eller ut och köra på vägarna för att se att inga alkoholpåverkade bilar framförs?
Det har jag inga synpunkter på. Men de ska ju överskrida sina befogenheter bara för att ha något att göra, oavsett.

Men först beskrev du att du stoppats mest på grund av polisens sysslolöshet. Sen lät det som att du hade kört så illa att de trodde du var påverkad. Det är ju två helt olika fall.

Det har jag inga synpunkter på. Men de ska ju överskrida sina befogenheter bara för att ha något att göra, oavsett.

Men först beskrev du att du stoppats mest på grund av polisens sysslolöshet. Sen lät det som att du hade kört så illa att de trodde du var påverkad. Det är ju två helt olika fall.
Låter mest som om du är grälsjuk. Varför bara inte erkänna att du missförstod det hela? Det är din tolkning av det hela.

Fast å andra sidan har jag ju lovat dig att försöka använda ett enklare språk och vara extremt tydlig när jag skriver till dig då du verkar ha väldigt svårt att förstå det jag skriver (för inte kan det vara så att du letar efter saker att hacka på i det jag skriver) så det kanske är mitt fel.

Jag har aldrig skrivit att jag kört så illa att polisen trodde jag var påverkad.

Polisen har en lugn kväll. Så ja de har lite tråkigt så de bestämmer sig för att nu när de har extra tid över göra det de i normala fall inte hinner (och det som det också får en massa skäll från allmänheten att de inte gör) nämligen ge sig ut och bara synas och patrullera på vägarna. Då får de syn på en bil som uppför sig misstänksamt. Det misstänktsamma utgör att den mitt i natten på motorvägen som ensam bil kör precis efter hastighetsbestämmelserna. Tom lite under. Enligt deras erfarenhet är det ett beteende som faktiskt (fast sorgligt) inte hör till det normala utan risken är då att föraren är rattfull. De bestämmer sig då för att kontrollera föraren och stannar bilen.

Detta har hänt mig några gånger under 18 år.

Inte lätt att vara polis. Kollar dom in folk gör dom fel, kollar dom inte in folk gör dom fel. Stoppar dom bilar gör dom fel, stoppar dom inte bilar gör dom fel. Bötfäller dom en fortkörare gör dom fel, bötfäller dom inte en fortkörare gör dom fel. Stoppar dom en drog/rattfyllerist gör dom fel, stoppar dom inte en drog/rattfyllerist gör dom fel.

Ja, dessutom får de ta en hel massa skit och spydigheter som det visas exempel på i denna tråd t ex - och detta till en skrattretande låg lön med tanke på de risker de utsätter sig för. Att någon överhuvudtaget vill vara/bli polis idag övergår mitt förstånd helt.

Jag tänkte på den här tråden igår när jag berusad promenerade en bra bit hem kl 4 på natten. Jag kände mig trygg.

Idag messar min kompis om ett våldtäktsförsök nära där jag bor. Jag läste artikeln och det skedde vid samma tidpunkt och på samma gata där jag promenerade :eek:.

Nu vet jag inte vad jag ska göra nästa kväll jag ska hem för nu blev jag orolig. Det kanske hade varit bättre om min kompis inte sagt något :crazy:.

Försvara? Jag förklarade kontext. Du verkar tro att allt är extremt svartvitt, men jag fungerar inte så. Ingen har försvarat vad den där polisen skrek i piketbussen, men du verkar ju vara HELT ointresserad av sammanhang, varför då? Hade du ens läst på om dina egna exempel? Eller hade du bara hört att en polis en gång sa "apajävel" och det var liksom allt du behövde veta?

Angående Östersund kan du ju gärna förklara lite närmre vad som är så fel med det jag skrev.

Och du kanske inte kunde läsa mitt förra inlägg, men jag är inget super-fan av polis. Mer ett fan av fakta och kontext. Roligare att leva i verkligheten, även om det inte blir lika enkelt på sociala medier.

men vänta nu, vaddå ingen har försvarat det? Det var MASSOR av poliser som försvarade den händelsen och det är många som kan vittna om liknande händelser.
Jag blir inte rasist när jag blir pressad, det är inget som "råkar" uppkomma.

Att be kvinnor stanna hemma är aldrig en lösning. aldrig. Aldrig offret som ska begränsa sig.

Ja, dessutom får de ta en hel massa skit och spydigheter som det visas exempel på i denna tråd t ex - och detta till en skrattretande låg lön med tanke på de risker de utsätter sig för. Att någon överhuvudtaget vill vara/bli polis idag övergår mitt förstånd helt.

Jag sökte för 9-10 år sen. Men gav upp ansökningarna när jag insåg att jargongen var just sådär matcho som jag aldrig hade stått ut med. Man rekryterar in mer mångfald och fler nytänkanden men det finns inte plats för de i organisationen jämt. Där har du en anledning.

Vi som jobbar inom kollektivtrafiken (åtminstone SL) är väldigt övervakade. 4-6 kameror i varje buss, alkolås och 2 olika GPS-system per buss loggar i princip allt vi gör. Dock är kamerorna inget nån sitter och tittar i, men händer nått i bussen jag kört några timmar efter nån annan tagit över den så ser man ju mig också. Peta näsan, sjunga, göra miner och allt sånt. Så det går liksom inte att vara lättkränkt där.

Det är ett jobb du valt, det är nåt helt annat än att som privatperson bli bevakad. Jag är inte störd av kamerorna och tycker de funkar bra i stora folksamlingar som tex kollektivtrafiken. Men jag inser också riskerna med att vi hela tiden är registrerade och synliga. Demokrati är inte en självklarhet.

Du tar för givet att dom inte kollar in "vanliga" personer också, det gör dom. Jättebra att dom går på magkänslan och kollar en gång för mycket. Hellre det än en gång för lite.

Fast det gör de väl ytterst sällan? Jag blir aldrig kollad, ingen jag känner helt random heller. Däremot våra vänner av annat ursprung, de med utstickande utseende liksom Tranis "råkar" ut för det. Jag fattar att yrket skapar fördomar men det är klart problematiskt att det drabbar privatpersoner.

Det är ett jobb du valt, det är nåt helt annat än att som privatperson bli bevakad. Jag är inte störd av kamerorna och tycker de funkar bra i stora folksamlingar som tex kollektivtrafiken. Men jag inser också riskerna med att vi hela tiden är registrerade och synliga. Demokrati är inte en självklarhet.

Jag har inte valt att bli övervakad i jobbet. Varken alkolås, kameror eller gps fanns när jag började köra. Visst kan jag sluta jobba, men jag kan också välja bort platser som är kameraövervakade som privatperson.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 387
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka