Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Fast det gör de väl ytterst sällan? Jag blir aldrig kollad, ingen jag känner helt random heller. Däremot våra vänner av annat ursprung, de med utstickande utseende liksom Tranis "råkar" ut för det. Jag fattar att yrket skapar fördomar men det är klart problematiskt att det drabbar privatpersoner.
Jag är en vanlig person vad jag vet och mig har dom kollat upp ändå. Så att det skulle vara så ovanligt håller jag inte med om alls. Även mina vänner har råkat ut för att polisen kollat upp dom. Handlar som sagt främst antar jag om vart man befinner sig vilken tid på dygnet och inte hur man ser ut.

Det är rätt så rejält nedlåtande att försöka säga till ex @Trani att det inte alls är så som trani skriver - som om trani inte själv var med eller inte förstår situationerna.
Hur någon upplever någonting kan man omöjligt veta. Dock kan situationerna oavsett hur man ser ut vara lika för det. Jag blir inte kränkt av att bli extra kollad av olika anledningar, jag ser heller inte varför man skulle bli det då jag bara ser positivt på att dom har koll. Jag tycker att det är en onödigt grej att bli upprörd över, och det är inte något jag tycker för att polisen aldrig misstänker mig för det har dom gjort när jag varit på vissa platser under vissa delar på dygnet.

Säger man att man inte reagerar på det sättet som vissa gör får man höra att man minsann inte alls förstår situationerna, det är inte heller så kul att få höra.

Jag har ju mest positiva erfarenheter, men jag vet ju att det är olika. Man blir bedömd på sitt yttre (rätt självklart). Och avviker man från den polisens norm så blir de närgångna och misstänksamma. En av mina vänner är från Gambia och således har hen mycket mörk hud, hen blir ALLTID stoppad i alla former av kontroller som finns. Väktare, poliser, rubbet, alla verkar tro att vännen är småkriminell.
Hen är nykterist och har ett uniformsyrke.
En god vän som har etiopisk bakgrund möter samma sak. Vi har knapot rört oss på stan någonsin tillsammans, utan att hen blir tilltalad av poliser, ombedd att visa pass med mera.

Hur någon upplever någonting kan man omöjligt veta. Dock kan situationerna oavsett hur man ser ut vara lika för det. Jag blir inte kränkt av att bli extra kollad av olika anledningar, jag ser heller inte varför man skulle bli det då jag bara ser positivt på att dom har koll. Jag tycker att det är en onödigt grej att bli upprörd över, och det är inte något jag tycker för att polisen aldrig misstänker mig för det har dom gjort när jag varit på vissa platser under vissa delar på dygnet.

Säger man att man inte reagerar på det sättet som vissa gör får man höra att man minsann inte alls förstår situationerna, det är inte heller så kul att få höra.

Vänta nu, så du får säga till folk att det är onödigt att de blir upprörda över att bli utpekade som kriminella pga utseende eller härkomst men du blir kränkt när de säger att du inte förstår?

Du måste vara en vit man.

Måste bara få komma tillbaka lite till trådens ursprungsfråga: "Är ni rädda för att bli brottsutsatta" genom att posta en länk till en intressant artikel: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bra-lagt-fortroende-for-rattsvasendet-i-socialt-utsatta-omraden

Brås senaste undersökning visar tydligt hur stor otryggheten är bland de människor som bor i vad som kallas för utsatta områden.

"Svaren från Brås trappuppgångsstudie visar att kring 70 procent av de boende tycker att kriminella påverkar människor i områdena genom att skrämma folk från att vittna, ringa polisen, röra sig fritt i samhället eller att säga ifrån när man ser någon vandalisera egendom."

Det här är skälet till att jag lessnar på alla som sitter här och orerar över att folk är så irrationellt rädda mm mm. De som faktiskt bor i utsatta områden upplever otroligt stark otrygghet och det är helt jävla oacceptabelt. Dels såklart för att människor ska känna sig trygga och fria men även för att det har en otroligt negativ påverkan på rättssystemet - för mycket folk törs inte anmäla brott eller vittna!

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 387
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka