AR på Hackamore?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare cockobaby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 165
C

cockobaby

hejsan det är så att jag ska åka med min 7 åriga hingst och praktisera på ett AR stall i danmark. Nu är det så att vi alltid har ridit på Hackamore (jag och hästen alltså) för det har fungerat så himla bra, har dock provat med vanligt tränsbett ett antal gånger och det har iochförsig också fungerat okej men han är så himla mycket mjukare och lyssnar mycket bättre med hackamore. Nu funderar jag på om hackamore är ett alternativ inom AR, iallafall såhär i början av utbildningen, eller om det är bättre att försöka vänja honom vid tränsbett även om han trivs bättre med hackamore....vet ju att det är ett mål i AR att rida på kandar så det kanske är lika bra att växla om till tränsbett.......eller???
väldigt tacksam för några synpunkter....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: AR på Hackamore?

All betsling som fungerar för det man vill göra är ett bra alternativ.

Vill du rida bettlöst finns ju andra alternativ; ridkapson och sidepull. En väl utbildad häst rider man på blank stång (även kallat blankt kandar), vilket inte är samma sak som kallas "kandar" inom modern ridning. Blank stång eller blankt kandar innebär att man enbart har stång, inget bridongbett. Tränsbett kan man använda om hästen fungerar bäst på det, precis som vilken annan betsling som helst. Personligen tycker jag att hackamore är lite svårt att styra med :)

Det svåra med hack är att man egentligen måste rida på samma sätt som med blank stång, vilket gör det ganska svårt att rida med då sitsen måste reglera istället

Jag rider AR med Hackamore och det fungerar utmärkt. Min häst trivs bäst på det, och därför blir all ridning trevligast med hack. Min tränare ser inget problem med det heller, även om han var skeptisk i början.

Varför byta till tränsbett om ni trivs med hack??

Den AR tränare jag red för påstod att det inte går att ställa en häst med hack. Hon hade nog själv inte någon erfarenhet av det huvudlaget. ;)

Du han rida utan huvudlag om det är så. Det viktigaste är att ni båda trivs.

Jag rider alltid mitt sto på hackmore och har vi har inga problem med att rida för AR-tränare.
Hon är dock så pass skolad att man böjer och samlar henne för sitsen och tyglarna använder jag ju mest för att flytta framdelen med.
Det som jag haft det svårast med är att få henne att följa med framåt neråt med hackamoret - men det har vi nu löst med att jag tydligare visar med mitt bäcken vad jag vill.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite... 2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: mackan
·
X
Utrustning Hejsan! Vill få några råd.... Min häst blir lätt stark, särskilt i galoppen. Känns som om händerna ska gå sönder... Detta blir... 2
Svar
26
· Visningar
5 333
G
Utrustning Har ett sto som jag har lite problem med i ridningen. Jag har ridit henne på hackamore de senaste två åren, men då har det mest varit...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: sayla
·
Ridning 2 år efter olyckan är jag Äntligen, äntligen tillbaka uppe på hästryggen! :bump: Visst har jag ridit innan men jag har bara kunnat... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 830
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III