Hackamore... till häst som blir stark, främst i galoppen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Xanthine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 5 327
Sv: Hackamore... till häst som blir stark, främst i galoppen!

Ett tränsbett är det skarpt för dig? Om nej, hur blir min betsling skarp när jag rider på enbart tränsbettstygeln?

Ett S-hackamore är inte skarpare än ett hackamore med utväxling, det är däremot skarpare än ett ponnyhack utan järn i nosdelen.

OM jag tar i tyglarna samtidigt och gör en kraftig förhållning skulle häststackaren mest troligt tycka 'HJÄLP' och sätta sig på hasorna. Det skulle han göra på ett tränsbett allena med om jag gjorde lika.

Han uppfattar hacket som mildare än alla typ av bett, när han får sina 'attacker' av att alla bett bits och överreagerar våldsamt även på mjuk förhållning. Det är där hacket är så fint, då jag på en sekund kan gå över till 100% hack och helt få bort bettet. Sen kan jag smyga in bettet, och gradvis gå över till att rida på enbart bett igen. Genom att anpassa hur mkt jag rider på hacket och hur mkt på bettet kan jag en hel tur igenomha en häst som är lugn i sin mun och med sitt huvud. Under ett pass rider jag på allt från enbart hack, till enbart bett via allt däremellan (t ex 50% hack och 50% bett).

Målet är enbart bett, och sakta men säkert tar vi oss dit. Men det här är för hästen ett mycket behagligare sätt än att försöka ta sig ur situationerna när han överreagerar på bett (oavsett typ).

Det handlar inte om broms eller kontroll, utan om att behålla att han är lugn och trygg och med förtroende för betslingen. Så att man slipper de där lägena när han överreagerar och allt faller isär, för det enda han fokuserar på är bettet, och slår med huvudet såpass att allt annat faller isär.

Tränaren trodde först det var dåvarande betsling det var fel på, just pga de där attackerna, tills han själv satt upp och insåg att det spelade ingen roll hur mjuk man var eller vad för betsling det var, utan 'hux flux' så reagerade hästen på en mjuk förhållning som om man slitit honom i munnen, och då rasar allt samman då han bara fokuserar på det.

För HANS skull skulle det allra trevligaste och mildaste för honom vara att rida på enbart hacket. Det är hans absoluta favorit. Då dressyr-TR än inte tillåter hack så måste han dock lära sig acceptera och lite på bett 100% av tiden med, därav kombinationen.

Sen, åsikten är fri som sagt, du får tycka vad du vill om bestlingen. Jag, och de jag tränat för lyssnar mer på hästens åsikt om betslingen.

Tack för någon förstår:bow::bow:

kl
Alla hästar går att få lydiga och lyssna på hand och skänkel. Att en del hästar är mer eller mindre jobbiga...det köper jag. Har själv en madam som inte är helt lättriden. Men att skylla på att hästen är het och stark i naturen, nja...det resonemanget köper inte jag.

ett tränsbett kombinerat med hack är en skarp betsling ja, oavsett vad du argumenterar, för jag har svårt att se att du är så fantastiskt avvägd i all din hjälpgivning att de bägge aldrig inverkar samtidigt.

jag tycker det är intressant att du alltid har så avancerade betslingar på dina hästar, det är aldrig bara ett vanligt bett utan en massa kombinationer och udda grejer. Fullblods tjejen red du väl på kandar trots att den inte var utbildad ens?

kl
Alla hästar går att få lydiga och lyssna på hand och skänkel. Att en del hästar är mer eller mindre jobbiga...det köper jag. Har själv en madam som inte är helt lättriden. Men att skylla på att hästen är het och stark i naturen, nja...det resonemanget köper inte jag.

Det köper inte jag heller, det är snicksnack.

ett tränsbett kombinerat med hack är en skarp betsling ja, oavsett vad du argumenterar, för jag har svårt att se att du är så fantastiskt avvägd i all din hjälpgivning att de bägge aldrig inverkar samtidigt.

jag tycker det är intressant att du alltid har så avancerade betslingar på dina hästar, det är aldrig bara ett vanligt bett utan en massa kombinationer och udda grejer. Fullblods tjejen red du väl på kandar trots att den inte var utbildad ens?

Nickis gick på tränsbett eller pelham med delta.
Vision gick på tredelat eller rakt tränsbett
Kele gick på tränsbett eller myler comfort
Lilla Blå var helt klart knepig, ja.
Disse är inte speciellt knepig alls om man enbart ser till kontroll, men han har ju de där när han överreagerar, han har gått på lite av varje men inget skarpt. Gick innan jag fick hjälp att komma på nuvarande lösning på ett tredelat syntetkomblewick med tygeln i snällaste skåran, eller på ett myler comfort.
Lillen går på ponnyhack eller tränsbett det lilla han gått.

Nog kan jag få 100% av hacket eller tränsbettet, det är dubbla tyglar - slacka ena bettets tygel och det är borta. Nu har jag aldrig påstått att jag rider enbart på det ena eller det andra hela tiden, utan jag skrev: på 100% hack, 100% tränsbett och allt däremellan. Fullt medvetet.

Om du vill hacka på min betsling är det väl dock sjysstast mot trådskaparen att du skapar en ny tråd?

en ännu bättre ide är väl att du slutar framställa din bettkombination som mjuk betsling och som tips i tråden till TS som en vettig lösning på dennes problem.

Jag har aldrig kallat den för någonting, mer än att för den aktuella hästen är det en betsling HAN trivs på, är trygg med och upplever som mildast.

Jag ger trådskaparen vilka tips jag vill, har du något emot dem så varsågod. Men försök inte tala om för mig vad jag ska göra eller inte göra, då upphöjer du din ringa betydelse i mitt liv något alldeles väldigt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
3 063
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 551
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Hjälp
  • Få skimmel vit
Tillbaka