Är rundsytt snyggt?

Kaki

Trådstartare
Funderar på att köpa ett rundsytt kandar men vill kolla vad buke tycker först :idea: Är less på att rida i mitt hopplock med gummityglar och vävribbtyglar i cob-storlek :angel:

* Det är svart med silverspännen (inte innåtvända).
* Pannbandet är rundsytt och första delen på tyglarna också.
* Nosgrimman är vitfodrad och ca 3,5-4cm bred inklusive det vita.

Är det jobbigare att sköta ett rundsytt träns än ett vanligt?
Kan det rundsydda "gå sönder" och bli platt på vissa ställen?
Är det snyggt enligt dig?

Sen undrar jag vad det kan vara för märke om det är en silvrig platta med ett M på vid pannbandet?

Sv: Är rundsytt snyggt?

självklart är rundsytt snyggt! har du aldrig kolla på GP dressyr eller?? :p

och nej det är inte svårt att sköta.. märket kan jag inte hjälpa dig med tyvärr. har du ingeh bild på kandaret+märket? :idea:

Huvudsaken är väl att du tycker det är snyggt? :idea:

Jag tycker rundsytt är riktigt läckert, på rätt häst. På vissa passar det inte alls.

Centaur - Näe, har tyvärr ingen bild. Fick beskrivning över telefon. Nja, har inte varit så intresserad av dressyr men det blir mer och mer :) Men tack för din åsikt :)

aysha - Min halvlodskille är rätt smäcker och har ett ganska litet full-huvud. Han är brun med en yttepytte stjärn. Aldrig sett ett rundsytt i verkligheten :o Men jag tror att det skulle passa honom bra!

Då tror jag det blir fint på honom. Jag kan tycka att det inte är så fint på hästar med stora, tunga huvuden. Tror t ex inte min skulle passa i ett runtsytt träns/kandar.

:)

Ska prova kandaret den 20 april. Längtar efter att få se det! Om jag köper det så lovar jag att lägga in en bild i tråden :)

Om någon har bilder på rundsydda träns/kandar (när de sitter på hästar) så snälla lägg in dom! :D

Jag tycker det låter som det är kandaret från hööks du beskriver. Dock hittar jag det inte på deras sida så dom kanske inte säljer det längre (eller så är jag blind). Märket på det är antingen GM (Gold Medal) eller CH (Claridge House), kommer inte ihåg vilket, och om det är det förstnämnda så stämmer det ju ganska bra med beskrivningen om ett M.

Jag tycker rundsytt är snyggt på alla, utom alldeles för grova hästar. Men det beror lite på hur det ser ut också. Jag tycker att spännena för sidostycken och nosgrimma ska vara i nacken, annars hänger ju dom platta ändarna "men hålen i" på sidorna, och då blir det liksom blandat med rundsytt och platt... inte lika snyggt. Plus att jag tycker att det måste vara inåtvända spännen vid bettet! Annars blir det inte så stilrent. Särskilt på ett kandar, eftersom det lätt blir för mycket spännen och grejer vid bettet när det är dubbla sidostycken.

Men titta på det, och om du gillar det och får ett bra pris så ska du givetvis köpa det! :)

Gold Medal skulle det kunna vara, men det stod bara ett M och jag tror de har GM som symbol... Har också funderat på det där med spännena. Och jag vill ha dom i nacken, är det vid sidan så vill jag inte köpa kandaret. Fast att det är vanliga spännen vid tyglarna tycker jag inte gör så jättemycket. Det är ju redan så mkt silver iom betten att lite till inte gör så stor skillnad. Tygelhakar tycker jag dessutom är ett :devil: att få upp! Vet inte om jag får skriva priset så jag kamouflerar det lite, dom ville ha 4** silverpengar för det inkl. tyglar. Det ska tydligen inte vara använt nästan någonting pga för stor häst och det är ca ½ år gammalt. Så priset tycker jag är bra :)

Jag tycker det är supersnyggt!

Att sömmarna går upp är inte så stor risk. Det är ju ganska sällan som det gör det på träns, och det är inte större risk för att det är rundsytt.

Enda nackdelen som jag kan se (men det kan också ha att göra med kvalité) är att det rundsydda har en tendens att vrida sig. Mina rundsydda tyglar får jag räta till ganska ofta för att den rundsydda första delen utav tygeln vrider sig. Har sett tendenser till det på tränset också men det har inte hänt hittills. Men jag kan tänka mig att det är lite beroende på vilken kvalité det är och hur mjukt lädret är. Mitt är väldigt mjukt och blir därför också mer instabilt. Men det är inget svårt att rätta till det, det är bara att vrida och dra lite ( iaf än så länge).

Slänger in bild på mitt rundsydda.

Nr2.jpg

Åh vilket snyggt! :) Jag hoppas att det jag ska prova ser ut som ditt i nacken så jag inte har spännena på sidorna... Ska komma ihåg att kolla så inte lädret vridit sig :idea: Tack för ditt svar!

jag tycker att det är jätte fult!! an av hästarna på jobbet har ett schomasher (stavning?) och det är jätte svårt att få å sitta bra...gillar inte det alls...

Okej, bra att få höra båda sidor ang rundsytt. Jag ska kolla extra noga hur passformen är :idea:
Vill absolut inte ha ngt till pållen som sitter dåligt :cool:

det beror nog på kvaliten. mina remmar har aldrig vridat sig, varken på kandaret eller tyglarna. :)

Lisa89, här är en bild på mitt.
Bild012.jpg

Jag tkr rundsytt är jättefint:love: Har dock ett icke rundsytt att variera med så jag inte tröttnar :angel:

huvud.jpg

Här är mitt!

Vilka snygga träns/kandar ni har :d Hoppas att det jag ska prova är lika fint! :)

det beror nog på kvaliten. mina remmar har aldrig vridat sig, varken på kandaret eller tyglarna. :)

Lisa89, här är en bild på mitt.
Bild012.jpg

Det blir ju mer stadga i ditt eftersom att det har en mindre bit som är rundsytt och resten platt. Är ju inte lika snyggt (i mitt tycke alltså), men def säkert bättre för passformen också! Spreciellt att det är platt uppe i nacken.

Jag har satt nackskydd på mitt kandar eftersom jag tyckte att trycket blev alldeles för hårt med de tunga kandarbetten när det var rundsytt. Så jag hade hellre haft platt på hela nack-delen.

Vad använder du som nackskydd? Betten väger ju som du säger en hel del... Inte tänkt på att trycket blir skarpare med rundsytt men nu när du sa det så håller jag med att så måste det bli.

Nu tog jag ett som suttit på en grimma (i neopren med resår på).

Men det finns lite överallt att köpa likadana nackskydd fast med öppningsbar resår istället. Hästbiten har bla. Men jag har även sett de som är lite bredare och med mkt mer fyllning i. Sådant ska jag ha men har inget tips på ngn sida (vet att jag sett sådana i butik flera gånger)

Hogsta ridsport har en variant med lite fårskinn mot hästen. Däremot är det hel resår på den vilket jag tror gör det besvärligt när man ska få plats med spännena också. Ser annars bra ut.

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 382
Dressyr jag har länge varit ute efter ett svart dressyr träns, 2,5-3cm vitfodrad nosgrimma, ingen tjock fodring och ska sticka ut ca 4-5 mm...
Svar
6
· Visningar
1 531
Senast: FadeAway
·
Utrustning Ibland bevaras ens drömmar.... Så blev det i mitt fall .... igår! För att göra en lång historia kort; Som den pryltokiga... 2
Svar
26
· Visningar
4 544
Senast: Nominous
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns... 2
Svar
27
· Visningar
5 835
Senast: Hedwig02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31