Är spillning från häst ofredande?

Spillningen hamnar på bilen...:confused: Öhm, det har jag nog aldrig varit med om, om man bortser från däcken det vill säga.
Oavsett... Det framkommer ju inte i artikeln (så kan ju vara att de försökt utan att få gehör), men jag hoppas verkligen att grannarna först försökt med att prata med hästfolket före de tog till anmälankortet. Jag har verkligt svårt med folk som går direkt till att anmäla, när det kan gälla något som skulle kunnat ha gått att reda ut med ett samtal :cautious:

Det här var det dummaste jag hört. Sparka ner skiten i kanten/diket, hur lätt som helst på en grusväg och då hamnar det inte på bilen. Är det redan vad de gör så är det anmälarna som får skärpa till sig och acceptera att det ligger en skithög i kanten här och där. Problem solved.

Historien förtäljer inte huruvida de plockar upp efter sina hundar.
Invånarna verkar minst sagt underliga, kräva "skyddsjakt" på rådjur på kyrkogården?
http://www.hd.se/lokalt/orkelljunga/2016/04/07/hopplos-plaga-nar-radjuren-har-fest/
Det minns jag från tiden när jag jobbade som kyrkogårdvaktmästare, efter en begravning satte vi alltid nät över blommorna, för att rådjuren inte skulle massakrera dom. Rådjuren ser det som mat och tar ingen hänsyn till vad vi människor tycker. Att folk orkar bli upprörda av att vilda djur är vilda djur.

Jag har alltid undrat hur dessa människor resonerar:
"det blir en del hästspillning på vägen, något som då hamnar på parets bil."

På sin höjd hamnar det på däcket och i hjulhuset, det på däcket slits bort ju mer man kör och regnar det sköljs hjulhusen ur.

Personligen tycker jag inte hästskit är det jobbigaste, testa att köra i skit som bönderna sprutar ut på åkrarna istället, det är värre än lite hästskit. Brukar alltid bli lite flytgödsel på vägarna när traktorerna ska förflytta sig från gården till åkrarna osv.

Bor man på landet får man nog räkna med att lite tillhör, sen vet vi förstås inte om det handlar om någon enstaka hög eller om det är 20 högar skit det handlar om eller hur ofta det sker, om grannarna rider i mitten av vägen, i sidan, eller i grupp?.

Finns nog en anledning varför många säger att svenskar är lättkränkta numera. :angel:

Brukar dock gå att köra vid sidan om bajshögar, precis som vattenpölar och gropar. Så så länge det inte är en hög varannan meter över hela vägen så är det lätt att undvika att köra rätt över bajset.

Bor man på landet så får man vänja sig vid bajs. Både häst skit, ko skit och är ju inte "så" farligt. Då de sprider det så är det ju bara vårdofter ;).

Brukar dock gå att köra vid sidan om bajshögar, precis som vattenpölar och gropar. Så så länge det inte är en hög varannan meter över hela vägen så är det lätt att undvika att köra rätt över bajset.

Bor man på landet så får man vänja sig vid bajs. Både häst skit, ko skit och är ju inte "så" farligt. Då de sprider det så är det ju bara vårdofter ;).
För att inte snacka om räv-, rådjur-, älg- och glöm för sjutton inte fågelskiten.. :eek: nån borde ju lära dom att man inte skiter var som helst. :idea: :laugh:

Nä ofredande har jag svårt att se att det skulle vara, men är det tillräckligt mycket skit blir det väl en sanitär olägenhet kanske.

Vi vet inte hur mycket eller hur smal vägen är.

Här går det inte att köra vid sidan om bajset ligger på vägen, vägen är för smal för det och skulle bajset ligga kvar på vintern skulle det likna en puckelpist mer än en väg.

Som tur är hoppar ryttare av och sparkar ner bajset i diket här, annat är ju bara ren lathet.

Jag skulle inte ta mig upp igen... Här rider man genom bajset ( extra viktigt vintertid). När jag bodde längre söderut och man var tvungen att ta bort bajset från vägen fick jag köra med bilen efter ridturen

Jag skulle inte ta mig upp igen... Här rider man genom bajset ( extra viktigt vintertid). När jag bodde längre söderut och man var tvungen att ta bort bajset från vägen fick jag köra med bilen efter ridturen
Tar mig inte häller upp på en av mina från marken utan får leta upp en sten/stubbe/liknande eller ställa hästen i ett dike.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har fått in en anmälan om ofredande mot grupp. Vid två tillfällen ska en man ha skrämt ett sjuårigt barn, den ena gången så hon...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en flicka i 15-årsåldern var ute och red i Knislinge på tisdagskvällen stötte hon på patrull. ... Källa / Läs mer...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: prallan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den mjuka leran ovanpå tjälen gjorde att hästen inte kunde resa sig upp. Räddningstjänsten skickade en bandvagn till gården för att...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sophie Ställberg och hennes sambo från Romme möttes av en otäck syn när de gick ut till hästarna på onsdagsmorgonen. En av hästarna hade...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka