Är tuppsteg/spatt verkligen helt "ofarligt"?

break_a_leg

Trådstartare
Kan ju börja med att jag vet skillnaden mellan vanlig spatt och sk tuppspatt...

Tuppsteg är ju en rörelsestörning som tydligen kan opereras i vissa fall. Vilka fall kräver operation?

Men kan inte tuppsteg påverka en hästs leder i negativ bemärkelse? Även om steget i sig är ofarligt så blir det ju en "onaturlig" rörelse, eller har jag fel?

(Och ja, jag har sökt igenom och läst även gamla trådar i detta ämne;) )

Sv: Är tuppsteg/spatt verkligen helt "ofarligt"?

Kan ju börja med att jag vet skillnaden mellan vanlig spatt och sk tuppspatt...

Tuppsteg är ju en rörelsestörning som tydligen kan opereras i vissa fall. Vilka fall kräver operation?

Men kan inte tuppsteg påverka en hästs leder i negativ bemärkelse? Även om steget i sig är ofarligt så blir det ju en "onaturlig" rörelse, eller har jag fel?

(Och ja, jag har sökt igenom och läst även gamla trådar i detta ämne;) )
.
Tuppspatt är precis som du beskrev samma sak som tuppsteg.
Har tyvärr ingen aning om ev. förstlitningsprocesser kopplade till detta.
Man kan väl närmast likna det vid tics hos människor. Ofrivillig muskelsammandragning:confused:
Intressant frågeställning dock!

Senast ändrad av en moderator:

En av mina gamla tävlingshästar (fullblod) hade tuppspatt och har togs bort för ett par år sedan pga förslitningar i kotleden så jag kan ju inte säga att det har något samband, skillnad om det varit hasleden kanske.
När han var igång så tävlade vi 1.30 och han var utbildad msv B dressyr men det var ingen ide att tävla eftersom han alltid fick så mycket avdrag på alla skrittrörelser och i det samlade betyget.

Jag puttar lite, det finns ju fler än toughcookie som har hästar med tuppsteg...

Jag har haft en häst med tuppspatt, halvblod. Om jag inte minns fel så var det värst i vänster bakben. Rörelsestörningen syntes bara när man red på volt i höger varv, då åkte vänster bakben upp som om det satt i ett gummiband. I andra varvet och på rakt spår syntes ingenting.

Utredd på klinik för att utesluta vanlig spatt och andra åkommor. Skulle gå att operera enligt veterinären men det var inte aktuellt då. Veterinären garanterade att hästen inte hade ont av detta.

Det jag minns var att hästen var ojämnt musklad i bakdelen. Ena skinkan var större än den andra. Om det sedan berodde på tuppspatten eller något annat kan jag inte svara på, men i och med att den här hästens tuppsteg var oliksidigt så kan man ju tänka sig att det påverkade muskelaturen ojämt.

Å andra sidan har hästen haft hälsan hela livet. Levde i alla fall i våras 28 år gammal och fick sitt senaste föl som 25-åring!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag läste en bra och fängslande text på FB om hur det är att leva med ADHD (skriven av ”Andreas Busen Selin” den 16 juni, för den som...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i... 20 21 22
Svar
432
· Visningar
41 238
Hästvård Min häst blev i våras diagnostiserad med kronisk artros på kronleden (ringkota) och blev då sprutad med kortison, vilket han svarade bra...
Svar
6
· Visningar
5 062
Senast: Moffsan
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka