Arab sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fluff3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 065
F

Fluff3

Hej alla!
Undrar om ni möjligen skulle kunna hjälpa mig.

Det är så att jag skall köpa en ny sadel till min arab. Han är väldigt smäcker, ca 146 cm hög och väldigt kort rygg. Hans bomvid är mellan smal och normal, enligt min sadelutprovare.

Problemet är att jag måste ha en 17 tums sitts (enligt sadelutprovaren) men den blir då för lång för min häst:confused:

Har ni något märke att rekomendera mig?
Finns det något särkilt arab märke?
Om det är någon som har en arab, vad har ni för märken?

Anledningen till att jag frågar är för att min sadelutprovare säger att det inte finns någon sadel som passar min hästs som passar mig. Måste väl finnas någon lösning?

Rider klassisk ridning, vill helst ha en sadel mot allround.

MVH Therese

Sv: Arab sadel?

Smal till normal bomvidd på en arab låter skumt...Är ryggen rak, svängd, överbyggd m.m.
Om du har möjlighet lägg ut kort på din häst så folk lättare kan ge råd om ev. passande märken.

Klart det finns korta 17" sadlar som passar både dig och hästen str. sen om ni kommer tycka om dem eller inte är ju en annan femma.

hej!

Skall försöka lägga in en bild.

Vadå skumt? Vad brukar araber ha för bomvidd?

Sadelutprovaren sa ingen särskilt om hans rygg. Den är däremot väldigt smal och han har en väldigt markant manke, beror bland annat på att han har svårt att sätta muskler där.

Vad glad jag blir när du säger att det bör gå att få tag på en sadel. Min sadelutprovare var så himla negativ.

Tacksam för alla råd jag får!

MVH Therese

Fluff3 skrev:

Araber brukar vara grymt breeeeda....

Trodde med att min skulle vara rätt smal i början när jag letade, men det visade sig att hon ligger nånstans runt 34 eller mer i bomvidd. Har det röda koppjärnet till Wintecen, men jag misstänker att det är för smalt nu. Tyvärr blev bommen för svängd när vi bytte till det vita (bredaste), så jag vet inte riktigt. Men jag tippar på vitt järn med passande sadel...

Hej!

Du har alltså en wintec sadel till din arab? Vilken storlek på sadeln och hästen?

Jag har funderat på en wintec sadel men sadelutprovaren jag pratat med ratade en sådan direkt. Varför vet jag inte men hon sade något om att de inte var stabila nog med tanken på att bommen inte var av trä eller metall.

Själv är jag fortfarnde inne på en sådan för jag vet att han kommer öka i bomviden om jag får honom att arbeta rätt osv.

Tror ni att han skulle kunna ha en wintec sadel, 17 tum? Eller är han för kort?

MVH Therese

Du får väl prova helt enkelt!!:)

Jag köpte den för att det var den absolut enda jag hittade som faktiskt passade!! Men det varade bara en månad, sen blev den för smal och det vita järnet funkade inte. Så jag köpte en bomlös med i ren desperation...;)

Jag har bara araber och måste också säga att det låter märkligt med smal bomvidd på arab. Det är nog så att du kommer behöva byta sadel inom en viss framtid om du nu hittar en som är bra som gör att hästen kan sätta sina muskler på rätt ställen.

Jag skulle ha bomlöst på din arab tills den musklat upp sig ordentligt. Sedan när den gjort det kan du antingen fortsätta ha bomlöst eller då köpa en sadel som passar. Förmodligen kommer det inte vara "smal bom" längre ;)

Jag har själv en wintec också som är gammal och väldigt ful, men sitter bra på en av mina hästar. Den är ju inte vacker längre - men BRA!

Ta ut en annan sadelprovare som är lite mer öppen för olika lösningar, den du hade har i mina öron lite märkliga åsikter ;)

Fluff3 skrev:
hej!

Skall försöka lägga in en bild.

Sadelutprovaren sa ingen särskilt om hans rygg. Den är däremot väldigt smal och han har en väldigt markant manke, beror bland annat på att han har svårt att sätta muskler där.

Vad glad jag blir när du säger att det bör gå att få tag på en sadel. Min sadelutprovare var så himla negativ.

Tacksam för alla råd jag får!

MVH Therese

En bild är det bästa att utgå från när man ger råd. Som de andra skrive, araber är oftast VÄLDIGT BREDA över ryggen, så därför förstår jag inte din sadelutprovare påstående. Hästen kan visserligen vara väldigt smal och omusklad p.g.a. undermåligt träning och foder men det är ju en annan sak.

Om den är mycket muskelfattig, eftersom den hade markerad manke så börja med att träna hästen från marken och bygg upp ryggen först innan du skaffar sadel. Alt. skaffa en kort bomlös variant för du kommer troligen med rätt jobb få byta sadel mycket fort och ofta. Sedan så kan ju en häst ha en bred rygg även med markerad manke, så det ska bli spännande att se.

Mätte ni din häst sadelläge? Vad har du för rumpstr. Undrar p.g.a. sadelutrpovaren verkar lite sisodär tycker jag, känns inte riktigt seriös och kunnig efter det du berättar om h*n.

Väntar på bilder..

Ja jag har just nu fyra araber hemma och samtliga har ryggar breda som flodhästar och ändå med väldigt markerade mankar. De har välmusklade runda mankar, men de är höga ändå. Araber brukar ofta ha det. :)

hej!

Nu har jag bilder! Men hur lägger jag in dem?

MVH Therese

Först måste du lägga upp dom i ngt slags album på internet, tex. photobucket (www.photobucket.com) och sedan kopierar du bara in html-adressen till bilden i ett inlägg :) Du kan kolla på bukefaloshjälp om du behöver mer förklaring

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 671
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 694
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka