Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Fast det är ävl där jag skiljer mig från en del antar jag, dom araber som jag gillar är ofta byggda så att dom kan klara av båda sakerna bra, sen är dom såklart inte samma som spanska hästar, men dom saknar inte förmåga att kunna samla sig lätt elelr bra för det.

Ta Gomir tex. han är väldigt framgångrik inom galoppen, men ger väldigt välvinklade avkommor som har extremt lätt för dig i dressyren, just förmågan att sätta sig och samla extremt lätt.
Har ju också 40p på avelsvärdering, men är ju ett till exempel på en bra hingst som sällan väljs av annat än perosner som vill ha ridning på sina hästar.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ber om ursäkt att jag inte kan uttrycka mig bra ikväll, som sagt, febrig :S

Vad jag menade var att vinklarna skiljer ju något hos raserna, men inte så pass mycket att araber har svårt för sig i samling, om dom är bra byggda. Självfallet är en felaktigt vinklad has fel oavsett ras, MEN det är ju ofta vissa spanska hästar har lite väl vinklade haser, vilket inte är önsvärt, men ädnå förekommer, så därav "inte lika vinklade haser då", menat som en bra sak i vissa fall.

Som sagt är inte så bra på att formulera mig i nuläget men har kul att diskutera så ville inte sluta för det haha, hoppas ni har överseende ;)

Jag antog att Waldorff menade 'totala' vinklarna, alltså som du säger samtliga.
Som sagt, jag tycker inte att araber är dåligt vinklade helt enkelt, om dom är korrekta.
Fast sen finns det ju variationer mellan stammar och typer såklart, men generellt så tycker jag inte att en arab ska ha dåliga vinklar, eller har det när den är korrekt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Är också luddig i skallen såhär dags, men araben har absolut inte Dåliga vinklar, bara annorlunda. Använder andra vinklar när den "sätter" sig.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Det kan jag gå med på (tror jag haha, är för trög nu), men dom funkar ju "bra nog" för seriös dressyr tycker jag, är det jag menar liskom, och för mig är inga vinklar dåliga om dom funkar för det man vill, sen spelar det ingen roll vad nån annan har ju, sålänge dom man har funkar :)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

*kl*

Jag tror faktiskt de flesta vill ha en typad arab men sedan går åsikterna isär om vad som är typat/bra typ eller ej. Och så har det ju alltid varit, annars hade vi inte haft hästar som sett ut som polacker, Crabbet mm. Personligen gillar jag t ex lite grövre araber än vad som är "inne" för tillfället. Men trenden kanske vänder längre fram. :D

Vi har ju inte heller samma rasstandarder världen över så det påverkar naturligtvis också tolkningen av den "perfekta araben". I Sverige ska t ex av någon anledning araber ha ett lätt takat kors. Det har jag inte hittat någon annanstans i världen hittills.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

En häst är ju sammansatt som en häst och har därmed samma antal vinklar oavsett ras.
Sen är det andra faktorer som spelar in, avstånd mellan lika punkter.
Har en illustration som visar, ska rota fram den någonstans...

En arab har inte samma förutsättningar att sätta under sig som en PRE.
En PRE har inte samma förutsättningar att länga sig!
Jag vidhåller att en arab måste jobba flergånger mer till en riktig samling än vad en dressyrhäst har. Jag menar riktig samling som har fullständig bärighet.

Det finns många fuskexempel, till stor del beror det på ryttaren, men man ser att hästen har det inte "för sig". Araben är otroooligt lättlärd, arbetsvillig och ödmjuk, man kommer ganska långt med det men hela vägen? Inte många!

Om vi nu tar upp Gomir, han har bra vinklade avkommor med lätt för samling säger du?
Har du några bilder, så man ser avkommorna? Jag har inte sett någon annat än galoppresultat så jag skulle gärna vilja se vad du menar.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

"Gå en exteriörkurs, gå på hästnäringens dag, forskningens dag, gå på andra rasers utställningar o se hur det går till. premieringar osv. Jag vet inte hur många kurser jag tipsat om på arabhingstars forum... det har varit många...finns någon som helst önskan om att lära sig mer i ämnet häst, nej det verkar inte så."

Kicket
Jag vet verkligen vilket engagemang du har lagt ner på information.
Kämpat för avelsvärdering av arabhingstar och det skall du ha all heder av.
Det är tusan att det blir så lite gensvar om kunskap.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Haha ja fast rasism finns ju hos dom flesta raser och jag får lika mycket skit för att jag har isis bland halvblodsfolk som jag får bland arabisar, och samma tvärt om och i andra kombinationer.

Det är oftast ingen som kan förstår varför jag har nån av dom raserna jag gillar, och araber och isisar som ofta inte är gillade av samma folk, är lite tråkigt när man har båda för man hör så mycket skit om dom man älskar då ju från båda håll :(
Och halvblodsfolket gillar ju ingen av dom jag har haha.

Haha... jag ÄR hbl människa ut i fingerspetsarna o jag har både isis o arab.
Men nog hade jag fördomar om arab...men det var mer folket som ägde dem än om själva hästen.
Men kan helt klart se vad du menar. Det finns nog bland fler raser, men jag har inte upplevt det nedlåtande sättet i andra trådar på forum... möjligen i samtal med folk.
Har man inte ridit en isis så har man verkligen missat en upplevelse.:laugh:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag har ju tidigare haft och ridit islänning som attan
och jag måste verkligen hålla med dig om att det är upplevelser
med dom. Vår islänning körde vi in också så det blev än mer glädje.
En mycket härlig ras som jag nu saknar i mitt stall.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Håller inte med dig om det Kicket. Jag har faktiskt jobbat på ett islandsstall och haft turridningar och isishästar är verkligen en ras som jag ogillar, fast jag älskar hästar.
Faktiskt är det så illa att jag tycker pälsen känns annorlunda. Vill inte klappa :crazy:

Men det kan vara att dom varken är hästar eller ponnier, inte vackra, gracila eller lättlärda i mina ögon. Och ingen jätteutmaning att rida... Dessutom många är knepiga, man kanske skulle se det som en utmaning? ;)
Fördomarna haglar!
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Haha, det är mest gångarterna som jag menade som en upplevelse.
Nog är de raggiga som björnar o inte speciellt gracila haha... egensinniga som få. Att folk som rider på turridning får en uppfattning av att alla kan ha o rida en isis är inte konstigt. Men så är inte fallet. De påminner en hel del om en dalmatiner...inte så lättlärda men när de kan så kan de. Vår herre här hemma bestämmer iskallt vem som får rida honom... men är gudasnäll i övrigt. Inte kan man rida dressyr på den nivå som jag skulle vilja men oj vilken trevlig vän i skogen... tar sig över allt på säkra steg o ger ryttaren ändå en bekväm ritt.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

grattis kimmis87!

skönt att veta att man har en frisk häst i stallet =)
hur gjorde du för att göra CA-testet och vad kostade det?
mvh emma
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo absolut en trevlig vän i skogen, en stabil och trygg häst.
Många jag känner som har handikapp eller är lite smårädd att rida har islänningar och det säger ju mycket om det du beskriver.

Men aldrig...aldrig i livet skulle jag lägga en slant och faktiskt inte ta emot om jag fick, min rasism är illa däran ;)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tack så mkt!
Jätte enkelt! Man rycker några hårstrån, typ 30, viktigt att rycka så att man får med rötterna. Sedan går man in på hemsidan som jag har glömt bort vad den heter, blir medlem(gratis) beställer testet, får massor papper mailade. Jag har ingen skrivare så Carinaso var JÄTTE snäll och skrev ut dem och skickade dem till mig! :love:

Sedan fyller man i alla papper osv, går till posten och skickar det, gärna rekomenderat. Fick ett mail från företaget som testar att de hade fått in det, 3 dagar senare hade jag resultatet i min mail!

Att skicka kostade typ 90 kr, sedan kostade testet 50 dollar.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag tycker hon är ett exempel på ett alltför extremt typat huvud. Jag tycker INTE det är snyggt, jag tycker rent av det är FULT men det är min personliga smak. Jag tycker det ser ut lite som om man när hon var bäbis satte ett spännband över nosryggen o sen fick huvudet växa o det satt åt över näsryggen på henne så det inte växte där. Jag tycker det ser hemskt ut menhon är ju omtyckt o folk får ju tycka olika, självklart. Men inget sånt kommer nånsin att gå i våra hagar även om jag hade dom pengarna som krävs

Hur hon rör sig sen har jag ingen aning om men en sån sak är oxå viktigt för mig

Nej nu blev det fel.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tyvärr säger kommentarerna om Pianissima allt här på forumet..:confused:
Hon är ju ett sådant fint arabsto att man saknar ord. Vill man lära sig lite om araben exteriört skall man titta på henne och lära sig..eller Emandoria.. Mums!
Någon nämnde att den föredrog grövre araber.. men grovhet får inte finnas hos araben, det är "förbjudet"

Mvh Linn
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag menar precis som carinaso skriver mer massa. Grovhet i förhållande till de spensligare araberna inte i förhållande till andra hästraser.

En snygg polsk koheilanhingst eller en bra Crabbet med massa t ex är mums tycker jag! :laugh:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag har ju en Gomiravkomma, som har oerhört lätt för att sätta under sig. Här är ett par bilder på honom:
27838309.jpg
[/url][/IMG]
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp