Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Nu är inte jag någon expert överhuvudtaget. Men jag gillar inte alls! Jag gillar varken steg eller exteriör.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja här är inget rätt eller fel, utan jag eftersöker endast tycke och kanske några kommentarer på vad man ser.
Hejja Kimmis, några fler?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag gillar inte heller honom alls, speciellt inte bakkärran. Annars brukar jag kunna vara rätt förtjust i hästar med El Shaklan-inslag men inte denna.

Tillägg: Jag hade ärligt talat inte ens varit spekulant på honom som ridvalack, ännu mindre avelshingst.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

*KL*
Saknar harmonisk helhetsbalans. Hemsk överlinje, låsta bogar, grov övergång huvud/hals, ingen bredd mellan frambenen. Dessutom rör han sig som om han faller framåt, på något vis. Och dessutom linje(in-)avlad på Sanadik El Shaklan. Bara en sån sak! :D

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag menar precis som carinaso skriver mer massa. Grovhet i förhållande till de spensligare araberna inte i förhållande till andra hästraser.

En snygg polsk koheilanhingst eller en bra Crabbet med massa t ex är mums tycker jag! :laugh:

Ja jag föredrar väl den slags massan egentligen, men jag gillar 'alla' araber så det är ju individen som styr också, Sando är ju verkligen inte den typen och jag tycker han är jättefin ändå haha.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

KL
Waldorff Mirre som är Annas häst är ju en av dom jag har sett personligen som jag vet har jättelätt för sig verkligen i samlingen och för övrigt, och när jag hälsat på Ingela så såg jag ju ett par i hagen och stallet som också var byggda liknande, plus Gomir själv.

Nu hann ju Anna före mig med att visa ;)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Gillar inte.
Blir ungefär samma som alla andra tycker:

Rör sig hemskt, som att han ramlar frammåt i varje steg, noll bärighet, arslet är i molnen och bara blä. Kort kors och dåliga vinklar bak.
Långt huvud, och gillar inte hur väldigt linjeavlad han är :/.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Nu har jag inte ens kollat hela videon, ca. 2 miuter av den eller nåt, när hon började lite galopp byten, men från det är jag inte impad.

Den 'ökade traven' var forcerad till större del och hästen generellt är inte samlad på ett korrekt sätt, den hänger för mycket i bettet och går bakom lod.
I galoppen är det samma, ingen korrekt samling och därav ganska kass bakbens aktivitet och framtung, i bytena är det mer skutt och inte rena nog.
Tror dock det är mer felridning och okunskap om dressyr som är boven här dock, för hästen skulle jag perosnligen vilja ha och känna mig ok att våga satsa på, tror den kan ha nog kapacitet för att gå tusen gånger bättre med kunnig ryttare.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Dom flesta som tar Gomir som hingst vill ju ha fram distans hästar så meriterna finns ju det generellt, plus ganksa många är fortfarande unga, men dom jag vet om på rak hand med meriter inom 'nåt' är:

Power 12mil & Pylh 12mil distans
Dinamith, startat galopp (vet ej reslultat), och minst 8mil
Piece of my heart lite galopp och gått lite distans (5mil?)
Starlight distans (5-8mil?)
Wielgomir har ju också böjat gå lite nu distans

Sen är ju Glorih på gång och så är jag ganksa äsker på att jag sett några mer på distans starts listor.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Det är jättebra Moa, super att du motiverar dig.
På youtube finns massor av videos. Om du orkar så får du gärna söka på arab och dressage och visa en bra aktivitet.
För mig är det där ingen ledstjärna, tog första bästa ;)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag uppfattade det som om vi pratade dressyr och inte distans och galopp som ÄR arabens riktmärke?
Vi talade om arabens bärighet och vinklar.

Du skrev:
"Ta Gomir tex. han är väldigt framgångrik inom galoppen, men ger väldigt välvinklade avkommor som har extremt lätt för dig i dressyren, just förmågan att sätta sig och samla extremt lätt."

Och då undrar jag över dessa avkommor.

Missförstod vi varandra?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

haha jag äslar araber och korrekt dressyr så gör ås gärna, om jag inte är allt för trött hihi.

Ska kolla runt lite o se om jag hittar nåt jag gillar, nu för tiden är modet inom dressyr och generellt att rida i en helt falsk form, som egentligen bara är ett indraget huvud utan någon bärighet eller samling :(. Dvs. en mindre extrem form av rollkur helt enkelt. Rent skit och går aldrig att få hsäten att jobba korrekt och därav komma vidare i sin utbildning och samling genom att göra så.

Har sjukt barn hemma så kankse är lite sporadisk idag med inlägg.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo nej du har rätt, dock menade jag inte att han har tävlingsmeriterade dressyr avkommor, men jag har kunskap och erfarenhet nog att kunna se att dom avkommor jag sett personligen har just lätt för att samla sig och kunna komma under sig, och hade bra vinklar.
Och därför har dom ju extremt lätt för sig i dressyren, även om dom inte hunnit långt eller nånstans i sin utbildning så har dom ju ändå lätt för sig i det liksom.

Var så jag menade, men du hade rätt i att jag pratade om dressyr :) Dock inte alls nädvändigt vis tävlingsdressyr eftersom jag ser så jävla mycket skitridining och dömning där helt ärligt, men är ändå kul när folk försöker meritera där, är bara att det kan vara svårt pga, domare eller rasism, men det går.
Traloppans häst Chocco är ju ett bra exempel på en häst som iallafall kommit hyfsat långt inom den grenen, inte perfekt byggd eller nåt men har hjärta och kämpar som jag uppfattat det jättebra, men han har ju också en ryttare osm satsade på det och det är inte nog sånna helt enkelt och är ju därför det är så ovanligt med några dressyr meriter eller ens nån utbildning.

ps: glömde att säga att det fanns enstaka steg på den bruna i videon där han börjar samla sig lite åt det korrekta hållet, men tyvärr inte länge nog elelr sammanhängade, men det är ju ryttarens fel.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ang. "bigE" (gulligt) så har han ju absolut bärighet, men jag personligen gillar inte längden på honom (om min mac dator inte har gjort videon utdragen och det är därför)
För lång för min smak helt enkelt, blir mycket svårare att få dom att samla sig korrekt och min perosnliga smak helt enkelt också rent estetiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp