Araber i halvblodsaveln

Jag har betäckt mitt halvblods sto med fullblods araben Elcatero i år. Pga. att jag vill ha bättre halsansättning på fölet (vilket halvblodshingstarna ännu inte lämnat). Lite mera elastisitet i gångarterna vilket jag tror att han kan lämna. Detta har inte heller halvblods hingstarna nedärvt på mina föl (ännu).

Jag vill också ha ett föl med lite mer, hm, vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig för att det inte skall missuppfattas. Men mer tuffhet mer lungkapacitet (kan ju även ett fullblod lämna). Ända nackdelen med detta föl är att den nog inte kommer att bli så stor. Stoet är bara 162 cm.

Själv tror jag att det är pocitivt med araber i halvblods aveln. MEN, dom kall gå bruksprov osv. som alla halvblod och fullblods hingstar. Gärna även ha en del meriter, och då inte BARA från utställningar. Utan även från ex. hopp eller galoppen.

Behöver nog inte nämna några hingstar med arab blod i sig, det har andra gjort. Men jag håller med om dessas prestationer inom halvblods aveln.
 
Jag tror att de fina Stubin-sönerna kommer att få "alla" att dräggla efter bra angloaraber. Ettr problem jag kan se med angloaraber och shagya i Sverige är att anatalet individer är litet
 
Stubin som fått sådana meriter och han har väl dessutom fått guld på visning för sin exteriör också om jag ej minns fel!?! ;) :confused: :D

Han borde visas av sina ägare för godkännande inom halvblodsavel....han skulle nog kunna göra en del nytta i halvblodsaveln också... ;)
 
Mitt halvblods mamma stammar från en ungersk arabhingst som importerades till Strömsholm på 1800-talet! Så då var alltså arabblod eftertraktat. Men jag undrar över den här suveräne fälttävlanshästen Business x? Han ska väl visas? I och för sig är han angloarab, men ändå!
 
Den enda jag kan komma på som nutida ättling till Havanna i rakt nedstigande led är halvblodshingsten Billy Boy. Hans mormorsmormorsmor Karamella 6439, omdöpt till Karmel, fanns på min barndoms ridskola. Hon var e:Piruet u:Jamaica e:Jager ox u:Nickolina e:Nerox u:Havanna e:Humanist - Hojobar - Elgen - Phylades.

Har slarvläst :o en del tidigare inlägg, men det var ju så att det var Arvid Aaby-Ericsson som importerade Nigro och Jager ox samt ett antal ston med mycket arabblod. Han ägde också Havanna. Det var ju han som hade id´eer om att araben borde passa i DÅtidens halvblodsavel. Han var också ordförande i ASVH från -47 och i typ 25 år framåt och hade stor påverkan på aveln. Men nu med facit i handen får vi kanske konstatera att hans ideer inte stämde!
 
Och VAD menar du med att det inte stämde med arab i halvblodsaveln då på den tiden? :devil: :confused:

Nästan alla dominanta legendariska linjer som finns inom halvblodsaveln finner du.... arab,shagaya eller angloarab någonstans i stammarna. :mad:

Du skriver ju att även Utrillo har arab i stamtavlan...varför då denna negativa ton? :confused:

Det som folk tycker är negativt är risken att kanske få för små avkommor...men att lägga arabhingst på ett sto som redan bevisligen visat att hon lämnar stora avkommor oavsett hingst....anser inte jag är fel att använda en arabhingst till. ;)

Kan bara poängtera som en bekant i Tyskland sa (fritt översatt)...de använder araber med god storlek och prestation bakom...med MYCKET gott temperament, inte sådana där som folk kallar "little devils".De får mkt bra betalt för dessa föl! :D ;)

Fransmännen anser ju att genom att använda angloarab i halvblodsaveln...så är det som att kliva fram och förbättra individerna 3-4 generationer på bara en generation. ;)

Och vore nu arabblod så fel...vart vore aveln påväg utan matadorer som Ramzes,Matcho...osv? :p

Nej...arab i aveln är inte fel under förutsättning att uppfyller en god typ och bra rörelser samt att de har en meriterad bakgrund...inte alls fel för dem som använder på rätt stomaterial. ;)

Vad det gäller angloaraber...så har de ju storleken som plus på sin sida...vilket gör dem ännu mer lämpliga för halvblodsaveln....samma sak för shagaya-araben...de är avlade med storlek och proportioner som borde vara väl lämpade för halvblodsaveln. ;) :D

Men visst vi har ju alla olika åsikter... :banana:
 
Har för mig att jag för inte alls länge sedan läste i ridsport eller liknande att ett av de stora tyska avelförbunden står i begrepp att göra en satsning på att föra in mer orientaliskt blod, för att få ädlare hästar, om jag minns rätt. I artikeln citerades också en annan avelsguru som menade att detta var en vansklig satsning, tank om man fick fram hästar med en ryggkota för lite. Hur som helst så verkar det ju vara fler som tänker i de banorna. Angloaraber har väl haft hyfsat stor betydelse för halvblodsaveln inte alltför långt tillbaka, exempelvis genom Matcho x eller Inschallah x.
 
Jag är inte ett dugg negativt inställd till araber!!! Jag menade att om man efter Arvid Aaby-Ericssons arabkorsningar inte fortsatte med att korsa in araber bland halvbloden så var det kanske så att hans ideer inte funkade så bra. Det var en reflektion, inte en åsikt!

Sen tror jag att halvblodsaveln skulle må bra av några skvättar arabblod, men kanske inte från majoriteten av de arabhingstar som idag finns i avel (förutom Elcartero :d). Som någon annan skrivit så är många araber idag framavlade som utställningsdjur istället för brukshästar och är av en typ som inte efterfrågas i halvblodsaveln. Min önskan är att det skulle finnas en anglohingst som var godkänd för halvblodsavel!
 
Till Ameo och andra arabkritiker:
Själv blev jag mycket intresserad av dimmansstuteris frågor, och måste jag påpeka en sak:
Originalinlägget menade inte att diskutera arabens användbarhet som ridhäst eller ej, utan dess historia som förädlare och det FAKTUM att samtliga varmblodiga raser under tidens gång förädlats med vad vi brukar säga orientaliskt blod.
Snälla! Skippa diskussionen för eller emot arab här, och se istället till arabens historia!
 
Trots att jag är uppfödare av arabiska fullblod så måste jag ge många arabkritiker rätt.
Men å andra sidan finns det mycket bra arabämnen men tyvärr stannar dom bara där. Jag är en av de "lata".
Bra araber men ingen bra ryttare.
 
Min ena häst har araber i sig på pappans sida långt bak=) jag vet att de flesta hästar har det som är Hbl=)
 
Jag menade att om man efter Arvid Aaby-Ericssons arabkorsningar inte fortsatte med att korsa in araber bland halvbloden så var det kanske så att hans ideer inte funkade så bra.

Jodå, hans arbete var mycket bra genomtänkt, arabblod är en mycket bra förädlare bland halvbloden utan tvekan. Och det var knappast bara han som tänkte i dessa banor.

Det som hänt på sista tiden är att man vill få fram så stoooora hästar som möjligt på alla håll och kanter, och med sådant tänkande så kan ju araber sällan vara rätt.

Det man vinner i smidighet, styrka, uthållighet och kvalitet med araben det förlorar man också i höjd och grovlek, hur bra man än avlar, vill man sälja sina avkommor måste man avla det folk vill HA!

Långsiktigt tänkande inom aveln har inskränkts ganska mycket av den industri som nu råder, man vill få fram det bästa fort och kan inte ge det tid att puttra ytterligare en generation. Men låt tiden gå, ju längre man avlar på storlek, ju mer kommer orientaliskt blod verkligen krävas inom aveln i slutändan. Det är oundvikligt, så ha tålamod, en bra häst måste vara balanserad - och när denna balans rubbas - det är då arabens roll kommer fram.

Araberna fördes till Europa av två skäl - och båda är lika starka argument fortfarande=
- För att den är vacker
- För att den nedärver uthållighet och kvalitet
Anledningen till att den började födas upp som renrasig i Europa för 200 år sedan är för att det helt enkelt blev för dyrt att hela tiden importera dessa hästar från mellanöstern.

Arabfolket har överlägsna vunnit krig tack vare dessa hästar, och våra europeiska hästraser har blivit snyggast, starkast och bäst också tack vare dessa hästar.
Hade vi inte haft araberna inom halvblodsaveln hade typ världscupfinalen i hoppning utspelats mellan Rodrigo Pessoa ridandes en ardenner och Ludger Beerbaum på en nordsvensk och världsrekordet hade legat på 120 cm...

Visst överdriver jag :eek:, men helt fel är det inte heller. ;) Tänk vart vi hade varit utan araber idag?
 
Jadu, jag håller tummarna iallafall!

Letar efter en passande halvblodshingst att avla mitt arabsto med nu, för mig spelar inte storleken någon roll iallafall och jag tänker behålla fölet ändå. :d
 
Jag håller med dig till 100%!!!

Det var precis det jag menade, att dagens avlesmål har ändrats till att få fram stora hästar, trots att alla kanske inte efterfrågar det!

Fanns det en vettig anglohingst godkänd för halvblodsavel skulle jag gärna använda honom till mitt halvblodssto! (Är det någon som vet varför Phaeton x togs ur aveln?)
 
Alla kanske inte efterfrågar det, men det finns gott om "småhästar" att köpa om det är de man vill ha.
 
Nej, givetvis efterfrågar inte alla STORA hästar och små hästar finns att köpa, men det var inte det som var poängen, utan att araben i sig verkligen har mycket bra saker att tillföra halvbloden även i dagens avel och inte bara historiskt sett i stamtavlorna 10 generationer tillbaks.

Det är inte små hästar tanken är att få fram, utan att nedärva arabens superba egenskaper som gör sig mycket väl tillrätta inom dagens halvblodsavel, även om folk verkar vara rent ut sagt skräckslagna så fort de hör ordet arab!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp