Sv: Araber
det är världens underbaraste ras

men till fakta då
det är den rasen som offtast passar bäst till distans. de är uthålliga och tåliga, går lätt ner i puls och så vidare....
tempramentet på de flesta araber skulle jag beskriva som vaket, intelligent och fromt... de är ofta otroligt lugna men är ändå vakna och med i sin omgivning. Ingen av mina hästar jag någonsin varit tittiga eller nervösa på något sätt. de är otroligt lättlärda, både på gott och ont, har de kommit undan med ett beteende en gång så vet de att det går!
jag upplever att de ofta är enmanshästar, de funkar bäst för en person och trivs bäst med en person, men brukar acceptera främmande människor snabbt, även om de visar vem som är favoriten!
de är ofta väldigt bra med barn, kan ta min egen valack som ex, ett barn var i hagen, ca 5-6 år... han skulle gå förbi och råkade snudda barnet med magen, hela hästen stelnade till och rörde inte en fena, inte ens öronen

man brukar ju säga : en gång arab, alltid arab! det finns en anledning till det!! jag skulle ALDRIG köpa nåt annat än arab