Sv: Araber

Jag läste någonstans (kanske här på Buke) att man var tvungen att ha en minimumvikt på tävlingarna. Är det så och i så fall gäller det väl inte för "prova på" för jag har inte blivit "invägd" någon gång som jag ridit? Då har jag iochför sig ridit min mans Quarterhäst och han är ju viktbärande. Men skulle jag rida en smäcker liten arab så känns det ju inte kul att lasta på mer vikt än nödvändigt...Hur gäller reglerna ? Är det så att man måste väga en minimumvikt så kanske jag inte skulle titta på alltför små araber näe jag letar häst.
 
Sv: Araber

Jag har då mig veterligen aldrig träffat en ren arab som varit 157 cm, har sett väldigt många araber som påståtts vara 155-160 cm och när jag plockar fram min lilla mätsticka (som det för övrigt är vattenpass på) så har de plötsligt krympt till 152 eller nåt liknande... En däremot som sov över i mitt stall en natt var en riktig baddare, har för mig att vi mätte honom till 156 men kan ha fel.

De flesta arabmänniskor gissar på att mina araber är runt 155 men de är 151 resp 152 cm höga. Det är nog vanligast att de är runt 145-155 cm höga.

min arab är också 157cm, mätt enligt konstens alla regler. och det är verkligen märkligt då ingen av hennes föräldrar är några "jättar" men det passar mig alldeles utmärkt. :)
 
Sv: Araber

Hej - nu var det visserligen länge sedan jag ar aktiv men då gällde minimivikten på internationella tävlingar, VM i Stockhom exempelvis... 65 kilo har jag för mig.... eller möjligen 70... men det kan ju vara ändrat sedan dess...
 
Sv: Araber

För mig handlar det egentligen inte om hur hög hästen är utan mer att jag känner att jag inte är för stor . Här handlar det ju om teamwork och jag vill ju gärna satsa på distans men vill ju att min "distanskompis" inte ska känna att han /hon släpar runt på en "elefant" i skogen. Som jag skrev är min nuvarande häst ganska hög och det har faktiskt sina nackdelar (tycker jag). Jag måste erkänna att jag tilltalas av en mindre häst.
Jag har en bild jag brukar visa när det pratas om mankhöjd. För mig handlar storlek på hästen mycket mer om massa. Stoet nedan är ca 150, mannen på ryggen (nybörjare, så kommentera inget om sitsen :angel:) är 182 och väger tillsammans med sadeln ca 110 kg. Hon bär (bar, det var några år sedan... ;)) honom utan att blinka.

Urbanrider.jpg


Carina på Silver Arabians
 
Sv: Araber

Minimivikten gäller bara på större tävlingar ex FEI klasser och SM/NM exempelvis. Den brukar vara 70-75 kg
 
Sv: Araber

Vilken fin arab! (på bilden, Tack "carinaso") Det är kul med lite bilder:bump: Okej, då förstår jag att jag inte kommer att behöva "blyvikter" i några väskor sålänge jag bara håller mig på 50 km distanser.
Det är verkligen toppen med det här forumet "trådarna på Buke". Jag börjar få en bra bild av vad det är för typ av arab jag ska leta efter. Jag har redan börjat titta runt ibland annonser men utbudet är inte så stort tycker jag.
En fråga till. Skillnader mellan polska araber och egyptiska linjer?
 
Sv: Araber

Neywaz: Välkommen hem till mig!!! med måttsticka!!

Knahlbom: Välkommen i arabvärlden, världens underbaraste häst. Som sagt en gång arab, alltid arab! Eller fler.....:angel::angel: De har en förmåga att bli fler.

madde++++
 
Sv: Araber

Du är välkommen hem till mig och träffa min pojke! ;)
162cm med mätintyg!
e. Imppuls ue.Ibn Zareefa
 
Sv: Araber

jag har också en arab här hemma som är 160 cm. Fast själv gillar jag när dom är lite mindre, min andra arab är 148, mycket bättre;)
 
Sv: Araber

Mina är minst 155 :angel:. Helt klart häst sa vetrinären när hon tog fram stickan och fick Zadac till 151 med skor och brodd. :D

Fast ändå kallar alla honom för lilla ponnyn :( Bara för att hans boxgranne är 180...

Jag kan bara rekomender araben. De känns inte små att rida. Eller, tja, ifall man går ifrån stort halvbold till arab känner man skillnad. Den största skillnaden i så fall är att de har inte lika lång hals... Eller är det bara Zadac som krullar in huvudet så att man får öronen i ansiktet :confused:

Själv vill jag inte han någon annan ras än arab, intelligenta små arbetsmaskiner. Tänker och är finurliga. På både gott och ont ;)
 
Sv: Araber

:banana:jag var ochså rädd att det skulle kännas för pluttigt jag som är van att sitta på cardigan som tex är ca1,65 giggen likaså
om du tittar på bilden som jag har på lillprinsen så kan du nog se att jag ser inte ut som en jätte på han,han mäter 1,53 i manken och jag är 1,70 lång.faktum är att dem är oftast väldigt högresta o viktbärande, så ack om min förvåning första gången jag satte mig på honom att det kändes inte litet.
mvh anne
 
Sv: Araber

Min häst har stammen Orkow - Figaro och jo, han är REN arab! Men när diskussionen är uppe så ska jag mäta honom igen. Mätte honom förra gången med vattenpass men det är ju mänskligt att fela så jag gör om det. Återkommer med resultat.;)
 
Sv: Araber

Haha nemen madde du äger väl en egen måttsticka ;)

Jag har ännu aldrig träffat en arab över 157cm skrev jag, då har jag ändå sett väldigt många. Fast en kom jag på nu som jag vet är stor och det är ju Limirez som går distans, han är stor, men hur stor vet jag inte :)

Jaa bor ni alla runt stockholm kommer jag hemskt gärna över till er med måttstickan haha!

Teodora - det förvånar mig inte att din häst är stor när jag ser stammen, de flesta egypter jag har sett har ändå varit större, 153-156 har de jag mätt legat på :) Dessutom har mitt ungsto en del egypt i sig och verkar ha ärvt storleken, hon är 1,5 år och idag 150 cm hög fram.
 
Sv: Araber

tror att minivikten med sadel är på 70 elr 75kg på internationell tävling. men nej, du behöver inte väga in dig och så på enklare klasser och tävlingar som "bara" gäller sverige. (eller???)
 
Sv: Araber

är lite inne på spåret att köpa mig en arab, gärna hingst..men går ju från att ridit halvblod på 170-175cm ca 50% av min ridning. rädd att det ska kännas litet med en häst på 145-150cm :crazy: medryttarpållan är iofs bara 147-155cm (varmblod), men hon är oftast så pigg pigg pigg och har stoora travsteg, så det blir en hel del häst att hålla.. ska jag köpa häst vill jag nog ha minst 157-160cm iaf, gärna högre :D :p
och jag är ju "bara" 16år, kan alltså inte ta ett lån för att köpa hästen heller, får inte vara för dyr (oj då, nu kommer ju alla tro att jag är en snål liten skitunge..men jag ska betala pållen själv så jag har inte råd att lägga 30-..... tusen på en häst även om jag kanske gärna hade gjort det :smirk: :( :cool: ) .

men det finns väl en hel del "sorters" araber, utom det Arabiska Fullblodet? Shagya-araben (ojojoj, felstavat jag lovar en jaja..) "ska" väl vara lite större?
 
Sv: Araber

Polska araber, Egyptiska araber och Angloaraber...vad är dom största skillnaderna?
 
Sv: Araber

Jag har ännu aldrig träffat en arab över 157cm skrev jag, då har jag ändå sett väldigt många. Fast en kom jag på nu som jag vet är stor och det är ju Limirez som går distans, han är stor, men hur stor vet jag inte :)

Ingrid Boströms 6 åring Kurir har jag hört ett mått på 165 cm, vet inte om det stämmer men han är STOR!!
 
Sv: Araber

En Angloarab är korsning mellan Engelskt och Arabiskt fullblod.
Med en polsk arab avser man en arab med linjer ifrån det polska avelsprogrammet osv.
Om du går in och tittar på härstamningen på tex allbreed, kan du följa härstamningen bakåt och på så sätt se ifrån vilket/ vilka länders avelsprogram hästen härstammar.
Här är ett exempel på en häst du känner till http://www.allbreedpedigree.com/ghazih
han har störst andel Crabbet och sen Polskt och Egyptiskt.
Gokart är född i polen och räknas som polsk, Mirza är född i Sverige men alla längre bak i hennes stamtavla härstammar från Crabbet.
Samurai är född i sverige med en Polsk pappa och en mor som är Crabbet.
Sharante är född i England med en Egyptisk far som är född i USA och en mor som är Crabbet.
Det verkar rörigt men du lär dig känna igen namnen längre bak i stamtavlan och kan på så sätt lista ut vilka linjer araben har.
Sen inser man att samma individ ingår i flera länders avelsprogram men det lär man sig vart efter.
Ingela
 
Sv: Araber

Ingela , du är toppen! Tack:bow: Ser verkligen fram emot föreläsningen i vår:)
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
944
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 524
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 476
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 749
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp