Centaur

Trådstartare
Ni som har araber, vad har ni för sadlar?

Visa gärna en bild på hästen, med och utan sadeln på. :)

Sv: Araber

Jag har en Moris & Nolan på min arab. Hittils har den legat bäst av alla sadlar jag har provat.
( Svanskappan hade jag eftersom han var lite runt om magen då):angel:

Har till och med provat en Star Trekk Espaniola, tyvärr hamnade den, hur vi än gjorde, i bakvikt det var väldigt synd.

20217612.jpg

20217613.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Prestige
M&N
Arabian
Crown

Har legat bra på araber men de är ju väldigt olika, allt från megabrett och kort till längre smalare rygg.

Har en arab till vilken det var svårt att hitta sadel. Efter mycket provande blev det en HdR Paris. Ligger jättetrevligt på pållen, han trivs verkligen i den.

060603014-1.jpg

paris-dressage-pop.jpg

IMG_0758JPG.jpg

Har tyvärr ingen bra sidobild med sadeln på utan mig i den.

Globus har en tjej till sin arabhäst i stallet.
Skön sadel, men verkar inte hålla särskilt bra (sömmar spricker osv)

M-oaa

På min nuvarande har jag haft dessa som legat bra under en längre tid, jag har provat en himla massa fler sadlar.

Albion Legend MW (unghästsadeln när hon fortfarande var rätt smal).

Freeform Shortback (bomlös)

Barefoot London (bomlös)

Och nu har jag en Morris & Nolan. Den har nog 10-12 år på nacken så det går inte att se vilken bomvidd den har, men den motsvarar gott och väl det vita Wintecjärnet i bredd vid jämförelse. Tippar på 105-110 grader.

jag har nu sålt min arab (d-ponny), men jag hade en henri de rivel fletcher (hoppsadel) bomvidd 34 eller 35.
Kan se om jag kan fixa bilder

Senast ändrad av en moderator:

verkar variera lite hur breda dom är.. min är väldigt rund över ryggen. hade tänkt köpa en prestige till honom men jag är lite fundersam på om vidden kommer räcka till nu som han fått lite mer hull och överlinje...

Hade jätte svårt att hitta sadel till min arab då hon har väldans rund rygg, Hööks billiga sadel blev slit o släng sadel, satt perfekt. Sen hittadde jag en Pessoa hoppsadel som satt bra, tror det var en 17 tum normal vidd. Provade stallkamraternas alla sadlar butet, olika pessoa sadlar, stübben, zaldi men allt satt jätte dåligt!
Lycka till!

Till mina araber har jag:
Montsegur longe distance ,bredaste bommen dessutom kortad.
Star trekk endurance ,bredaste framvalvet den korta modellen.

FPL

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka