Arabiska fullblod del 2

Hej!

Idag drog finaste Nemah släpa för första gången. Otäcka vita plaststolp, som låter otäckt och hon drog med viss skepticism, men samlat och värdigt som det anstår en prinsessa :-).

Blå rosetter i pannluggen är hon ännu mer skeptisk till :-)

Vi har också provat sadlar igen och ska testa igen imorgon, eftersom hon av naturen är skeptisk till allt nytt. Jag hoppas hon ska gilla sadeln, så vi äntligen kan börja rida ordentligt igen :-)

11222410_839580546077800_3988371194880956171_n.jpg



/Lavinia
 
Igår klarade Cilla och sin ryttare riddarprovet för Bent Branderup, de har tränat inför detta i 2 års tid.
Duktiga tjejer!
Jag ska ... kanske.... sälja denna pärla om rätt köpare dyker upp, känns inget vidare faktiskt. Eller så behåller jag och fortsätter utbilda henne, ta föl. Time will tell!


 
Igår klarade Cilla och sin ryttare riddarprovet för Bent Branderup, de har tränat inför detta i 2 års tid.
Duktiga tjejer!
Jag ska ... kanske.... sälja denna pärla om rätt köpare dyker upp, känns inget vidare faktiskt. Eller så behåller jag och fortsätter utbilda henne, ta föl. Time will tell!


Rättar mig själv: VÄPNARprovet heter det!
 
Underbara Angelique jobbas på. Hon fick sin första vilodag i fredags, en sån dag då allt krånglade...

Hade även hit hovis i fredags, Angelique har aldrig betett sig så illa. Hon reste sig, slog efter hovslagaren, kunde inte stå stilla mer än en sekund åt gången och brydde sig inte om hon gick över någon i sina försök att fly fältet. Kändes sådär för att uttrycka det milt. Ny hovis pga att den vanliga är sjukskriven. Vi kommer inte få tillbaka vår gamla hovis förrän tidigast till våren. Nästa gång blir skoningen dagtid, förmiddag när det är minst folk i stallet och med ordentligt avrastad ponny. Funkar inte det, så blir det att prova annan hovis.

I ridningen så jobbar vi på framåt, Angelique gör framsteg, nu är det bara matten som måste lära sig rida också, så imorgon blir det att rida för tränare. Hon har blivit mer framåt i ridningen sen hon stallades in, och är riktigt rolig att rida.

Har bestämt mig för att inhandla en hästtransport dessutom, har tröttnat på att behöva hyra så fort jag ska någonstans, dyrt och opraktiskt. Frågade stallägaren om möjligheten att ställa transporten ute vid stallet. Det skulle kosta extra. Så nu funderar jag på om jag har plats att ha transporten hemma, eller om jag antingen får betala ytterligare mer pengar till stallägaren eller om jag helt enkelt får kika på en annan stallplats ändå. Med kostnaden för att ställa transporten vid stallet så betalar jag ca 1300 kr mer varje månad i kallhyra jämfört med i stallet vi stod uppstallade i innan... Funderar på om ett ridhus på gården verkligen är värt den extrakostnaden... (för i övrigt så är det kallhyra jämfört med kallhyra)
 
Underbara Angelique jobbas på. Hon fick sin första vilodag i fredags, en sån dag då allt krånglade...

Hade även hit hovis i fredags, Angelique har aldrig betett sig så illa. Hon reste sig, slog efter hovslagaren, kunde inte stå stilla mer än en sekund åt gången och brydde sig inte om hon gick över någon i sina försök att fly fältet. Kändes sådär för att uttrycka det milt. Ny hovis pga att den vanliga är sjukskriven. Vi kommer inte få tillbaka vår gamla hovis förrän tidigast till våren. Nästa gång blir skoningen dagtid, förmiddag när det är minst folk i stallet och med ordentligt avrastad ponny. Funkar inte det, så blir det att prova annan hovis.

I ridningen så jobbar vi på framåt, Angelique gör framsteg, nu är det bara matten som måste lära sig rida också, så imorgon blir det att rida för tränare. Hon har blivit mer framåt i ridningen sen hon stallades in, och är riktigt rolig att rida.

Har bestämt mig för att inhandla en hästtransport dessutom, har tröttnat på att behöva hyra så fort jag ska någonstans, dyrt och opraktiskt. Frågade stallägaren om möjligheten att ställa transporten ute vid stallet. Det skulle kosta extra. Så nu funderar jag på om jag har plats att ha transporten hemma, eller om jag antingen får betala ytterligare mer pengar till stallägaren eller om jag helt enkelt får kika på en annan stallplats ändå. Med kostnaden för att ställa transporten vid stallet så betalar jag ca 1300 kr mer varje månad i kallhyra jämfört med i stallet vi stod uppstallade i innan... Funderar på om ett ridhus på gården verkligen är värt den extrakostnaden... (för i övrigt så är det kallhyra jämfört med kallhyra)

Kan du inte kolla om du kan få ställa transporten hos någon annan, någon bonde eller så?
 
Har inhandlat pulsmätare till Angelique och testade vid ett dressyrpass igår. Nu börjar jag förstå hur krävande dressyren tydligen är. Och jag börjar förstå varför jag inte får igenom vissa saker... Hon låg högre i puls än vad jag hade trott, högsta uppmätta var 210... (medel över passet låg dock på 110, men då var framskrittning och avskrittning inräknat.) Intressant med tanke på att jag tyckte jag red ett ganska lätt pass som inte borde varit så ansträngande...

Idag eller imorgon står det uteritt på schemat, tänkte använda pulsmätaren då också för att se hur det ser ut.

Väldigt, väldigt intressant!

Red även ett dressyrpass för tränare igår, det gick väldigt bra. Angelique börjar att bli riktigt fin.
 
Tömkörning på grusvägarna häromkring med lilla Kocco idag. I går red jag första lilla rundan, och sen longerade jag över bommar i paddocken. Hon är liten, Kocco, 145 cm kanske- men vilket steg!!! :d Hon tar verkligen i bakifrån genom hela kroppen, måste försöka filma det. Hon är ju född här, har alltid vetat att hon rör sig bra, men det är som om jag inte har sett det på allvar förrän nu.
10929177_960697047295192_6765727788278756401_o.jpg
 
Tömkörning på grusvägarna häromkring med lilla Kocco idag. I går red jag första lilla rundan, och sen longerade jag över bommar i paddocken. Hon är liten, Kocco, 145 cm kanske- men vilket steg!!! :d Hon tar verkligen i bakifrån genom hela kroppen, måste försöka filma det. Hon är ju född här, har alltid vetat att hon rör sig bra, men det är som om jag inte har sett det på allvar förrän nu.
10929177_960697047295192_6765727788278756401_o.jpg
[/QUO
TE]

Ur den vinkeln påminner hon mig jättemycket om Minna :heart Härligt med tömkörning :)

KL: Ett par bilder på Missilen, blåsigt väder idag och allt var lite spännande :)

DSC07866.jpg

DSC07895.jpg

DSC07918.jpg
 
Galishimo tar cavaletti när jag rider för första gången. Han var väldigt tveksam men till slut satt den! Galoppen blir bara bättre och bättre nu också!

Namnl%C3%B6s2.jpg


Namnl%C3%B6s3.jpg


Vad roligt när det går frammåt :)

KL: Vi har njutit av en härlig Söndag. Hästarna har sluppit ut och röra på sig litegrann.
Meciliah har fått komma ut på gårdsplanen.
Hade egentligen inget inplanerat utan vi tog det bara lugnt.
Vi åt Lite gräs, tränade att stå stilla vid uppsittningspallen och släpade "plankan" längs med vägen. Meciliah är väldigt känslig för ljud så jag brukar med jämna mellanrum se till att hon får bli lite härdad.
Just därför promenerade vi idag tillsammans medan jag hade en planka på släp.
Märkligt tycker kanske vissa men bra träning tycker jag själv :)
Jättebra gick det hur som helst, hon var lugn och samarbetsvillig idag.
Lite misstänksam var hon först över den högljudda saken som matte envist släpade efter sig men efter ett tag så konstaterade hon att det bara var en helt vanlig brädbit som förde oväsen.

Sticker in en bild på Pirayan också som jag har hand om nu medans syrran befinner sig utomlands. Han är ju icke den mesta arabtypiska hästen precis men han har sin charm endå och han är väldigt kul att jobba med. Känslig och lyhörd och reagerar på minsta lilla vink. :)
DSC07353.JPG

DSC07041.JPG
 
Liten uppdatering om Angelique. Hon är verkligen en annan häst nu när hon står på stall. Det märks skillnad. Igår när jag hämtade in henne från hagen så reste hon sig två gånger på vägen in och skyggade för allt... Lite överskottsenergi med andra ord (Detta trots att hon går ute längst av hästarna i stallet). Hon fick komma in, äta lite hö medan jag fixade resten i stallet. Efter det så red vi ett pass i ridhuset. Lite stel häst framför allt i höger varv, så vi jobbade mest i skritt i det varvet. Travade en del och efter ett tag så slappnade hon av och kändes riktigt trevlig. Däremot så upptäckte jag att jag hade för skarpt bett på henne, hade ett baucherbett som vi brukar ha när vi rider ut... Så det var en kul upptäckt att hon fungerar bättre på vanligt tränsbett inomhus...

Idag står ridning och lastträning på schemat. :)
 
Hej!

Idag fick min lillasyster rida på prinsessan. Kul att se hur fröken beter sig med andra ryttare; det går ännu fortare :-). Lustiga häst som inget annat vill än att springa och hon gör det med så galet spetsade öron :-). Fröken häst skötte sig iaf bra med syster som mest ridit på ridskola och slutade för 15 år sen. Syster skötte sig också bra för att inte ha ridit på så länge :-)

/Lavinia, som fick rida tinker istället. Kul med omväxling, men jag föredrar min lilla Ferrari-häst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 128
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp