Arabiska fullblod del 2

Bild från igår, ser inte syster alldeles utmärkt nöjd ut?
11150478_844536112248910_971117093137031339_n.jpg
 
Igår var vi iväg på träningsritt i distans. En resa på ca 11 mil enkel väg. Vi har ju tränat lastning hela veckan, och i lördags gick hon bara in i transporten precis som ingenting. Igår när vi skulle åka så gick hon först bara in, inget konstigt alls, sen lyckades min medhjälpare att tappa bommen bakom Angelique så hon blev rädd. Efter det så ville hon inte alls bli lastad. Det slutade med att vi använde longerlina för att få in henne i transporten. Väl på, när allt är stängt, så står hon som ett ljus. Vi kom i alla fall iväg och när vi kom fram så lastade jag ut (åkte alltså själv med henne). Hon backar snällt av transporten, ingen tendens till att kasta sig eller något och vi kikar runt på området. Angelique är stencool. Hon skrittar snällt bredvid, kikar lite och bara är.
Ridningen gick över förväntat, hon var väldigt het de första 500 metrarna, men efter det så lyssnade hon riktigt fint. Så nu har vi ridit 7 km i blandad terräng, i alla gångarter och i en grupp med okända hästar. Och det fungerade riktigt bra.
 
Jag missar Turbo, trots att vår Patrycja ska visas där.... Korazon har skadat ett bakben, och vi vill inte lämna honom i andras vård en hel helg. Men jag håller tummar och tår för alla som är där och ska delta!!!

Idag lämnade vi Ex Elleonora hos sina nya ägare. Det är häst nr två de köper av oss, förra sommaren köpte de Eliza Day, som också är u. Exelencja. Så de har två systrar nu!

Elleonora
11393545_968219423209621_8219208824450452499_o.jpg

Eliza Day
10446144_796404200391145_4935441202614013200_o.jpg
 
Åh vad tråkigt @Cornelia , hoppas Korazon kryar på sig!!
Jag följer resultaten med stor spänning, lika roligt varje gång! Tyvärr kunde jag inte följa med denna gången heller :p (men till Flyinge senare i sommar SKA jag, det är ju så himla nära dessutom!), men håller tummarna för er som är på plats.
Hoppas ni inte har regnat bort bara, jag har fått mindre roliga väderrapporter från folk på plats :crazy:.
 
10403397_1423574491298333_2962715046236931279_n.jpg

11229701_1423574474631668_7980675252355345741_o.jpg

11377317_1423574464631669_8505119223152330161_n.jpg


Mitt lilla vrålåk fick provhoppa litegrann häromdagen. Någon framtida hoppstjärna är hon knappast men över kom hon i alla fall :) Vi har föresten eventuellt en häst på kommande.. bara den går genom besiktningen.. :D:P
 
Årets första utställning är över och stort grattis till er som deltog och kammade hem fina poäng och placeringar!! :banana:

Jag satt som sagt hemma och suktade efter att få vara med, men ett stort plus är att Korazon (Korre...) är mycket bättre. I morgon bandagebyte igen.

Det gick lite sämre för Patrycja än väntat, men jag är glad för hennes 19-19-19 på rörelser! Hon är bara ett år och fortsätter hon så här så behöver jag nog inte skämmas för henne i framtiden. (Hade jag inte gjort i vilket fall som helst- hon har verkligen imponerat med sitt temperament, och det är det viktigaste av allt!)

Vi satsar nog på riks också, en månad på bete nu och bygga på hull och muskler, och så har hon förhoppningsvis jämnat till sig lite i augusti, för nu växer hon och är överbyggd bak. Dragster!
 
Måste få beklaga mig lite. Är less och saknar motivation för tillfället. Less på saker runt om hästen som stjäl min energi.

Står just nu i situationen att vi byter stall i slutet av juni. Till dess var det tänkt att ponnyn skulle få gå ihop med en annan häst i stallet och att de skulle gå ute dygnet runt from några dagar sedan. Nu vill den hästens ägare ta in sin häst över natten, vilket ställer till det en del för mig. Antingen får min ponny vara ute själv nattetid och ha kompis på dagarna, eller så får jag ha ponnyn på stall nattetid (så slipper ponnyn vara själv i hagen på nätterna)... Jag vill inte ha henne på stall nattetid, bland annat av anledningen att jag har svårt med utsläpp på vardagar på grund av jobb. Alternativ två är att ponnyn får vara själv både nattetid och dagtid och bara ha hästar på andra sidan av staketet.

Att det inte kan vara enkelt.
 
Måste få beklaga mig lite. Är less och saknar motivation för tillfället. Less på saker runt om hästen som stjäl min energi.

Står just nu i situationen att vi byter stall i slutet av juni. Till dess var det tänkt att ponnyn skulle få gå ihop med en annan häst i stallet och att de skulle gå ute dygnet runt from några dagar sedan. Nu vill den hästens ägare ta in sin häst över natten, vilket ställer till det en del för mig. Antingen får min ponny vara ute själv nattetid och ha kompis på dagarna, eller så får jag ha ponnyn på stall nattetid (så slipper ponnyn vara själv i hagen på nätterna)... Jag vill inte ha henne på stall nattetid, bland annat av anledningen att jag har svårt med utsläpp på vardagar på grund av jobb. Alternativ två är att ponnyn får vara själv både nattetid och dagtid och bara ha hästar på andra sidan av staketet.

Att det inte kan vara enkelt.

Låter ju omständigt för er båda. Ni kan inte hjälpas åt o ha lite rullande schema? Eller nån annan i stallet som kan tänkas hjälpa till en kortare tid mot en liten ersättning?
 
Årets första utställning är över och stort grattis till er som deltog och kammade hem fina poäng och placeringar!! :banana:

Jag satt som sagt hemma och suktade efter att få vara med, men ett stort plus är att Korazon (Korre...) är mycket bättre. I morgon bandagebyte igen.

Det gick lite sämre för Patrycja än väntat, men jag är glad för hennes 19-19-19 på rörelser! Hon är bara ett år och fortsätter hon så här så behöver jag nog inte skämmas för henne i framtiden. (Hade jag inte gjort i vilket fall som helst- hon har verkligen imponerat med sitt temperament, och det är det viktigaste av allt!)

Vi satsar nog på riks också, en månad på bete nu och bygga på hull och muskler, och så har hon förhoppningsvis jämnat till sig lite i augusti, för nu växer hon och är överbyggd bak. Dragster!

Hon behöver bara lite tid, hon är jättefin!

Vi slet som djur i Strängnäs, ingen fast handler och mannen liggandes i feber hemma... vi körde skytteltrafik med hästar(fem var med varav två föl med sina mammor -> sju hästar att köra) och roddade upp allt med god hjälp av några riktiga hästtjejer.

Själv blev jag allra gladast över Matisses 93,33p , han fick leka med sin älskade Eddek och han travade som den gud han är för mig. För tio veckor sedan exploderade en ink han haft länge i skapet och stasade runt penis så han kunde inte kissa ordentligt. Vi fick beskedet att han troligen måste tas bort innan sommaren även om vi kunde lindra problemet, eftersom det var en ink som börjat droppa vätska. Mitt hjärta brast och jag grät en vecka i sträck, för utan Matisse vill jag inte hålla på med hästar.
Efter många om och men körde vi honom till vår egna veterinär som opererade honom på sin klinik och han lyckades få bort hela den satans jävla inken. Två hekto tumörvävnad avlägsnades. Läkningen har sedan gått i rekordfart, ytan är fin och ren.
Nu har han också slutat röra sig orent vilket han med jämna mellanrum gjort utan att man självklart vetat varför, då inken legat som ett isberg i ljumsken. Ingen veterinär har ens sett ett samband...inte förrän inken blev massivt stor.
Att han så snart efter detta går in och visar vem han är är det finaste som hänt mig under hela mitt hästliv. Det finns inte ord för hur mycket jag älskar denna häst.
 
Och jag vet hur inkar fungerar och att de kan komma tillbaka. Jag har studerat ämnet noga och vi har skapat vaccin åt honom.
 
Låter ju omständigt för er båda. Ni kan inte hjälpas åt o ha lite rullande schema? Eller nån annan i stallet som kan tänkas hjälpa till en kortare tid mot en liten ersättning?

Vi pratade en del igår, och förhoppningsvis har vi kommit fram till en lösning. Så nu hoppas jag att det ska fungera de veckor som är kvar. Men jag blir bara så matt. Men nu hoppas jag att resten av juni kan få bli varm, skön och regnfri...

Förhoppningsvis har jag dessutom tillräckligt med energi idag för att motionera Angelique. Hon trivs inte när träningen uteblir, hon blir spänd, studsig och allmänt dryg. När hon däremot rids eller jobbas nästan varje dag så är hon väldigt trevlig och positiv till det mesta.

Och jag vet hur inkar fungerar och att de kan komma tillbaka. Jag har studerat ämnet noga och vi har skapat vaccin åt honom.

Hoppas att den inte kommer tillbaka och att du får behålla din fina hingst. Men bra ändå med en förklaring till varför han rört sig orent ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 128
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Pivo

Omröstningar

Tillbaka
Upp