Bukefalos 28 år!

Arabstamtavla, behöver hjälp med begreppen!

Kassiopeja

Trådstartare
Först några ord som jag undrar över:
Vad är Al Khamsa?
Vad är Blue List?
Vad betyder strain och tail line och vad är det för skillnad?

Sen:
Jag äger ett helegyptiskt sto. Har även fått hjälp här på Buke med att konstatera att hon är Pyramid Society, men nu har jag fler frågor om mitt stos stam!

Hur tar man reda på vilken sto respektive hingstlinje man har på föräldrarna? Och vilken linje har mitt sto då? Går man på mammans stolinje? Försökt fatta det här genom att besöka hundratals hemsidor, men jag fattar nada? :confused:

Mitt sto:
Paskilla
Osiris (Assad x Hamasa Khafifa) x Padmini (Ramses x Yusria)

Hjälp? :confused:
 
Hej på Dig,

Vet inte när/om Du är medlem i SAHF?! 19 skrev jag en artikel som handlar om just Al Khamsa.
Detta är inledningen till min artikel "Al Khamsa – Ett sätt att bevara beduinernas arv och traditioner":

"”Al Khamsa Inc. Är en organisation av människor, hängivna att bevara överlevandet och fortlevandet av den asila (= en arabisk term med betydelsen: genuin, ädel, ren från roten; används speciellt i arabhästsammanhang), hästen från beduinernas avel, genom utbildning och forskning i ett vänligt klimat, vilket drar ägare och beundrare av dylika hästar tillsammans på ett vänligt och samarbetande sätt..”

”Följande lista av hästuppfödande nomadbeduinstammar har gett oss förfäderna till Al Khamsa Arabians: Anazeh-konfederationen bestående av Amarat, Fid’an, Ruala, Saba, Wuld Ali, Wuld Sulayman, Shammar (norra och södra grenarna), Ajman, Atayban, Banu Hajr, Banu Khalid, Dhafir, Dawasir, Muntifiq, Mutsyr och Qahtan.”

Dessa två citat är hämtade från AL Khamsa Inc.’s referensbok ”Al Khamsa Arabians”. Det är nog inte utan man frågar sig: ”Varför, om det nu fanns arabhästar i hela Mellersta Östern, är just dessa stammar så viktiga, att AL Khamsa Inc. använder dessa till sina källor för sin arabhästuppfödning?”

Al Khamsa är en term, som har historisk innebörd i asil-arabhästaveln. Hästarna av primärt intresse för Al Khamsa Inc. är beduinhästar, definierade såsom att de inom rimlighet antas vara härstammande helt och hållet från de hästar, som nomadbeduinerna födde upp i öknen. Denna definition av arabhästar kan givetvis ifrågasättas, icke desto mindre betyder det att Al Khamsa Inc. intresserar sig för hästar vars härstamning med stor säkerhet kan spåras i varje gren till ättlingar av dessa hästar, som föddes upp på den arabiska halvön.
Godtagbarheten är inte nödvändigtvis styrd av att hästen är registrerad i någon stambok här eller där, eller ’de facto’ inte är registrerad överhuvudtaget!!!"

Vill Du ha hela artikeln (lång, så jagkan inte lägga ut den här) så maila mig på carina@cesamarabians.com

"Blue List" innebär följande "The horses that Miss Ott categorizes as Blue List are those Blue Arabians with any amount of Muniqi blood."

"Blue Arabians" innebär "The Blue Arabians Horse Catalouge is a privately published cataloge published to encourage the preservation and increased production of the type of Arabian Horses orginally found in the possession of the Bedouine tribes of Arabian and bred in other countries by breeders whose foundation stock was drawn entirly from those tribes."

Att Ditt st är "Pyramid Society" godkänd innebär enart att de blodslinjer hon företräder är godkända av Pyramid Society, en non-prfit organisation som dedikerat sina avelsmål att aval helegyptiskt.

Strain = familjenamn
Tail line eller tail female eller tap root innebär den första hästen som gav upphov till respektive familj. Följes alltid via moderssidan, precis som strain.

Hingstlinje - då går man till den hingst som gav upphov till hingstlinjen. I Ditt sto's fall är det via Assad DE, som tillhör hingstlinjen Saklawi I or.Ar.
Saklawi I or.Ar. var en skimmel. f. 1886. Han var uppfödd av Rualastammen och köpt från dem av Ali Pasha Sherif. Sedermera hamnade han hos Prince Ahmed Kemal Pasha. 1894 hamnade han hos Lhediven Abbas Oasha Hilmi II. Han strain var Saklawi Jedran av Ibn Sudan

Stofamiljen för Ditt sto är Roda or.Ar. en Saklawiyah Jedraniyah av Ibn Sudan.

Strainen på Ditt sto är således, eftersom det följer mammalinjen/familjen, Saklawiyah Jedraniyah av Ibn Sudan.

Jar har lite fler artiklar som beskriver de olika typerna inom arabytypen och de olika strains. Vill Du ha den så mailar jag gärna över den också till Dig.

Och har Du fler frågor i ämnet så hjälper jag Dig mer än gärna. Men ser helst att Du mailar mig då
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp