Sv: Arbeta på volt
*funderar lite allmänt kring det du säger*
Handlar det i grund och botten om ryttarens balans och känsla?
Precis som du säger, på fyrkant är det lättare att hitta sin balans, så att man stör hästen så lite som möjligt. Då bör hästen har lättare att hitta sina egen balans. I jämförelse med volten.
Jag undrar, hur mycket av ryttarens balans försvårar voltarbetet för hästen?
Om man ser på voltarbete med och utan ryttare så blir det ganska stora skillnader. Begreppet balans blir något helt annat.
Hur många tränar då sina hästar på volt från marken före ni sitter upp och rider hästen på volt?
Kan ett noga utfört grundarbete minska slitaget på hästen?
För att vara mer specifik. Vad tränar hästen när den går och kompenserar ryttarens bristande balans?
Tränar den sina egna kropp stark, rak och smidig, eller sker det något annat som även det är träning, i allra högsta grad, men en helt annan typ av träning.
Jag undrar hur en ryttare i balans faktiskt kan beskriva i text hur den hjälper hästen att hitta sin balans och ekipagets balans på volten.
Jag undrar hur utvecklad balans man bör ha för att kunna utföra det sistmämnda och vara säker på att hästen inte enbart kompenserar för människans närvaro.
Om det tar 3 år att lära sig sitta på en sten, så kan man undra hur lång tid det tar att lära sig att sitta i balans på en häst (i balans), som går på en volt...
Oj, vad jag undrar.
Det är jätte intressant med fyrkant. Mera fyrkant och beskrivelse utifrån balansperspektivet i fyrkantarbetet!