Arbeta shettisar?

S

Spider84

Är det fler än Svea som arbetar sina shettisar vid hand/på långa tyglar?

Någon gång när allt har ordnat upp sig och en gård är införskaffad är planen att skaffa en shettis (eller två) som sambon kan köra när han känner för det och jag kan arbeta vid handen.

Eller ja det behöver inte vara en shettis, bara den är liten och söt (citat från sambon). Självklart med överakning den första tiden för han kan inte allt för mycket.


Så finns det andra raser, som håller ungefär samma storlek som shettisar, som man kan ha?

Hur är de (generellt sätt) att arbeta bett? Har de svårast för sig fysiskt eller psykiskt? Vet att det verkligen blir att generalisera. :crazy:

Hur lyckas man undgå att få ryggskott när man arbetar dem vid handen?

Efter att ha hört Svea's beskrivningar av när hon ska ha fram en riktigt bra piaff så bör jag nog träna benmusklerna lite innan. :angel:

Hade lite små tråkigt så jag tänkte höra lite med er om något jag funderade på, därav denna tråd. ;)
 
Jag arbetar min shettis vid hand :smirk:. Har den för att barnen ska kunna rida den och känner ett behov av att hålla den uppfostrad. Jag måste dock erkänna att det inte är så roligt att jobba med den.
Jag är ju äckligt bortskämd med att jobba med islänningar som är födda att behaga sin tränare/ryttare/ägare. De gör allt du ber om och det trots att de har det så oerhört mkt svårare för sig än "vanliga" hästar. Jag är alltså bortskämd med att om mina hästar inte förstår så beror det på att jag gör fel eller förklarar dåligt. Ändrar jag bara lite på mig själv så arbetar de glatt med det jag vill.
Nya saker lär de sig på ungefär 1 minut.De vill lära, vill jobba och gör allt för att vara till lags.De är enormt kvicka i sin reaktionsförmåga.

Shettisen däremot är en envis liten skit. Tjurig och första ordet på allt jag gör är alltid Nej, andra varför det och tredje måste jag verkligen? 4 gången så gör den ett halvhjärtat försök och 5 te ännu mer havhjärtat. Att lära den nått tar minst 10 försök.Man får aldrig samma feedback som man får från en islänning.
Jag vet att det inte är shettisen som är extrem, den är som de flesta hästar jag tränar som inte är av rasen islandshäst (eller PRE :love:)och det är ju så tråkigt.

Sen att just min shettis är ett sto gör ju inte saken bättre......
Fysiskt är de nog som vilken häst som helst? som har den bygnaden men det de har mest emot sig är psyket.
 
Jag började att arbeta på lång tygel med shettishingsten som jag hade tidigare. Han var fantastisk att arbeta med; lyhörd, följsam och egen bjudning hela tiden. Ingen shettisenvishet här inte! ;)
Men vi hann inte komma till något piaffarbete precis, det tar ju tid både med skolning och att muskla en häst som inte rids/körs regelbundet utan mest bara arbetas från marken.
Tyvärr kunde jag inte ha honom kvar och det lilla stoet som jag har nu har ingen som helst lust att bli arbetad med... :p Vi får väl se vem som är envisast, hon eller jag!
 
*fniss*


Fast det låter ungefär som mitt sto så jag skulle nog känna mig helt hemma. :o :rofl:


Hoppas jag får höra från lite fler. Förslag på andra raser i ungefär samma storlek hade också varit kul att höra. ;)
 
Jag har en shettis som ska arbetas på hand/lång tygel. Han försöker att samarbeta men han inte mått bra innan så det har tagit mig nästan ett år att bara kunna ta fram pisken utan att han blir livrädd och står och skakar i boxen. Han är envis och man måsten förtjäna att vara ranghögst och det tog tid med det var det värt.
Ang. små ponnisar så finns det falabella, kaspisk ponny, welsh mountainponny, gotlandsruss, skyrosponny, amerikansk shetlandsponny, nu kommer jag inte på fler för tillfälligt men det finns säkert fler.
 
Dartmoor. B-ponnys. Jättefina och bra kroppsbyggnad. Hur de är i psyket vet jag inte riktigt, men vet att min gamla ridskola har en numera.
 
Pja, mina shettisar har då inget fel på arbetsviljan, så det där hänger nog mer på individen än på rasen. Islänningar som beter sig på det viset du beskriver att din shettis är har jag också stött på.

Jag skulle vilja säga att får man en BRA shettis, då har man en jäkligt bra liten häst.

/Svea, som önskar att hon kunde trolla så att hennes shettisar blev en halvmeter högre.
 
Visst är det storleken som är det värsta problemet...
När man äntligen hittat en häst med ALLT -härlig utstrålning, bra temperament och "jävlar anamma", sund och frisk, arbetsvillig...då är den för liten att rida istället... :p
 
Fast jag måste säga att jag har haft bra mycket kul med mina shettisar. Det är t ex de som står för den största andelen av rosetterna på köksväggen. Vi har varit med på utställningar och hingstpremiering. Tävlat upp till SM-nivå i brukskörning och körning. Kört bröllop. Tolkat i snön med miniskidor och pulka. Varit med på uppvisningar. Berra har varit med på Bent-clinic och Kriktor ska vara med för Borba.

Berra är kanske den största hästen i mitt stall fast han är slutmätt till 89 cm :bow: :bow: :bow:
 
:D

Du vet att det är du som får lära mig att köra in den och arbeta den. Stefan tycker förresten att han ska ha ett vitt fyrspann. :angel:
Fast jag sa att vi kan väl börja med en för jag vet vem det är som får arbeta den till 90% och framförallt mocka och borsta. ;)

Körningen är jag väl inte så bra på även om jag kört Ami lite.
 
Nu jobbar ju inte jag efter barockprinciper "på riktigt", men shettisen får minsann arbeta för hand ändå :)
Jag tycker synd om honom om han bara ska skritta runt med ungar på ryggen eller i sulkyn, dessutom behöer monstret uppfostras lite ibland.

Det är väldigt kul att jobba med en så liten, när han väl vill har han arbetsvilja för sju, och han lär sig väligt fort (på gott och ont :crazy:)
 
Det blir efter att du köpt kallblodstravaren, ariégoisponnyn och betäckt Aminette då eller....? :angel:
Härligt att jag äntligen hittat min överman i fantasier...
 
Över fantisera? Vet jag ingenting om. :o :angel:

Äsch nu ska du inte vara sån.

Först och främst är det gård som gäller. Inget kommer innan det. Sen är det betäckning av Ami och därefter inköp av fler hästar. ;)
 

Liknande trådar

Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 815
Senast: Monstermom
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 403
Senast: Grettir
·
Övr. Hund *Suck* I did it again... Fast det var snart 12 år sen jag gjorde det sist. Jag var yngre och hade mer energi... Fördelen nu är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 582
Senast: Lidl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp