Det låter rimligtDen första statliga förmedlingen startades väl i början av 1900-talet eller så.
Kollade Wiki men dom hade inget svar på det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter rimligtDen första statliga förmedlingen startades väl i början av 1900-talet eller så.
Hade faktiskt fel. Det var inte i statlig regi utan kommunal.Det låter rimligt
Kollade Wiki men dom hade inget svar på det.
Det var nog rätt olika i olika kommuner när man startade dom.Hade faktiskt fel. Det var inte i statlig regi utan kommunal.
https://norrkopingprojekt.wordpress...dustrin-under-bearbetning/arbetsformedlingen/
Ja absolut. Tänkte mest på att jag felaktigt skrev först att det var statliga AF som startades i början på 1900-talet. Men statlig blev det inte förrän långt senare.Det var nog rätt olika i olika kommuner när man startade dom.
Nej det är klart.Ja absolut. Tänkte mest på att jag felaktigt skrev först att det var statliga AF som startades i början på 1900-talet. Men statlig blev det inte förrän långt senare.
Det är bara för att vi inte är tillräckligt gamla för att ha levt innan sådana saker fannsNej det är klart.
Lustigt nog har jag aldrig funderat på hur gamla såna saker som AF FK osv har funnits. De har liksom "alltid" varit där...
Nä just det, vi är uppvuxna med folkhemmetDet är bara för att vi inte är tillräckligt gamla för att ha levt innan sådana saker fanns
Och då gick jag i skola innan det fanns datorer för "allmänheten"![]()
Det pågår ett gigantiskt generationsskifte på AF nu när det är så stora pensionsavgångar.En rätt ny(och väldigt bra sak) är att AF verkar försöka få mer blandad kompetens hos sina förmedlare.
Det gick ju bra för bosnierna (i alla fall de jag känner) så något rätt måste dom ha gjort.Kl jag har varit arbetsgivare från 90 talet...... När bosnier kom under 90 talet ringde af upp, kom ut och pratade för att sedan för,dela ut flyktingar förbättra deras språkkunskaper- visst blev det fel ibland då af inte fattade vad bosnierna sa- men det löste sig ....... Nu kommer syriska arbetssökande som vill ha jobb, jag säger ok - och det dröjer 3 månader innan af skriver på pappret......
Efter att periodvis varit arbetslös i drygt 1,5 år, börjar jag fundera över arbetsförmedlingens uppdrag
Skrev in mig, och fick träffa en karl som hade noll koll, jag fick själv upplysa om vilka blanketter etc som jag skulle ha
Var idag kallad för första gången, träffar samma man som direkt sa, att OJ, det här kunde inte hanBlev hänvisad till en ung tjej som stod ute i entrén och som enbart tog emot min ifyllda blankett om vilka planer jag hade.. Hon undrade om jag hade några frågor och skickade sen iväg mig
Jag funderar mest över varför i hela friden jag var tvungen att infinna mig en viss tid, enbart för att lämna ett papper som jag lika gärna hade kunnat skicka in. Inget prat alls om min handlingsplan, eller information om vad som ska ske framöver...
Kan tillägga att jag nu är i Fas 2, alltså ska mer insatser sättas in....
Läs vad jag skrev igen! Det var Af som gjorde fötsta jobbet för bosnierna!!! Vi som arbetsgivare hjälpte vidare...Det gick ju bra för bosnierna (i alla fall de jag känner) så något rätt måste dom ha gjort.
Det är det jag menar men lite luddigt uttryckt.Läs vad jag skrev igen! Det var Af som gjorde fötsta jobbet för bosnierna!!! Vi som arbetsgivare hjälpte vidare...
Det där är jag högst tveksam till. Jag har vabbat ett tillfälle i mitt liv och då tre dagar i rad. Jobbade vid tillfället som timvikarie men på (nästintill) heltid. Nog för att FK strulade med att betala ut pengarna (76 dagar) men inte nämndes något om att vara inskriven på AF. Jag har aldrig i mitt liv varit inskriven på AF så jag vet med säkerhet att det inte var ett krav då. (Våren 2013 om det spelar roll.)
Att jag dessutom inte längre har möjlighet att tacka ja till timanställningar pga a-kassereglerna känns också som slöseri.
Har aldrig stämplat, men är reglerna så urbota korkade att man inte kan arbeta på timvikariat? Isåfall bakbinder de sig själva för timvikariat kan leda till fast arbete![]()
Ordet tidigt ska istället ersättas av samtidigt. Så blir det lättare att förstå.Jag tror det handlar om akassa vid deltid?
Du får bara akassa om du tidigt jobbar deltid ett visst antal dagar.
Det beslutet togs då det fanns personer som enligt beslutande politiker fick akassa år efter år. Och då tyckte de att akassa ska vara en tillfällig omställning i syfte att få jobb.
När jag jobbade i butik för 15?år sedan fanns det folk där som jobbade halvtid och fick akassa för resten. De hade alla gjort det i flera år. Och de hade ingen önskan om heltidsjobb. De tyckte det var jättebra! Och sånt ville man få bort med ändringen.