Jag kan tycka att jag inte fungerar med kunder på grund av att min hörselskada är så grav, jag hör väldigt dåligt och är inte så van vid att anstränga mig till att försöka höra vad folk säger (mycket pga jag gick på dövskola tror jag, men jag är tacksam för det). Jag tog ett hörseltest nyligen, min hörselnivå på basen hade sjunkit med 20 db sen senaste gångenJa, jag tänker ibland att det kan inte vara lätt att vara så där peppig och positiv när man möter arbetslösa som ser saker mer nattsvart än vad AF kanske gör! Det krävs nog lite skinn på näsan och en tro på systemet, något som man som arbetslös inte så ofta har kanske! Men det är bra, när man inte har hopp själv måste man ha någon som påtalar att det faktiskt finns både det ena, det andra och det tredje att göra för att lösa situationen.
Jag fick också höra hur duktig jag var, hur bra alla tyckte om mig och många fler bra ord om mig och även att jag inte behövde anstränga mig till 150%, det räckte med 100%. Men varför kändes det som om hur jag än ansträngde mig så var jag inte en av dem, utan var den där lönebidragsanställda personen?
Fast varför fungerar du inte i en miljö med kunder? Jag tror att det mesta fungerar, med inte bara hjälpmedel utan också om man ser möjligheter och inte bara svårigheter. Arbetsgivare har en tendens till att se just svårigheter. Jag tycker inte att det är rätt att bara "friska" människor ska kunna jobba i en butik, så länge du kan ditt jobb har du lika stor rätt att jobba där. Det är min åsikt. Om det finns någon kund som har en annan åsikt så är det fel på dem.
Ja, det ska bli intressant med hjälpmedlen, alltså, jag förvånas fortfarande varje gång jag får ett hjälpmedel som underlättar för mig över att det faktiskt finns typ en pryl som hjälper, fattar du hur coolt det är liksom!
Jag har börjat läsa E-böcker och lägga pussel på min telefon nu, man kan förstora mycket och bakgrunden kan man ha så den inte bländar osv. Det är riktigt häftigt, jag har alltså börjat lägga pussel igen, jag trodde det var förlorat.... och läser e- böcker, jag som har svårt för att läsa nuförtiden helt och hållet. Funderar dock på att spara till en surfplatta så att jag kan förstora mer för telefonen är i minsta laget för det ändå. Ser fram emot att ha en sådan också så att jag kan fortsätta med det jag tycker om!
Synenheten pratade om en app också för synskadade, påminde något om en slags karta/gps osv och jag tänkte jag skulle kolla upp den lite mer. Jag kanske vågar mig ut på fler ställen jag inte hittar om jag har den.
Vad är det för klocka? Jag fnissar lite för mig själv för som synskadad kan man ju ha en som talar... jag har använt min i några år nu trots att jag inte set ett dugg på den. När folk började påpeka att batteriet var slut slutade jag använda den. Jag hade bara den som smycke!Kollar på min telefon, som är förstorad när jag behöver veta tiden, så slipper hela världen också höra det!
Det är bra att tolkar finns. Tyvärr kan jag inte använda mig av dem. Kan inte teckenspråk och inte heller läsa på läppar, så det enda som skulle stå till buds vore skrivtolk för min del, då på möten tex. Borde lära mig teckenspråk!
Tack så mycket!![]()
Det är härligt med teknik när det hjälper en!

Teckenspråk är guld värt! Man behöver inte ens lära sig hela språket om man inte vill utan använda TS, tecken som stöd. Det är TS som min mamma mest använder i princip och det hjälper bara det att veta vad den andra vill prata om