Arbetsfråga

pannkaka

Trådstartare
Hej
Är det nån som är bra på regler, det är så att jag varit hemma denna veckan pga förkylning. Ont i halsen huvet osv nu ringde bemanningen och sa att om jag inte kom imorgon på mitt pass skulle de beordra in mig pga personalbrist. Min fråga är kan de göra det?
 
Hej
Är det nån som är bra på regler, det är så att jag varit hemma denna veckan pga förkylning. Ont i halsen huvet osv nu ringde bemanningen och sa att om jag inte kom imorgon på mitt pass skulle de beordra in mig pga personalbrist. Min fråga är kan de göra det?
Vilken arbetsgivare vill ha in någon som är sjuk i dina symptom i Coronatider? Låter ju helt absurt.
 
Enligt 1177 ska man vara hemma nu om man är sjuk tills man haft 2 symtomfria dagar. Det var vad jag läste då när jag hade en förkylning.
 
Hej
Är det nån som är bra på regler, det är så att jag varit hemma denna veckan pga förkylning. Ont i halsen huvet osv nu ringde bemanningen och sa att om jag inte kom imorgon på mitt pass skulle de beordra in mig pga personalbrist. Min fråga är kan de göra det?
Nej, Du kan inte bli beordrad att jobba när du är sjuk, däremot kan de i vissa lägen kräva sjukskrivning. Jag är osäker på om det fortfarande är två veckor innan det är generellt krav på sjukskrivning dock.

Risken är att arbetsgivaren blir sur och det blir andra konsekvenser även om det egentligen inte är tillåtet.
 
Det är ganska vanligt att administratörerna på mitt jobb enbart ser till att lösa situationen.
Fattas det folk så är det bara just att fylla platsen med en person som räknas. Att det fattas delegering eller liknande tas bara hänsyn till om chef eller sjuksköterska påtalar det.
Min gissning är att bemanningen/administratören försökte göra en fuling om det inte finns tillgängliga vikarier
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
1 964
Senast: lillaP
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 652
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 388
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 732
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp