Arbetsfråga

pannkaka

Trådstartare
Hej
Är det nån som är bra på regler, det är så att jag varit hemma denna veckan pga förkylning. Ont i halsen huvet osv nu ringde bemanningen och sa att om jag inte kom imorgon på mitt pass skulle de beordra in mig pga personalbrist. Min fråga är kan de göra det?

Hej
Är det nån som är bra på regler, det är så att jag varit hemma denna veckan pga förkylning. Ont i halsen huvet osv nu ringde bemanningen och sa att om jag inte kom imorgon på mitt pass skulle de beordra in mig pga personalbrist. Min fråga är kan de göra det?
Vilken arbetsgivare vill ha in någon som är sjuk i dina symptom i Coronatider? Låter ju helt absurt.

Enligt 1177 ska man vara hemma nu om man är sjuk tills man haft 2 symtomfria dagar. Det var vad jag läste då när jag hade en förkylning.

Hej
Nej, Du kan inte bli beordrad att jobba när du är sjuk, däremot kan de i vissa lägen kräva sjukskrivning. Jag är osäker på om det fortfarande är två veckor innan det är generellt krav på sjukskrivning dock.

Risken är att arbetsgivaren blir sur och det blir andra konsekvenser även om det egentligen inte är tillåtet.

Det är ganska vanligt att administratörerna på mitt jobb enbart ser till att lösa situationen.
Fattas det folk så är det bara just att fylla platsen med en person som räknas. Att det fattas delegering eller liknande tas bara hänsyn till om chef eller sjuksköterska påtalar det.
Min gissning är att bemanningen/administratören försökte göra en fuling om det inte finns tillgängliga vikarier

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: Enya
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 069
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka