Arbetsgivare skickar inte kontrakt!

sthu

Trådstartare
Jag är arg som ett bi!
Jag jobbar på inringning, ett jobb jag har varit vikarie och behovsanställd på i omgångar sedan 2012. Varje ny period (varje inringning) är en ny annställnig. Tjänar nästan 10000/månad mindre än de andra på kontoret trots att vi gör samma jobb.
Kan jag löneförhandla inför varje ny annställning? Några kronor mer i timmen.. Kan jag löneförhandla denna här kontraktslösa veckan? Inte medlem i facket.

Nu har jag jobbat en vecka utan kontrakt. Chefen svarar inte på mail och jag är alldeles för upprörd för att ringa.
Jag har varken fått kontrakt eller arbetsgivarintyg för förra månaden. Fick veta av en kollega idag att chefen mailat honom att jag får ordna det själv :confused:

Jag jobbar bara några få timmar just nu, kan bli mer framöver kanske. Jag måste använda min privata telefon i jobbet, för jobbabonnemanget är avslutat och något nytt har jag inte fått (trots att jag blev lovad förra veckan).

Just nu känner jag mig bara utnyttjad och överkörd..
Jag vet inte vad jag ska göra. Känns som att jag borde säga upp mig, men då får jag ingen inkomst. A-kassan täcker knappt hyran så sambon får stå för allt.

Jag gillar jobbet men ledningen är så anal att det luktar om dem..
Och just nu är jag så arg att jag knappt kan tänka rakt.
 
Det bästa rådet jag kan ge är att du går med i facket. För det här hörs inte som någon seriös arbetsgivare och du verkar ha svårt att klara det på egen hand.
Som jag förstår det så blir du nyanställd var gång, vilket verkar vara en fint av arbetsgivaren för att denne ska slippa göra rätt för sig enligt lagstiftningen. Så om du inte vill fortsätta och inte kan/vill gå med i facket, kostar ju lite. Så byt arbete för du blir utnyttjad som det är nu, du känner med andra ord helt rätt när du känner dig utnyttjad.
 
Jag är arg som ett bi!
Jag jobbar på inringning, ett jobb jag har varit vikarie och behovsanställd på i omgångar sedan 2012. Varje ny period (varje inringning) är en ny annställnig. Tjänar nästan 10000/månad mindre än de andra på kontoret trots att vi gör samma jobb.
Kan jag löneförhandla inför varje ny annställning? Några kronor mer i timmen.. Kan jag löneförhandla denna här kontraktslösa veckan? Inte medlem i facket.

Nu har jag jobbat en vecka utan kontrakt. Chefen svarar inte på mail och jag är alldeles för upprörd för att ringa.
Jag har varken fått kontrakt eller arbetsgivarintyg för förra månaden. Fick veta av en kollega idag att chefen mailat honom att jag får ordna det själv :confused:

Jag jobbar bara några få timmar just nu, kan bli mer framöver kanske. Jag måste använda min privata telefon i jobbet, för jobbabonnemanget är avslutat och något nytt har jag inte fått (trots att jag blev lovad förra veckan).

Just nu känner jag mig bara utnyttjad och överkörd..
Jag vet inte vad jag ska göra. Känns som att jag borde säga upp mig, men då får jag ingen inkomst. A-kassan täcker knappt hyran så sambon får stå för allt.

Jag gillar jobbet men ledningen är så anal att det luktar om dem..
Och just nu är jag så arg att jag knappt kan tänka rakt.
Ursäkta om jag är lite brysk men... i ditt läge är det rent idiotiskt att inte vara med i facket.

du jobbar hos en oseriös arbetsgivare. De kan fortsätta vara oseriösa så länge de inte får facket på sig.

Gå med.
 
Jag vet! Borde gått med i facket för länge sen.. Men har pluggat och inte tänkt på det.
Men nu är medlemsansökan inskickad!
Får väl hoppas de kan hjälpa mig :)

Det är ett jäkla mysko företag, men märkligt nog ett av de största i branschen.. Extremt toppstyrt och inget utrymme för utveckling. Borde egentligen byta jobb, men det är lättare sagt än gjort.. Söker annat hela tiden.
 
Håller tummarna för att du kommer därifrån illa kvickt!
Hur har du stått ut med de förhållandena sen 2012? :eek:
 
Håller tummarna för att du kommer därifrån illa kvickt!
Hur har du stått ut med de förhållandena sen 2012? :eek:

Det var bättre i början. Först var ju sjukvikarie och hade tre månader. Så gick det ett år och jag fick sommarjobb med ordentligt kontrakt. efter det fick jag intermittent anställning och jobbade vid behov, med kontrakt.

Men nu är det helt kaos!
Fick hota med polis när jaag skulle fp arbetsgivarintyg i höstas..
Samma chef, samma ledning..
 
Det behöver inte vara fel, det beror på om det finns kollektivavtal som säger annat än lagen.

Lagen (LAS) säger så här:
"6 c §Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information."
 
Det behöver inte vara fel, det beror på om det finns kollektivavtal som säger annat än lagen.

Lagen (LAS) säger så här:
"6 c §Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information."

Men hur gör jag med a-kassan då, de vill ha anställningsbevis.. Och utan kontrakt, hur vet jag vad jag får i lön och vilka villkor? Försäkring om något kulle hända? Jag jobbar med kemikalier, på stegar och kör mycket bil. Mycket kan hända!
Funderar även över det här med sekretess. Ett sånt dokument har legat som bilaga till varje tidsbegränsat kontrakt. Hur funkar det, är de också anställningsspecifika eller hur man ska säga?

Ska kolla upp kollektivavtalet och vad det står där.
 
Du får be om anställningsbevis, men du kan knappast räkna med att få mer än ett anställningsbevis som säger att du är behovsanställd. Då får det bli ett intyg i efterhand istället, vilket man normalt utfärdar på begäran när det gäller behovsanställd personal.

Rimligen (om inte kollektivavtal säger annat) bör det skickas en generell information till intermittent anställda, med lön, utbetalningsdatum etc. Generell info helt enkelt.

Finns specifika sekretessvillkor bör det givetvis anges, men de som styrs av lag är hårda vad gäller anställdas rätt att yppa information. Det behövs sällan specificeras utöver lag.

De övriga punkterna brukar normalt styras av t ex personalhandbok och därmed vara tillgängligt och en skyldighet för alla att följa.
 
Du får be om anställningsbevis, men du kan knappast räkna med att få mer än ett anställningsbevis som säger att du är behovsanställd. Då får det bli ett intyg i efterhand istället, vilket man normalt utfärdar på begäran när det gäller behovsanställd personal.

Rimligen (om inte kollektivavtal säger annat) bör det skickas en generell information till intermittent anställda, med lön, utbetalningsdatum etc. Generell info helt enkelt.

Finns specifika sekretessvillkor bör det givetvis anges, men de som styrs av lag är hårda vad gäller anställdas rätt att yppa information. Det behövs sällan specificeras utöver lag.

De övriga punkterna brukar normalt styras av t ex personalhandbok och därmed vara tillgängligt och en skyldighet för alla att följa.

Fast chefen säger att de inte får ha behovsanställningar, att det kan hållas emot dem. Annars hade det ju varit enkelt, ett papper på att jag jobbar när det behövs helt enkelt.
Nu avslutas ju varje anställning när jag går hem för veckan, i mitt första kontrakt det här året stod det tex att anställningen avslutas utan förlängning. Så a-kassan vill ju ha nytt bevis för veckan jag jobbat nu, gamla pappret gäller inte. Och chefen skickar inget nytt.. Likadant med arbetsgivarintyg, det behöver jag också för varje enskild anställning enligt a-kassan (jag tänkte göra det enkelt och begära det ihop med månadsrapporten på arbetad tid)

Personalhandbok mm finns, på intranätet. Som inte jag får logga in i längre för jag är inte anställd... :meh:
Jag känner ju till villkoren så för den sakens skull behövs inga nya papper på tex sekretess.

Men det känns inte helt rätt att få separata anställningar på 2-4 dagar var och varannan vecka utan något som helst papper från arbetsgivaren..

En grej till slog mig!
Jag har jobbilen stående hemma hos mig. Hur funkar det när jag inte är anställd på företaget? Jag använder den givetvis inte, men den står ändå här (och dessutom på en parkering dör den måste flyttas varje dygn, vilket jag inte gör när jag inte jobbar..). Parkeringsböter? Om något händer med bilen, inbrott påkörd (mycket byggtrafik här tex)? Vet att ett annat av företagets kontor på annan plats i Sverige fick stora problem med att en av deras bilar stod utanför ett hus där inge anställd bodde (det var nåt med skatteverket, jag kan inte hela historien..).

Min lön. Jag tycker den är för låg, jag borde ha mer än minimilön efter alla år. Hur funkar det med löneförhandling när jag inte får något kontrakt eller ens kontakt med chefen? Hen sitter dessutom nästan 20 mil härifrån så det är inte direkt så vi kan träffas och diskutera bara sådär..
Kan jag kräva högre lön i efterhand? Jag vet ju tekniskt sett inte vilken lön jag haft den här veckan, inte ens muntligt avtalat liksom..

Arh! Det här känns bara mer och mer rörigt.. Ska prata med a-kassan och facket på måndag och höra vad de anser.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: emma74
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 588
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 178
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp