De stoppar outbildade vikarier innan de blir inlasade för att erbjudas tjänst, utbildade vikarier fortsätter vidare till vikariat och fast tjänst. Så de följer turordningen eftersom outbildade vikarier slutar ett tag innan de ska erbjudas tjänst enligt LAS.
Min kommun går efter dagar, kommer inte exakt vilka dagar det rör sig om. Då jag sa upp mig i höstas så kommer jag inte längre in på sidan för kommunanställda. Men som ett exempel så kan man erbjudas vikariat efter 380 LAS-dagar, och efter 720 dagar ska du erbjudas fast tjänst. Min kommun arbetar för att öka kompetensen på omvårdnadspersonal, och betalade utbildning till de som var fast anställda vårdbiträden när detta gick igenom. Observera att jag inte kommer ihåg de exakta dagarna men vet att det rör sig runt de talen som nämns. Det är något som diskuteras rätt mycket ute i verksamheterna. Som timvikarie räknas varje arbetspass som enskild LAS-dag, och på vikariat räknas hela perioden Det gör att man plockar dagar fort på ett vikariat, och därför "riskerar" att nå 720 dagar.
Jag är helt enig med dig gällande outbildade duger som fast anställda, det är så många duktiga människor som fått sluta för att de närmar sig dessa dagar för vikariat. Samtidigt så är det skört med att ha vårdbiträden ute på arbetsplatserna då de sällan får delegering för insulin och fragmin.
Kollade upp barnomsorgen, och där gäller tex 250 LAS-dagar för outbildade. Sen blir de också stoppade. Så just utbildad personal på verksamheter verkar vara för min kommun i allmänhet.