R
Raderad medlem 68338
Nja skulle jag vilja säga. Speciellt det där ”osv” kan det vara si och så med.
Det kanske varierar? Jag har bara bra erfarenheter dock
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja skulle jag vilja säga. Speciellt det där ”osv” kan det vara si och så med.
Jag har också haft bra erfarenheter men när man sen frågar om pension, försäkringar och annat viktigt så finns det inte alls eller väldigt begränsat. Det är inte bara lönen som räknas.Det kanske varierar? Jag har bara bra erfarenheter dock
Det verkar som om det beror på kollektivavtalet om en icke medlem kan åberopa kollektivavtalet eller inte.
Kommunal har tydligen så att man som icke-medlem kan åberopa kollektivavtalet. Detta för att tex förhindra lönedumpning. (Kan säkert vara lokala avvikelser)Lön brukar sällan (aldrig sett men kanske finns?) gå att åberopa. Andra delar är ofta/kan vara lättare. Och så har vi de AG som skiter i avtalet - oavsett om at är med i facket eller ej
Om en arbetsgivare tecknat kollektivavtal är de skyldiga att följa det, annars kan de bli skadeståndsskyldiga. Det omfattar samtliga anställda och man behöver inte vara med i facket för att ta del av förmånerna i ett kollektivavtal.
Så, det ska teoretiskt sett inte spela någon roll om man tillhör facket eller inte, men om arbetsgivaren inte levererar vad de är skyldiga att göra så kan det nog vara skönt att få hjälp av facket att driva frågan.
Trist! Själv har jag aldrig behövt fackets hjälp, som tur är.Om facket vill driva det... det ville de inte den enda gång jag behövt det. HELA arbetsplatsen ansluten. Facket "men varför skrev hen på kollektivavtalet när hen skiter i det.. suck". Och det var det.
Låt oss säga att kommunal inte är så pigga på den privata delen...Trist! Själv har jag aldrig behövt fackets hjälp, som tur är.