Arbetsgivare som inte följer kollektivavtal

Det verkar som om det beror på kollektivavtalet om en icke medlem kan åberopa kollektivavtalet eller inte.

Lön brukar sällan (aldrig sett men kanske finns?) gå att åberopa. Andra delar är ofta/kan vara lättare. Och så har vi de AG som skiter i avtalet - oavsett om at är med i facket eller ej

Om en arbetsgivare tecknat kollektivavtal är de skyldiga att följa det, annars kan de bli skadeståndsskyldiga. Det omfattar samtliga anställda och man behöver inte vara med i facket för att ta del av förmånerna i ett kollektivavtal.

Så, det ska teoretiskt sett inte spela någon roll om man tillhör facket eller inte, men om arbetsgivaren inte levererar vad de är skyldiga att göra så kan det nog vara skönt att få hjälp av facket att driva frågan.

Lön brukar sällan (aldrig sett men kanske finns?) gå att åberopa. Andra delar är ofta/kan vara lättare. Och så har vi de AG som skiter i avtalet - oavsett om at är med i facket eller ej
Kommunal har tydligen så att man som icke-medlem kan åberopa kollektivavtalet. Detta för att tex förhindra lönedumpning. (Kan säkert vara lokala avvikelser)

Om en arbetsgivare tecknat kollektivavtal är de skyldiga att följa det, annars kan de bli skadeståndsskyldiga. Det omfattar samtliga anställda och man behöver inte vara med i facket för att ta del av förmånerna i ett kollektivavtal.

Så, det ska teoretiskt sett inte spela någon roll om man tillhör facket eller inte, men om arbetsgivaren inte levererar vad de är skyldiga att göra så kan det nog vara skönt att få hjälp av facket att driva frågan.

Om facket vill driva det... det ville de inte den enda gång jag behövt det. HELA arbetsplatsen ansluten. Facket "men varför skrev hen på kollektivavtalet när hen skiter i det.. suck". Och det var det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 338
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 494
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka