Bukefalos 28 år!

Arbetslös och sjukskriven

Tofs

Trådstartare
Jag har en vän som mår psykiskt dåligt. Han har nu sagt upp sig från flera jobb på kort tid, just eftersom han egentligen mår för dåligt för att jobba.

Han har kontakt med psykiatrin och var inlagd i helgen, men skrev ut sig för att han skulle börja på nytt jobb, vilket förstås inte funkade pga att han inte mår bra.

Han börjar äntligen själv inse att han kanske inte är i skick för att jobba, men är orolig över ekonomin. Jag har ingen erfarenhet alls av att vara utan jobb och vara sjukskriven, så jag undrar om ni vet hur det fungerar. Kan man vara sjukskriven utan att ha jobb och vad är det för någon ersättning han får då? Gör det någon skillnad att han sagt upp sig själv från tre jobb på några veckor?
 
Man kan vara sjukskriven som arbetssökande, men då kräver det att man inte kan sköta någon typ av arbete alls. Kräver en bra formulering och tydlighet av sjukskrivande läkare.

Ersättning beror väl på vilken SGI personen har efter tidigare arbeten, det kan jag inte så mycket om.
 
Jag var arbetslös när jag blev sjukskriven. Huruvida jag ar jobb eller inte påverkar inte, Sjukpenning får jag ändå.
De räknar ut vilken inkomst jag hade när jag arbetade och så beräknas ersättningen efter det.

Det som avgör är om det finns ett läkarintyg som visar att personen inte är arbetsför.
 
Den stora skillnaden när man blir sjukskriven som arbetslös är att ens arbetsförmåga prövas mot hela arbetsmarknaden direkt. Har man en anställning är det först efter ett visst antal dagar (ett år?) som arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden.
 
Jag tror man får lägre ersättning. Typ att sjukpenningen minskas så att den inte kan bli mer än man skulle fått i A-kassa, eller något sådant.
 
Jag tror man får lägre ersättning. Typ att sjukpenningen minskas så att den inte kan bli mer än man skulle fått i A-kassa, eller något sådant.
Sjukpenning baseras på SGI och ligger på 80% av den SGI man har. Har alltså noll med a-kassans ersättningsnivåer att göra.
 
Sjukpenning baseras på SGI och ligger på 80% av den SGI man har. Har alltså noll med a-kassans ersättningsnivåer att göra.
Jag hittade info.
För försäkrade som är arbetslösa ska sjukpenningbeloppet under ett sjukdomsfall
motsvara det belopp som skulle ha betalats ut i arbetslöshetsersättning.
Hel sjukpenning för arbetslösa betalas därför ut med högst 543 kronor. Det motsvarar
en dagpenning från arbetslöshetsförsäkringen på 760 kronor, eftersom dagpenningen
betalas ut för fem dagar per vecka medan kalenderdagsberäknad sjukpenning betalas
för sju dagar.
Enligt förarbetena ska sjukpenningen till den som är arbetslös först beräknas på vanligt
vis. Blir sjukpenningen då högre än 543 kronor per dag ska det överstigande beloppet
dras av.
 
Det stämmer att man får lägre ersättning som arbetslös. Min ersättning minskade när mitt vikariat som jag var sjukskriven ifrån tog slut och jag blev arbetslös. Som jag har förstått det (men jag kan ha fel), så är min SGI fortfarande skyddad, om jag skulle börja arbeta igen och sedan bli sjukskriven igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
879
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 243
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 830
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp