Blivit av med jobbet

Hästbullen

Trådstartare
Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning. Jag gjorde en annan tråd när jag precis hade börjat på detta jobbet och det har varit rakt av kaotiskt sedan början. Jag har kollat på andra jobb under tiden, men då mycket annat har hänt i livet har jag inte haft ork att ta tag i att söka annat. Det måste jag ju så göra nu. Det är en väldig jobbig känsla och jag känner mig riktigt illa behandlat. Ingen upplärning har funnits, ingen mentor eller någonting alls, utan det har varit hejsan hoppsan. Ovan på allt detta så har jag även under tiden fått massa konstiga arbetsuppgifter, vart min chef gjorde helt klart att dom kan man inte säga nej till. Min chef har även från dag 1 kommit med massa konstiga kommentarer på mitt utseende, att hon tycker jag är snygg, skrivit att hon längtar efter mig (jag längtar tills du skall börja jobba här, jag längtar tills vi står där tillsammans). Vilket har gjort mig sjukt obekväm och tycker det är ett otroligt oproffsigt sätt att bete sig på.

Chefen gjorde ett rejält övertramp i en annan grej och attackerade mig verbalt, vilket ledde till en konflikt. Chefen ringde dock upp mig senare på dagen och bad om ursäkt, men gjort är ju gjort och jag mådde väldigt dåligt psykiskt över hennes beteende. Jag har problem med ångest och detta gjorde verkligen att min mentala hälsa hamnade på botten. Jag fick då stöd av några kollegor och fick råd av en annan chef (som jag hade bra kontakt med) att prata med HR. Vilket jag gjorde, detta verkade dock leda till att jag blev av med jobbet för jag talade om hur ledsen jag kände mig och dåligt behandlat. HR utryckte dock att dom "har varit bekymrade" för mig och min kollega. Hur dålig våren on-boarding har varit (obefintlig) och hur det har varit för oss att börja på detta viset.

Chefen har även lagt sig i vart jag sitter på kontoret (öppet landskap med roterande platser) och sagt att jag måste sitta bredvid en manlig kollega i 60 års ålder, vilket jag tyckte är så konstigt, då vi har suttit vid samma hörn så man lätt kan prata med varandra ändå om detta behövs. Jag kände mig pressad och att jag hela tiden skulle göra hur chefen ville, men inte angående saker som faktiskt rör själva arbetet.
Chefen verkade även lägga stor vikt på att man skall vara "kompis" med henne, prata privata saker och inte saker som rör jobbet.
Därutöver så fick jag göra arbetsuppgifter som att fråga andra teams varför dom inte hunnit med arbetsuppgifter dom skulle göra och såna saker.

En väldig kaotisk arbetsplats, men arbetsuppgifterna tyckte jag har varit riktigt roliga och bra kollegor (till största del) så det kändes ju riktigt jobbigt att en chef skall få förstöra så mycket. Jag vet för min mentala hälsa att detta är för det bästa i slutändan, men ovissheten om jobb och liknande känns riktigt jobbigt. Jag har aldrig fått "sparken" förut, utan det har funnits anledningar som när man jobbat som konsult etc. så detta känns riktigt jobbigt.

Jag pratade med en kollega efter jag fått beskedet och min kollega blev totalt chockat. Min uppfattning har varit att jag har varit uppskattat av mina kollegor och hon förstod inte alls det beslutet.

Andra som varit med om liknande och det istället har blivit 100 gånger bättre på nytt jobb sedan?

Just nu är jag mest ledsen och har ångest över att blivit av med jobbet.
 
Det är jobbigt att behöva lämna en arbetsplats på det sättet. Det går förstås att säga att det kanske var för det bästa med en sådan chef, men det är nog klen tröst just idag. Hoppas det ordnar sig för dig så att du snart är på en arbetsplats med en bättre chef.
 
Den där chefen låter väldigt märklig och gränslös! Låter som fel person på fel plats och som att någon borde ta tag i hennes beteende. Hoppas att du hittar ett bättre jobb snart!
 
Sörj inte. Gå vidare. Nästa jobb har ju stor chans att bli betydligt bättre låter det som.

Jag har varit med om en riktigt dålig arbetsplats där jag trycktes ner mentalt, blev mobbad av kollega osv, mådde otroligt dåligt av detta. Men nästa jobb var 1000 gånger bättre och lyfte mig mentalt!
 
Jag hade faktiskt övervägt att vända mig till facket för stöd om du misstänker att du blev uppsagd pga oskälig grund. Samt om chefen skickat gränsöverskridande meddelanden och du har dessa på pränt så bör ju nån ta ett allvarligt snack med henne. Det är kanske försent för dig men nästa gång kanske de tänker sig för hur de behandlar folk..
 
Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning. Jag gjorde en annan tråd när jag precis hade börjat på detta jobbet och det har varit rakt av kaotiskt sedan början. Jag har kollat på andra jobb under tiden, men då mycket annat har hänt i livet har jag inte haft ork att ta tag i att söka annat. Det måste jag ju så göra nu. Det är en väldig jobbig känsla och jag känner mig riktigt illa behandlat. Ingen upplärning har funnits, ingen mentor eller någonting alls, utan det har varit hejsan hoppsan. Ovan på allt detta så har jag även under tiden fått massa konstiga arbetsuppgifter, vart min chef gjorde helt klart att dom kan man inte säga nej till. Min chef har även från dag 1 kommit med massa konstiga kommentarer på mitt utseende, att hon tycker jag är snygg, skrivit att hon längtar efter mig (jag längtar tills du skall börja jobba här, jag längtar tills vi står där tillsammans). Vilket har gjort mig sjukt obekväm och tycker det är ett otroligt oproffsigt sätt att bete sig på.

Chefen gjorde ett rejält övertramp i en annan grej och attackerade mig verbalt, vilket ledde till en konflikt. Chefen ringde dock upp mig senare på dagen och bad om ursäkt, men gjort är ju gjort och jag mådde väldigt dåligt psykiskt över hennes beteende. Jag har problem med ångest och detta gjorde verkligen att min mentala hälsa hamnade på botten. Jag fick då stöd av några kollegor och fick råd av en annan chef (som jag hade bra kontakt med) att prata med HR. Vilket jag gjorde, detta verkade dock leda till att jag blev av med jobbet för jag talade om hur ledsen jag kände mig och dåligt behandlat. HR utryckte dock att dom "har varit bekymrade" för mig och min kollega. Hur dålig våren on-boarding har varit (obefintlig) och hur det har varit för oss att börja på detta viset.

Chefen har även lagt sig i vart jag sitter på kontoret (öppet landskap med roterande platser) och sagt att jag måste sitta bredvid en manlig kollega i 60 års ålder, vilket jag tyckte är så konstigt, då vi har suttit vid samma hörn så man lätt kan prata med varandra ändå om detta behövs. Jag kände mig pressad och att jag hela tiden skulle göra hur chefen ville, men inte angående saker som faktiskt rör själva arbetet.
Chefen verkade även lägga stor vikt på att man skall vara "kompis" med henne, prata privata saker och inte saker som rör jobbet.
Därutöver så fick jag göra arbetsuppgifter som att fråga andra teams varför dom inte hunnit med arbetsuppgifter dom skulle göra och såna saker.

En väldig kaotisk arbetsplats, men arbetsuppgifterna tyckte jag har varit riktigt roliga och bra kollegor (till största del) så det kändes ju riktigt jobbigt att en chef skall få förstöra så mycket. Jag vet för min mentala hälsa att detta är för det bästa i slutändan, men ovissheten om jobb och liknande känns riktigt jobbigt. Jag har aldrig fått "sparken" förut, utan det har funnits anledningar som när man jobbat som konsult etc. så detta känns riktigt jobbigt.

Jag pratade med en kollega efter jag fått beskedet och min kollega blev totalt chockat. Min uppfattning har varit att jag har varit uppskattat av mina kollegor och hon förstod inte alls det beslutet.

Andra som varit med om liknande och det istället har blivit 100 gånger bättre på nytt jobb sedan?

Just nu är jag mest ledsen och har ångest över att blivit av med jobbet.
Det verkar ju inte som att det skulle kunna bli sämre på ett nytt jobb! Jag säger som föreg ående att du borde koppla in facket
 
Jag hade faktiskt övervägt att vända mig till facket för stöd om du misstänker att du blev uppsagd pga oskälig grund. Samt om chefen skickat gränsöverskridande meddelanden och du har dessa på pränt så bör ju nån ta ett allvarligt snack med henne. Det är kanske försent för dig men nästa gång kanske de tänker sig för hur de behandlar folk..
Jag misstänker (från TS inlägg) att det kan handla om en utebliven förlängning av ett tidsbestämt avtal. Så i praktiken kanske inte en uppsägning med angiven grund eller ”sparken”.

Till TS önskar jag all lycka i att hitta nästa jobb. Det är väldigt goda chanser att nästa arbetsplats fungerar mycket bättre, för den där chefen verkar inte göra ett bra jobb alls, med diverse övertramp.
 
Jag har varit med om en liknande sak för väldigt många år sedan när jag var nyutexaminerad. Min nya chef var även hon jurist men det blev tydligt från första början att hon inte var en särskilt duktig sådan och att jag hade bättre kunskaper än hon. Det föll inte väl i smaken om vi säger så. Efter 3 mån avbröt hon min provanställning med motiveringen att "det fungerar inte". Vad det var som inte fungerade var det ingen som förstod.
Jag hittade efter ett tag ett nytt jobb som var tusen gånger bättre och dessutom fick jag över 5000 kr mer i lön så det led ingen nöd på mig.

Försök att skaka av dig det hela och gå vidare. Precis som andra säger så är det en stor chans att nästa arbetsplats blir mycket bättre. Lycka till 🌷
 
Skulle nästan vilja säga grattis.
Tror absolut du kommer få det mycket bättre på en annan arbetsplats, jag har lämnat en sådan arbetsplats (tyvärr lite för sent för mitt mående)
Absolut inte 100 på nya arbetsplatsen men åtminstone inte grejer som tar på hälsan utan man lämnar jobbet och mår bra varje dag.
Lycka till!
 
Vill också säga grattis men förstår att de känns jobbigt nu :heart

Men alltså så sjuka grejjer? Aldrig varit med om i mitt liv och jag är 38år och haft flera arbetsgivare och arbetsplatser.
Du kommer GARANTERAT hitta ett mycket bättre jobb!
 
Fick ta kontakt med vården igår för att få psykolog samtal, vilket kändes väldigt bra. Det känns bättre idag efter den initiala chocken har lagt sig. En nära vän berättade för mig att detta är "a blessing in disguise" vilket jag håller med om. Att slippa se min förre chef någonsin igen känns som en oerhört lättnad! Det som jag sörjer är min fasta inkomst och säkerheten med ett jobb. Har redan haft en intervju idag faktiskt, så det känns bättre redan.

När jag tänker på alla sjuka grejor som min chef har hållit på med så blir jag faktiskt bara rent av förbannat. Förbannat för att där finns människor som HR avdelningen som inte bryr sig alls om människor eller empati när man berättar om saker, men istället väljer att skydda en chef som beter sig helt sjukt. Särskilt med tanke på att företaget stoltserar med "mental health week" för inte så länge sen. Min chef fick faktiskt en annan kollega att gråta med då denna kritiserade att kollegan lyfte en fråga gällande arbetsuppgifter som chefen pålagt denna på vårt veckomöte. Så chefen ringde upp personen och skällde ut denna då chefen tyckte att kollegan inte borde lyft frågan i gruppen utan endast skulle pratat med chefen enskild om detta. Kollegan hade lyft frågan i gruppen då denna undrade hur oss andra tänkte kring denna arbetsuppgiften och om den borde verkligen vara på oss då sedan innan har denna arbetsuppgift alltid varit en chefs arbetsuppgift.

Det känns skönt att slippa denna människan.
 
Fick ta kontakt med vården igår för att få psykolog samtal, vilket kändes väldigt bra. Det känns bättre idag efter den initiala chocken har lagt sig. En nära vän berättade för mig att detta är "a blessing in disguise" vilket jag håller med om. Att slippa se min förre chef någonsin igen känns som en oerhört lättnad! Det som jag sörjer är min fasta inkomst och säkerheten med ett jobb. Har redan haft en intervju idag faktiskt, så det känns bättre redan.

När jag tänker på alla sjuka grejor som min chef har hållit på med så blir jag faktiskt bara rent av förbannat. Förbannat för att där finns människor som HR avdelningen som inte bryr sig alls om människor eller empati när man berättar om saker, men istället väljer att skydda en chef som beter sig helt sjukt. Särskilt med tanke på att företaget stoltserar med "mental health week" för inte så länge sen. Min chef fick faktiskt en annan kollega att gråta med då denna kritiserade att kollegan lyfte en fråga gällande arbetsuppgifter som chefen pålagt denna på vårt veckomöte. Så chefen ringde upp personen och skällde ut denna då chefen tyckte att kollegan inte borde lyft frågan i gruppen utan endast skulle pratat med chefen enskild om detta. Kollegan hade lyft frågan i gruppen då denna undrade hur oss andra tänkte kring denna arbetsuppgiften och om den borde verkligen vara på oss då sedan innan har denna arbetsuppgift alltid varit en chefs arbetsuppgift.

Det känns skönt att slippa denna människan.
Tänkte precis skriva att det låter som en sådan där situation där det känns jobbigt nu men i backspegeln kommer du tänka att det var en jäkla tur att du kom där ifrån oavsett hur det gick till.
 
Tänkte precis skriva att det låter som en sådan där situation där det känns jobbigt nu men i backspegeln kommer du tänka att det var en jäkla tur att du kom där ifrån oavsett hur det gick till.
Ja men verkligen!
Fick precis ett mejl från henne gällande en blankett jag behövde fylla i gällande off boarding. I mejlet skriver hon då "jag ser även att du har tagit bort mig från linkedin". Som om hon inte alls kan förstå varför jag inte skulle vilja ha kontakt med henne på linkedin! Vilken gränslös människa. Är ju klart som tusan att jag inte komma använda denna arbetsgivare som referens till någonting alls!
 
Jag är medlem i facket. Har dock googlat runt lite och tydligen när man är provanställd så behöver dom inte ens en anledning att avsluta denna. Hade varit annorlunda om jag hade blivit tillsvidareanställd. Så tror tyvärr inte facket kan göra något.
Tyvärr är det ju så med provanställning ingen orsak behövs. Så facket har nog inte mkt att hämta.
 
Glöm inte att skriva in dig på arbetsförmedlingen så att du skyddar din SGI om du skulle bli sjuk men även för att kunna få a-kassa, detta måste göras omedelbart bums
 
Jo men jag tänkte mer på bemötandet du haft på den arbetsplatsen. Bra att det kommer fram.
Ja pratade med facket idag, men att driva en sådan sak mot arbetsgivaren tar tid och energi som jag hellre vill lägga på att söka jobb och må bra. Det som kan drives mot dom är sexuella trakasserier och kränkande särbehandling. Att bevisa detta kan ju dock bli svårt. Jag har inte sms på att hon säger till mig att jag är snygg eller att min kropp ser stark ut etc. detta är ju saker hon har sagt i person. Jag hade sms med "jag längtar efter du skall jobba här", men känner inte den striden känns värt det. I slutändan tror jag inte jag kommer vinna något på det heller. Personen är dessutom gift med barn, så då kommer dom säkert köra på argumentet att hennes kommentarer mot mig är helt oskyldiga eller som HR sa till mig "det är bara så hon är". Jag fick dock absolut lite konstiga vibbar av kommentaren och jag uppfattade som att dom hade anspelningar på mer än bara "en komplimang". Dessutom som har dessa komplimanger inte alls varit uppskattade av mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 212
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 187
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 361
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp