sjoberga
Trådstartare
Jag gissar att fler tänker som jag.
Och då är det ju ett stort bekymmer att kunskapen om vad en civilingenjör får göra på jobbet är så himla begränsad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gissar att fler tänker som jag.
Och vad erbjuds då?
Bra lön och andra villkor.
Internationella kundkontakter.
Arbetsuppgifter i teknikens absoluta framkant.
Syon sa plugga till civilingenjör, jag frågade vad gör en sån -allt möjligt.
Men ni måste ju marknadsföra er dvs gå ut i skolor och prata. Eller att ni i allmänhet blir bättre på att berätta vad ni gör.Och då är det ju ett stort bekymmer att kunskapen om vad en civilingenjör får göra på jobbet är så himla begränsad.
Men ni måste ju marknadsföra er dvs gå ut i skolor och prata. Eller att ni i allmänhet blir bättre på att berätta vad ni gör.
Den kunskapen av ert jobb kan bara ni själva ge
När ni säger att man kan jobba med allt.. Det säger ju ingenting... vadå allt?
Fast du ville ju få folk att bli intresserade. Unga som inte är intresserade av teknik /civilingenjörDet säger mycket. För den som vet. Annars är det lätt att ana bristen i det uttalandet![]()
Jo men vi lägger ner all humaniora för det är ju inte nyttigt. Lite bredare perspektiv får man väl ha. Alla kan inte bli ingenjörer.Jobbar på företag som vill rekrytera, ihop med massor av andra företag i stan.
Fick i veckan veta att det är 2 st som kommer att examineras inom elektronik på universitetet i stan, jämfört med runt 30 för ett antal år sedan.
Förra året examinerades 4 stycken. Vi anställde 2 av dem.
Alla som tar examen får jobb med bra villkor direkt.
Varför vill ingen jobba där det finns jobb? Varför utbildar sig människor till saker som finns för lite efterfrågan på?
Och ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse. Sök Y på LiTH med inriktning Elektroniksystem. Jag "garanterar" grymt intressant jobb i regionen.
/Oroad utvecklingschef
Jo men vi lägger ner all humaniora för det är ju inte nyttigt. Lite bredare perspektiv får man väl ha. Alla kan inte bli ingenjörer.
Och vad gör ni för att unga ska bli intresserade?Det menar jag inte heller. Då har du missförstått, det handlar exakt noll om något sådant.
"Alla" kan inte bli ingenjörer. Men mer än 2 får gärna examineras om året i ett område där det finns massor av arbete att göra.
Eller så kanske vi i stället kan skapa ett annat samhälle där vi värderar t ex bibliotekarier och lärare högre än ingenjörer.
Och vad gör ni för att unga ska bli intresserade?
Det sker ju inte automatiskt..
Det är ju för att det är det som visas för ungdomar. Hur ska unga veta vilka jobb som finns om man inte visar det?Det pågår en hel del verksamhet med att locka unga tjejer till utbildningarna. Jag tror att det är superviktigt men att det måste satsas mer "allmänt" på att upplysa om möjligheterna som finns.
Idag tror en hel del unga att de största möjligheterna som finns är att bli tv-kändis eller journalist. Hårt styrda av den bild som förevisas.
Jag tror att du har problemet här... Skolan i största allmänhet verkar vara experter på att döda all glädje med matte, alltså flyr man allt som har med matte att göra. De som jag hör pratar om ett intresse i matematik har det trots skolan, inte tack vare skolan. Nu är min yngsta rätt ung än så länge men han har ärvt sin fars matematiska sinne, jag hänger inte med hur de tänker, jag har svårt att få ihop det utan papper och penna och tydliga tecken, de tänker flera steg åt gången och finner glädje i talOch ni som funderar på framtiden och har en god matematisk förståelse.
Men har inte civilingenjörerna sig själva att skylla för det? Precis som ekonomerna och juristerna. Det är de redan invigda som förstår hur roligt det är.Och då är det ju ett stort bekymmer att kunskapen om vad en civilingenjör får göra på jobbet är så himla begränsad.