Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sjukskrivningstalen borde också locka rejält. Ett yrke där man i extremt mycket mindre utsträckning verkar bli sjuk. Men det är nog för mycket långskott för att locka ungdomar.
Det är också något man "vet" mer när man blir äldre, hur viktigt det är att arbeta hållbart.
(Det är svårt att sortera hönan och ägget här, om själva urvalet till yrket skapar en bias i sjukskrivningssannolikhet, men siffrorna är ganska frapperande.)
Hm. Man kan läsa ut både det ena och det andra med sådan statistik. Lärare är sällan sjukskrivna, ändå skrivs det negativt om lärares arbetsvillkor.
Avsaknad av sjukfrånvaro kan vara för att man vet att om man är sjuk, så hopar sig jobben. Ingen annan tar vid.
Dream on. Det är ingenjörer som löser världsproblemen.
Som jag ser det handlar mycket om intresse. Det du gillar, det blir du bra på. Att lägga ett yrkesliv på något man inte gillar = upplagt för att må dåligt o bli sjuk = mindre bra.
Hur kan det bara vara 2-4 som utexamineras i Linköping?I Lund är de över 100 i varje civ.ing-klass, kan inte tänka mig att så få tar examen där.
Halva mitt universitetsgäng var elektronikare i Lund, tre av dem var faktiskt arbetslösa ganska länge efter examen. Två av de arbetslösa jobbar utomlands nu, den tredje fick jobb ca 1 år efter examen.
Som gymnasielärare för naturvetare och tidigare forskare i materialkemi i kombination med studievägledning för både civilinngenjörer och naturvetare med kemiinriktning upplever jag inte alls att intresset för civilingengörsutbildningar är lågt. Tvärt om, de som inte ska bli läkare funderar i tämligen ofta på någon typ att civilingenjörsutbildning. Oftast på KTH, Chalmers eller i Lund iofs men även övriga tekniska högskolor (Linköping brukar väl komma på 4-5 plats): Som naturvetare utbildad på universitetet blir jag snarare frustrerad över att inte ens studievägledare verkar veta om att man knan läsa naturvetenskapliga ämnen även där, man får itne teknikbiten men mer av de grundläggande ämnena.
Om man tittar på antalet antagna ht-15 på Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik i Linköping så hamnar jag på strax över 100 vid en snabb i hopräkning (många kvotgrupper är det) och lägsta antagningsbetyg är över 17, dvs över C i snitt. 2010 (dvs de som borde vara färdiga nu) såg det ut ungefär likadant, 100 antagna och nära 19 i antagningsbetyg (knappt hälften MVG och resten VG). Om det verkligen bara var två som examinerades av dessa är ju verkligen frågan varför?
Luddigheten i vad en civilingenjör verkligen gör tror jag iofs precis som många innan spelar stor roll men jag tror snarare att informationen ska satsas på de som redan finns på högskolorna så att de tycker att det är värt att stanna kvar på den många ggr krävande utbildningen och blir färdiga med sina studier. Mer praktik, framför allt i form av sommarjobb inom utbildningsområdet t ex. Detta hade högskolorna krav på för 20-30 år sedan men var tvungna att ta bort då det blev svårare och svårare för studenterna att hitta praktik platser då företagen inte längre hade plats för dem. Just att få komma ut i verkligheten tidigt i utbildningen tror jag skulle göra mycket då ser man ju vad "man kan göra vad som helst" betyder.
De är kända för sin ödmjukhet också![]()
Om någon ställer utbildningar mot varann blir det ju knappast bättre av att framställa sin egen utbildning som den viktigaste och bästa?Visst är vi. Jag tycker bara det är så trist att överhuvudtaget ställa utbildningar mot varandra på det viset. Vi behöver ta hand om alla positiva krafter.
Då är det ju inte problemet att få in dem på civilingenjörsprogrammet som ska lösas utan att få dem att välja rätt (ur er synvinkel) inriktning och där är det nog bara ni företag som behöver dem som kan göra jobbet. Ordna informations träffar (bjud på fika eller mat så kommer fattiga studenter). Annonsera ut sommarjobb som de kan få redan innan de väljer inriktning och/eller ta kontakt med institutionen och hör er för om möjligheten att samarbeta i att ordna en praktikbaserad kurs. Om inte detta fungerar eller om ni redan testad får ni kanske vidga er lite i vad ni söker det kanske inte skiljer så mycket på rätt och fel inriktning och är det nån kurs som är superviktig kanske rätt arbetssökande kan få gå den efter anställning. Att samarbeta kring examensarbete är ytterligare en åtgärd som kan få studenter att välja önskad inriktningSå har det blivit här, intresset för elektroniksystem har gått mot noll på både D och Y här. Det är en profil av ett antal olika som kan väljas.
Det är säkert nästan 100 som börjar här också varje år, och i år är det 2 som kommer ut med rätt utbildning för oss, vilket är extremt. Tidigare har det varit runt 25-30 om året.
Jag håller med @Snurrfian vad gäller skolans förmåga att uppmuntra de elever som har fallenhet för matte. Bristen på mattelärare är ett problem sedan länge.
Matte betraktas som svårt och elever som är duktiga på matte får direkt nördstämpel av sina klasskamrater, särskilt killarna. Är du duktig på att måla får du glänsa på väggen i klassrummet, är du duktig på att sjunga får du uppträda på avslutningen och visa för alla. De som är duktiga på språk lockar vi med språkresor och olika utbyten mellan skolorna.
Men är du duktig på ekvationer finns små möjligheter att få visa upp det och få uppskattning eller uppmuntran. Annat än en klapp på axeln och mer uppgifter när du är klar, alternativt blir du ombedd att hjälpa dina kamrater i brist på uppgifter.
Det var väl på förslag med en skola inriktad på matte i Göteborg. Det röstades ned eftersom det ansågs elitistiskt. Men att satsa på elit-nivå inom en sport du har talang för är helt okej.
Och oavsett vad du gör när du är klar ingenjör så är matten en stor del av utbildningen.
Plus att många som kommer och är tex civilingenjörer talar en alldeles utmärkt engelska. På flera företag inom pendlingsavstånd till min ort talas inte svenska i korridorerna och på arbetsmötena. Det är engelska som gäller. Eftersom det finns anställda från så många länder.Funderar lite när jag läser den här tråden, många av de som kommer till Sverige som asylsökande (ffa från Syrien) har akademisk examen i liknande ämnen. De har kunskap, intresse och målvmedvetenhet. Vad de saknar är språket.
Varför inte redan tidigt identifiera nysvenskar med bakgrund och kompetens i bristyrken som civilingenjör och se till att de får en specialundervisning i svenska med särskilt fokus på språk som hjälper dem att ta examen i Sverige? Jag inbillar mig att mycket av literaturen mm är på engelska ändå? Win, win, Sverige får ingenjörer med specialkompetens i språk (arabiska) och kultur på internationella marknader och civilingenjörerna slipper bli taxichaffisar.![]()
Då är det ju inte problemet att få in dem på civilingenjörsprogrammet som ska lösas utan att få dem att välja rätt (ur er synvinkel) inriktning och där är det nog bara ni företag som behöver dem som kan göra jobbet. Ordna informations träffar (bjud på fika eller mat så kommer fattiga studenter). Annonsera ut sommarjobb som de kan få redan innan de väljer inriktning och/eller ta kontakt med institutionen och hör er för om möjligheten att samarbeta i att ordna en praktikbaserad kurs. Om inte detta fungerar eller om ni redan testad får ni kanske vidga er lite i vad ni söker det kanske inte skiljer så mycket på rätt och fel inriktning och är det nån kurs som är superviktig kanske rätt arbetssökande kan få gå den efter anställning. Att samarbeta kring examensarbete är ytterligare en åtgärd som kan få studenter att välja önskad inriktning