Arbetslöshet

Det står tyvärr inte mycket i mitt CV. Pluggat några år, föräldraledig ett år, pluggat lite till, föräldraledig ett år, pluggat lite till, började jobba och samtidigt pluggat, föräldraledig bara några få dagar i veckan i ett år samtidigt som jag pluggade, jobbade några år och så pluggat i två år samtidigt som jag jobbat och jobbat nu i somras och nu senast tjänstledig i tre månader. Det är inte mycket att hänga i julgranen... men 9 års arbete på samma tjänst är nog inte helt negativt, men ändå. Jag tror ju inte folk är speciellt intresserad av vad jag pluggat utan det är ju jobbet och mina två utbildningar.

Jag är ju inte så förtjust i att söka brett eftersom jag ju har en utbildning sedan i maj i år. Då känns det lite dumt att tex arbeta i en butik. Men det är alltså det jag i slutändan måste söka om jag inte får några inom mitt yrke? Det är det jag är lite rädd för, att jag ska tvingas söka något jag inte vill ha bara för att. Jag "behöver" inte ett jobb förrän senast i september 2015 och då tvinga söka ett jobb tvärtemot mina önskemål och få det i mars tex skulle kännas så dumt ju. En utbildning till ingen nytta då ju. :cry:

Jo jag är nog mest attraktiv inom städ där jag har en utbildning och många år bakom mig samt den senaste utbildning vårdadministratör. Dock finns det inte allt för många sjukhus och vårdcentraler i det här landskapet. Hade jag bott i Skåne hade jag hat jobb redan i augusti antar jag...:cry:

Ideellt har jag inte tänkt på, och det tåls absolut att tänkas på mer än en gång. Det var ett bra tips.
Hur lätt är det att få ett arbete inom området du är utbildad för? Är du beredd att flytta för att få arbete?

Om jag vore du skulle jag söka brett. Det kanske låter märkligt, men det man bör vara mest försiktig med är mindre kvalificerade arbeten inom det egna området. Skulle du arbeta i ett stall eller i en butik medan du söker arbete, visar det att du är ambitiös och arbetsvillig, men skulle du ta ett arbete, där du egentligen är överkvalificerad, kan det påverka hur andra sedan bedömer din examen. Det kan då bli svårare att få ett arbete, där du fullt ut kan utnyttja dina kunskaper.

Det står tyvärr inte mycket i mitt CV. Pluggat några år, föräldraledig ett år, pluggat lite till, föräldraledig ett år, pluggat lite till, började jobba och samtidigt pluggat, föräldraledig bara några få dagar i veckan i ett år samtidigt som jag pluggade, jobbade några år och så pluggat i två år samtidigt som jag jobbat och jobbat nu i somras och nu senast tjänstledig i tre månader. Det är inte mycket att hänga i julgranen... men 9 års arbete på samma tjänst är nog inte helt negativt, men ändå. Jag tror ju inte folk är speciellt intresserad av vad jag pluggat utan det är ju jobbet och mina två utbildningar.
Men? det är väl ett jättebra CV?

Är du inte med i akassan? Eller med i något annat fackförbund?
Är du inte det och går med precis i samband med att du blir arbetslös. Så är det oftast minmum beloppet dom betalar ut. typ 9000kr eller något sådant dumt. Måna fack och akassa har ju att man skall ha varit med 1 år innan man kan få ut något på försäkringen.
Kan vara värt att tänka på.

Hur lätt är det att få ett arbete inom området du är utbildad för? Är du beredd att flytta för att få arbete?

Om jag vore du skulle jag söka brett. Det kanske låter märkligt, men det man bör vara mest försiktig med är mindre kvalificerade arbeten inom det egna området. Skulle du arbeta i ett stall eller i en butik medan du söker arbete, visar det att du är ambitiös och arbetsvillig, men skulle du ta ett arbete, där du egentligen är överkvalificerad, kan det påverka hur andra sedan bedömer din examen. Det kan då bli svårare att få ett arbete, där du fullt ut kan utnyttja dina kunskaper.
Det är lätt i Skåne, där är det brist på dem, men här verkar det vara lite svårare och då är de flesta tjänsterna på Mälarsjukhuset och dit vill jag inte flytta. Egentligen är jag inte beredd att flytta så mycket, men funkar det med kommunikationer (i detta busslandskapet...) så är ju jobb längre bort också aktuella. Jag har tackat nej till några tjänster som velat ha mig på intervju också just eftersom de är i Eskilstuna och jag blev avrådd av andra att pendla så långt med tanke på barnen. Men jag kanske skulle testa där igen?

Hur vet jag om jag är överkvalificerad inom mitt yrke? Gäller det även städyrket, för där har jag sett mig som överkvalificerad i några. Där har det liksom varit "tala god svenska" som krav...

Är du inte med i akassan? Eller med i något annat fackförbund?
Är du inte det och går med precis i samband med att du blir arbetslös. Så är det oftast minmum beloppet dom betalar ut. typ 9000kr eller något sådant dumt. Måna fack och akassa har ju att man skall ha varit med 1 år innan man kan få ut något på försäkringen.
Kan vara värt att tänka på.
Nej jag har aldrig varit det. Sagt att jag skulle gå med men har inte tagit tag i det. Eftersom jag jobbat halvtid så hade jag nog bara fått 80% av min lön i alla fall och den var ju på 9000 så inte ens den summan skulle det då bli?

Just nu klarar jag mig ekonomiskt eftersom jag har änkepension till och med Septermber nästa år, sedan är det kört.

Nä, jag har ju knappt jobbat! ingen bryr sig väl om kurserna i kriminologi eller svenska typ?
Joho!

Att du pluggat betyder att du är en vetgirig och omvärldsintresserad person. Det säger något om DIG som människa.

Högst intressant skulle jag säga, om jag skulle vara i position att anställa.

/tanten, som jobbat på personalavdelning

Joho!

Att du pluggat betyder att du är en vetgirig och omvärldsintresserad person. Det säger något om DIG som människa.

Högst intressant skulle jag säga, om jag skulle vara i position att anställa.

/tanten, som jobbat på personalavdelning
Aha,så har jag inte tänkt. Vetgirig är jag och omvärldsintresserad är jag ju! Och tycker om att lära mig nya saker. Därför är det så trist med enklare jobb som städerska tex. Efter 9 år är jag så uttråkad av att städa samma dag ut och dag in. Eftersom jag inte har körkort går dessutom flera städjobb bort, även om jag är kvalificerad för dem i övrigt. Kvar blir då gärna sådana jobb som är på fast ställe. Eftersom jag har epilepsi som inte är stabil och under medicinbyte igen så kanske en och annan är negativ till ensamjobb, vilket städ ju ibland är, eftersom jag har dålig syn och dålig hörsel är det inte alltid positivt med jobb som innebär att ha kundkontakt i någon större omfattning kanske.... Därför kanske jag inte ska yttra mig om mina problem för arbetsgivaren! :angel:

Nej, jag är inte negativ, tvärtom faktiskt. :)

Är du inte det och går med precis i samband med att du blir arbetslös. Så är det oftast minmum beloppet dom betalar ut. typ 9000kr eller något sådant dumt.

Alfa-kassans grundersättning är max 320:- /dag före skatt (= max 6400 :- före skatt) och har man bara jobbat deltid i någon grad under det senaste året, så kommer man inte upp i maxersättningen och för att få inkomstrelaterad ersättning så krävs det faktiskt att man har jobbat nått det senaste året för den baseras på vilken inkomst man haft under de senaste 12 månaderna och har man inte haft nått arbete och därmed inte heller nån inkomst så ptja..

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 250
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka