Arbetsmarknadsministern

Asko

Trådstartare
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...eraterna-oppnar-for-att-hjalpa-jonas-sjostedt

Vad tycker ni? Gör V rätt eller fel?

Jag känner mig itu-delad, jag gillar inte vad AF har omvandlats till och håller med V i sak. Men samtidigt så betvivlar jag på att en missförtroendeförklaring av ministern leder till något bättre, speciellt när högern erkänner sig så villig till att ställa sig bakom det. De kanske tycker likadant om ministern just nu men knappast vad eller hur AF ska omvandlas till. Vad är det som händer sen?

I övrigt så håller jag med citatet nedan från denna ledarartikel:
Om partiets nya strategi ska kunna rädda Socialdemokraterna behöver något radikalt hända. Det räcker inte med retorik utan något måste också göras.

Partiet måste kräva att Löfven med regering också börjar leverera på Januariavtalets socialdemokratiska punkter, även om det gör Lööf och Sabuni rasande. Inte minst måste Magdalena Andersson presentera lösningar för den usla ekonomin i landets kommuner och regioner. Den drabbar nämligen vanligt folk närmast i vardagen, och det är där trovärdigheten för Socialdemokraterna har brustit.

Jag förstår att detta kan bli en hetsig diskussion men jag hoppas att vi kan hålla oss någorlunda sakliga och hålla oss undan från påhopp ;) då det finns så många kunniga och intressanta personer här!
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...eraterna-oppnar-for-att-hjalpa-jonas-sjostedt

Vad tycker ni? Gör V rätt eller fel?

Jag känner mig itu-delad, jag gillar inte vad AF har omvandlats till och håller med V i sak. Men samtidigt så betvivlar jag på att en missförtroendeförklaring av ministern leder till något bättre, speciellt när högern erkänner sig så villig till att ställa sig bakom det. De kanske tycker likadant om ministern just nu men knappast vad eller hur AF ska omvandlas till. Vad är det som händer sen?

I övrigt så håller jag med citatet nedan från denna ledarartikel:


Jag förstår att detta kan bli en hetsig diskussion men jag hoppas att vi kan hålla oss någorlunda sakliga och hålla oss undan från påhopp ;) då det finns så många kunniga och intressanta personer här!
Jag vet inte vad jag tycker om hanteringen runt arbetsförmedlingen. Men har i alla fall åsikten att den lär behövas och de lär inte komma undan billigare hur de än vrider sig. Tror inte det finns någon "marknad" att verka på där. Eller snarare den marknad som finns exploateras ju redan. (Ugh och jag är helt klart åt det liberala hållet och ekonom men, tror fortfarande på att vissa saker är väldigt svåra att hacka i utan att det går åt helskotta. (uhm i våra läroböcker stod posten och järnvägen som exempel men nåja.)
 
Jag erkänner att jag inte riktigt förstår vad den här reformen innebär och varför det är dåligt (eller bra) om någon bättre vetande ville förklara så vore det trevligt :)

Oberoende av det så har AF varit totalt värdelös ur alla synpunkter för både mig och alla jag känner som har behövt ha med dem att göra så någon form av reform behövs definitivt, alternativt att det läggs ner helt.
 
Jag tycker att det som stat, kommun och landsting ansvarar för, och det är grundläggande samhällsfunktioner, skall drivas i offentlig regi och övrigt i privat regi. Det behövs en renodling av vem som skall sköta vad, vi skall inte ha politiker som leker företagsledare eller privata företag som har huggsexa om offentliga medel. De erfarenheter vi har av mer än två årtiondens "New Public Management" och liberalernas privatiseringsiver är, om man uttrycker sig diplomatiskt, inte goda och det går inte att fortsätta så här.
 
Jag erkänner att jag inte riktigt förstår vad den här reformen innebär och varför det är dåligt (eller bra) om någon bättre vetande ville förklara så vore det trevligt :)

Oberoende av det så har AF varit totalt värdelös ur alla synpunkter för både mig och alla jag känner som har behövt ha med dem att göra så någon form av reform behövs definitivt, alternativt att det läggs ner helt.
Den ena delen är det som är politiskt beslutat.
Planen är att under 2020 bygga upp en verksamhet som ska ersätta AFs åtgärder och sedan under 2021 sjösätta den.

Det andra är AF som länge jobbat med: en planering att minska antalet kontor. Den sattes i verket lämpligt nog i samband med att omstöpningen 2021 offentliggjordes.
M+KD-budgeten röstades igenom i riksdagen och den innebar minskade pengar till AF. Men det hade lätt kunnt åtgärdas med extra anslag.

Slutsatsen i media är att planerna inför 2021 orsakat AFs neddragningar.
Det är inte sant.

Förstår inte varför ministern ska få bära hundhuvudet för AFs tokerier.

Jag är rätt trött på AF. Av en hel massa olika orsaker. Den kontakt jag haft med dem under åren jag jobbat med nysvenskar har inte imponerat.


'
 
Jag tycker att det som stat, kommun och landsting ansvarar för, och det är grundläggande samhällsfunktioner, skall drivas i offentlig regi och övrigt i privat regi. Det behövs en renodling av vem som skall sköta vad, vi skall inte ha politiker som leker företagsledare eller privata företag som har huggsexa om offentliga medel. De erfarenheter vi har av mer än två årtiondens "New Public Management" och liberalernas privatiseringsiver är, om man uttrycker sig diplomatiskt, inte goda och det går inte att fortsätta så här.
Jag håller med dig. Jag kommer tänka på en debattartikel i Aftonbladet idag om Karolinska universitetssjukhuset där författaren skrev att sjukhuset borde tas under statlig regi igen. Uppenbarligen är något på tok där också.
AF har överlämnat alltför många uppdrag till privatföretag och konsulter :crazy:
 
Den ena delen är det som är politiskt beslutat.
Planen är att under 2020 bygga upp en verksamhet som ska ersätta AFs åtgärder och sedan under 2021 sjösätta den.

Det andra är AF som länge jobbat med: en planering att minska antalet kontor. Den sattes i verket lämpligt nog i samband med att omstöpningen 2021 offentliggjordes.
M+KD-budgeten röstades igenom i riksdagen och den innebar minskade pengar till AF. Men det hade lätt kunnt åtgärdas med extra anslag.

Slutsatsen i media är att planerna inför 2021 orsakat AFs neddragningar.
Det är inte sant.

Förstår inte varför ministern ska få bära hundhuvudet för AFs tokerier.

Jag är rätt trött på AF. Av en hel massa olika orsaker. Den kontakt jag haft med dem under åren jag jobbat med nysvenskar har inte imponerat.


'
Vad är det för ny verksamhet? Offentlig? Statlig eller kommunal? Undrar då jag inte läst så mycket om det, typ inget alls, men jag kan lätt ha missat något.

Minskningen av antalet kontor är galet. Jag bor i Täby, vilket är ju en relativt stor och rik kommun i Storstockholm, de fick lägga ned sitt kontor här O_o Jag undrar hur andra kommuner har det då..
 
Vad är det för ny verksamhet? Offentlig? Statlig eller kommunal? Undrar då jag inte läst så mycket om det, typ inget alls, men jag kan lätt ha missat något.

Minskningen av antalet kontor är galet. Jag bor i Täby, vilket är ju en relativt stor och rik kommun i Storstockholm, de fick lägga ned sitt kontor här O_o Jag undrar hur andra kommuner har det då..
Tja, när stat och kommun inte har råd att driva runt ens basic samhällsfunktioner måste det ju bero på att man har antingen för lite inkomst (skatter), eller att man har för många utgifter på något ANNAT. Tänk efter hur mycket som läggs ut på konsultföretag och privata företag i stat och kommuns verksamhet. Bland annat har inte Danderyds kommun nu råd med att driva egen kommunal hemtjänst, trots skattehöjningar i kommunen, så nu ska det läggas ut helt och hållet på privata LOV-företag.
Det är ett systemfel någonstans. I hela sverige.
 
@honung - vi är rörande överens om detta :up:

*kl*
Jag är lite fundersam över var det går fel när folk från olika politiska partier verkar vara rätt överens i den här frågan, iallafall på buke.
Kanske var pengarna ska tas ifrån? 🤔
 
Jag tycker att AF ska läggas ner alternativt göras om helt från grunden. Det känns bara som att det i nuvarande form kostar pengar, mal långsamt och frågar kvarstår förmedlar de ens några jobb att tala om om man ställer det i förhållande till var det kostar att rodda runt verksamheten?
 
Jag tycker att AF ska läggas ner alternativt göras om helt från grunden. Det känns bara som att det i nuvarande form kostar pengar, mal långsamt och frågar kvarstår förmedlar de ens några jobb att tala om om man ställer det i förhållande till var det kostar att rodda runt verksamheten?
Det där med att förmedla jobb är nog avvecklat sedan många år, deras verksamhet har handlat mer om att sysselsätta i åtgärder. Grundprincipen i deras uppdrag var bra, precis som gamla bostadsförmedlingen var - tycker nog att båda dessa verksamheter i sin grundform fyllde bra syften, sen har alltför många utomstående intressen OCH ointressen tallat på och förvandlat båda verksamheterna till något de inte var avsedda att bli.
 
Sandlådebeteenden, kan vi inte bara avsätta samtliga riksdagspartier och hitta några som faktiskt bryr sig mer om att försöka styra landet än att tillskansa sig billiga poänger?

Oavsett borde AF byta namn, då förmedling inte är deras huvuduppgift längre, på gott och ont. Men generellt ogillar jag alliansens och sossarnas försök att avveckla allt som är offentligt.
 
Min egen kritik mot AF är att de får stora mängder pengar men lyckats ganska uselt med att få ut folk i jobb.

De gör inga större insatser för att hjälpa folk till utbildningar som leder till jobb. De förmedlar oerhört få jobb och de ägnar sig huvudsakligen åt att kontrollera arbetssökande.

Vi har runt 100.000 lediga jobb. Det finsn inga att anställa. Alltså finns ett glapp mellan de arbetslösas kunskaper och vad företagen behöver. AF gör i stort sett ingenting för att hjälpa upp det.

Jag har jobbat i en privat verksamhet som fick ut folk i jobb. En verksamhet som fick betalt först när männisor haft sitt nya jobb i ett halvår. Det funkade finfint.

I min önskevärld hade AF suttit stilla i båten och samarbetat med myndigheterna för att bygga upp den nya modellen. Istället för att krascha hela verksamheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp