Arbetsmiljöverket

Trolla

Trådstartare
Kan man "be" om en inspektion från arbetsmiljöverket?

Vi är ett ganska litet företag med ganska dåliga kontorslokaler... Ventialtionen är obefintlig, personaltoaletten är möglig, värmen är väldigt varierande mm mm...

Vi har tagit detta med chefen, han hade tom en byggfirma ute och tittade, men vi gissar att han satte i vrångstrupen när offerten dök upp, för det blev inget av det...
 
Sv: Arbetsmiljöverket

Japp, tror t om man kan göra en anonym anmälan så kommer de ut.
 
Sv: Arbetsmiljöverket

Visst kan du ringa och prata med en inspektör. De kan säkert också göra en kontroll om de anser att behovet föreligger. Har ni inget skyddsombud som kan kalla till skyddsrond?
 
Kan man "be" om en inspektion från arbetsmiljöverket?

Vi är ett ganska litet företag med ganska dåliga kontorslokaler... Ventialtionen är obefintlig, personaltoaletten är möglig, värmen är väldigt varierande mm mm...

Vi har tagit detta med chefen, han hade tom en byggfirma ute och tittade, men vi gissar att han satte i vrångstrupen när offerten dök upp, för det blev inget av det...

Man kan ringa och be om hjälp av Arbetsmiljöverket men det är ingen garanti för att de kommer och utför en tillsyn. För till skilnad från Länstyrelsen när det gäller djurhållningen så har inte Arbetsmiljöverket något "tilsynsansvar". Som människa har man ett sämre skydd än djur när det gäller just anmälningar och att få myndigheter att reagera.

Det snabbaste vägen är att ni väljer ett skydsombud som ni registerar. Alternativt kan ni ta hjälp av ett "regionalt skyddsombud" via facket. Skyddsombudet stoppar sedan arbetet och anmäler situationen till Arbetsmiljöverket som då omedelbart måste komma ut för att göra en tillsyn.

Den bästa vägen är att ni skriver till AV och beskriver utförligt bristerna. Tala då även om hur många ni är på arbetsplatsen. Beskriv även hur dialogen med arbetsgivarn är. Berätta även om det finns någon arbetsmiljöpolicy på företaget liksom om det finns något fungerande systematiskt arbetsmiljöarbetete. Komplettera med tillbuds och olycksfallsdokumnetationen och sjukfrånvaro relaterad till bristerna på arbetsplatsen. Berätta även om ni har skyddsombud eller om ni har tagit kontakt med regionalt skyddsombud.

Desto utförligare anmälan desto större chans att ni får hjälp av AV...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 509
Senast: Train
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 728
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp