Arbetsprov - innan anställning (myndighet)?

TinkerBell

Trådstartare
Hur går ett arbetsprov till vid myndighet?
Nån som kan berätta?

Ex v hur många frågor, praktiska delar etc?
Är det relaterat till utbildning o/e tjänsten ifråga, eller hur går det till?

Nån som kan berätta?

Är i stort sett omöjligt att vara på om man inte har mer info om myndighet och typ av tjänst.

Jag har sjlv aldrig gjort arbetsprov innan anställning i statligt bolag eller offentlig förvaltning.

Nån som kan berätta?

Det finns väldigt många myndigheter och du har nog större chans att få relevant svar om du talar om vilken myndighet det gäller.

Ja, alltså som typ handläggare. Oavsett så skulle era erfarenheter vara intressant att ta del av.
Typ handläggare - inser du hur brett spektrum vi talar om då? Hur brett som helst!

Som sagt så har jag aldrig hört talas om arbetsprov för en tjänst inom offentlig förvaltning. Du får nog spec:a anings mer.

Det är ju omöjligt att svara på då jag inte vet vad du sökt för tjänst. Jag gjorde tester när jag sökte jobb på en kommun och det var ju pga den tjänsten jag sökte då.

T

Som sagt så har jag aldrig hört talas om arbetsprov för en tjänst inom offentlig förvaltning. Du får nog spec:a anings mer.
Inte jag heller. Provanställning möjligen, men inte arbetsprov? För en del chefsjobb görs det tester men är man på den nivån vet man Vad det handlar om.

Jag har hört någon som sagt att man fått göra arbetsprov, men vet inte om det var privatföretag eller myndighet. Hur det gick till vet jag inte heller. Men det gick ut på att man ville se om den sökande kunde prioritera arbetsuppgifterna på rätt sätt.

Ja, alltså som typ handläggare. Oavsett så skulle era erfarenheter vara intressant att ta del av.

Handläggare inom en myndighet kan vara typ vad som helst beroende på myndighet. En extremt anonym tjänstetitel. Jag är glad att vi har fått behålla våra som alltid funnits. Jag är till exempel statsgeolog, handläggare hos oss är typ de som sitter i kundtjänst.

Preciserar lite: Inom ex v länsstyrelsen lär det ska vara ganska vanligt om jag förstått det hela rätt. Och med handläggare menar jag naturligtvis en kvalificerad tjänst, inte kundtjänst :grin:

Har aldrig hört talas om arbetsprov för jobb på lst (eller på ngn annan myndighet och jag har jobbat på/för några). Hur skulle ett arbetsprov gå till? Person som varit sjukskriven länge har jag varit med om har fått arbetsträna innan fast anställning, men annars är i min värld arbetsprov ngt som visar ens praktiska färdigheter. Svårt för en handläggare (hur snabbt svarar du på ett ärende?). Någon form av provanställning förutsätter (i praktiken) att den som söker inte har ett fast jobb.

Nån som kan berätta?

Vi har haft arbetsprov när vi har anställt (kvalificerade) handläggare på vår myndighet (länsstyrelse). Ett kortare prov med typ tre frågor (flerval) där vi mest velat se att personen inte är extrem i sitt tankesätt, har bra resonemang och kan motivera och diskutera. Dvs. motivering och tanke kring svaren har egentligen varit viktigare än själva svaret i sig. Det har varit fingerade ärenden med olika problematik som grund för våra frågor.

Jag har själv gjort ett arbetsprov på en annan länsstyrelse för en annan typ av tjänst, då handlade det om att hantera ett dataprogram utifrån en kort beskrivning. Dataprogrammet var det som användes i den tjänsten så antar att de då ville se hur lätt en hade för att sätta sig in i det.

Vi har haft arbetsprov när vi har anställt (kvalificerade) handläggare på vår myndighet (länsstyrelse). Ett kortare prov med typ tre frågor (flerval) där vi mest velat se att personen inte är extrem i sitt tankesätt, har bra resonemang och kan motivera och diskutera. Dvs. motivering och tanke kring svaren har egentligen varit viktigare än själva svaret i sig. Det har varit fingerade ärenden med olika problematik som grund för våra frågor.

Jag har själv gjort ett arbetsprov på en annan länsstyrelse för en annan typ av tjänst, då handlade det om att hantera ett dataprogram utifrån en kort beskrivning. Dataprogrammet var det som användes i den tjänsten så antar att de då ville se hur lätt en hade för att sätta sig in i det.

Oj, det hade jag aldrig hört talas om. Så fel man kan ha. Misstänker att det handlar om personer som är okända för rekryteraren? I min lilla värld förekommer det nästan aldrig (dvs om ingen på arbestplatsen vet vem personen är så har den lämnat referenser som är lätta att kolla upp och det finns alltid minst tre bekanta i branschen som har stött på personen tidigare och vars omdöme man kan lita på), och då skulle ett sådant arbetsprov te sig väldigt märkligt.

Oj, det hade jag aldrig hört talas om. Så fel man kan ha. Misstänker att det handlar om personer som är okända för rekryteraren? I min lilla värld förekommer det nästan aldrig (dvs om ingen på arbestplatsen vet vem personen är så har den lämnat referenser som är lätta att kolla upp och det finns alltid minst tre bekanta i branschen som har stött på personen tidigare och vars omdöme man kan lita på), och då skulle ett sådant arbetsprov te sig väldigt märkligt.

Ja, för de tjänster jag har rekryterat för har vi haft över 100 sökande per tjänst. Varav kanske fyra är kända sedan tidigare, ytterligare fem går att få referenser från branschen och resten är helt okända. Under de förutsättningar du beskriver blir det såklart rätt märkligt med ett arbetsprov.

Preciserar lite: Inom ex v länsstyrelsen lär det ska vara ganska vanligt om jag förstått det hela rätt. Och med handläggare menar jag naturligtvis en kvalificerad tjänst, inte kundtjänst :grin:
Det du naturligtvis menar är med andra ord inte så självklart för oss. Det hade sparat tid om du varit lite mer utförlig i trädstarten. :)

Men nu vet vi att det är en mer kvalificerad tjänst. Fast vi vet fortfarande inte vilken typ av myndighet det handlar om. Jag antar att det är skillnad på om man hanterar människor, ting eller förordningar. Om det är ett stort område eller mer explicit.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 547
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 327
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 940
Senast: malumbub
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 244
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka