Bukefalos 28 år!

Arbetsvillkor

T

tengil

Vad tycker ni är lämpligt att få betalt om man jobbar som islandshäst turledare med ca. 10 arbetstimmar per dag?
Då ingår boende och mat.

Min andra fråga är vad skulle ni tycka om man tar med sig sin egen häst och har med på turerna, gynnar det verksamheten eller inte? Kan man se det som en extra kostnad eller en fördel?
 
Sv: Arbetsvillkor

Nummer ett är att det är för långa arbetsdagar.. Men det är du väl redan medveten om.

Annars:
Din ålder? och din erfaranhet?

Ska du vara anställd eller jobba på f-skatt?
Om du ska vara anställd så är det månadslön som gäller. Att vara timanställd ger väldigt dåligt skydd om man blir sjuk tex.

Jobbar du måndag till fredag? Eller helger också?

Du kan ju ha som riktmärke att lägst lön i handels är 119 kr timmen om du är minst 18 år och har 3 års erfarenhet.
Sen tillkommer OB-tid och semesterersättning.

Ett förslag är väl att du betalar uppehälle för din häst precis som en vanlig inackordering och sen om du använder honom i verksamheten, så hyr du ut honom. Dvs det finns då inget krav att han måste vara med i verksamheten om du inte vill.

Likaså boende, vad kostar det? och mat?
Det finns en tendens att det blir väldigt dyrt boende och mat när man har arbetsvilkoren boende+ mat + fickpengar. Det kan ibland bli mer lönsamt att få en riktig lön och betala allt själv. Ett stort plus är även att du då får välja själv vilken mat du vill äta.

Bara lite funderingar.
 
Sv: Arbetsvillkor

Jag tycker att ett seriöst hästjobb och som vilket annat tungt jobb som helst, dvs man bör få ut rent åtminstone runt 6.000 i månaden för att man skall orka med det. Ingår inte mat och boende vill jag lägga på minst 3-4.000 på den summan. Då snackar vi mycket erfarenhet, dvs man klarar av allt man behöver göra i ett stall och med hästarna. Full arbetstid på minst 8h/dag minst 5 dagar i veckan. Men ofta blir ju dagarna längre än en "vanlig" arbetsdag.