Bukefalos 28 år!

Arbetsvillkor

T

tengil

Vad tycker ni är lämpligt att få betalt om man jobbar som islandshäst turledare med ca. 10 arbetstimmar per dag?
Då ingår boende och mat.

Min andra fråga är vad skulle ni tycka om man tar med sig sin egen häst och har med på turerna, gynnar det verksamheten eller inte? Kan man se det som en extra kostnad eller en fördel?
 
Sv: Arbetsvillkor

Nummer ett är att det är för långa arbetsdagar.. Men det är du väl redan medveten om.

Annars:
Din ålder? och din erfaranhet?

Ska du vara anställd eller jobba på f-skatt?
Om du ska vara anställd så är det månadslön som gäller. Att vara timanställd ger väldigt dåligt skydd om man blir sjuk tex.

Jobbar du måndag till fredag? Eller helger också?

Du kan ju ha som riktmärke att lägst lön i handels är 119 kr timmen om du är minst 18 år och har 3 års erfarenhet.
Sen tillkommer OB-tid och semesterersättning.

Ett förslag är väl att du betalar uppehälle för din häst precis som en vanlig inackordering och sen om du använder honom i verksamheten, så hyr du ut honom. Dvs det finns då inget krav att han måste vara med i verksamheten om du inte vill.

Likaså boende, vad kostar det? och mat?
Det finns en tendens att det blir väldigt dyrt boende och mat när man har arbetsvilkoren boende+ mat + fickpengar. Det kan ibland bli mer lönsamt att få en riktig lön och betala allt själv. Ett stort plus är även att du då får välja själv vilken mat du vill äta.

Bara lite funderingar.
 
Sv: Arbetsvillkor

Jag tycker att ett seriöst hästjobb och som vilket annat tungt jobb som helst, dvs man bör få ut rent åtminstone runt 6.000 i månaden för att man skall orka med det. Ingår inte mat och boende vill jag lägga på minst 3-4.000 på den summan. Då snackar vi mycket erfarenhet, dvs man klarar av allt man behöver göra i ett stall och med hästarna. Full arbetstid på minst 8h/dag minst 5 dagar i veckan. Men ofta blir ju dagarna längre än en "vanlig" arbetsdag.

Har jag med min egna häst till arbetet och sköter den själv så är det väl varken bu eller bä för företaget, om det nu inte är så att de vill ha sina egna hästar tränade som turledare.

Sen är det väl sällan man faktiskt hittar ett så seriöst företag att de erbjuder en skälig lön för det enorma arbete man ofta utför...
 
Sv: Arbetsvillkor

Lämpligt i mina ögon är 15-20.000kr med tanke på ansvarstyngden och arbetsbördan. Om du använder din häst i turridningen är det en ekonomisk fördel för din arbetsgivare som då kan få med ytterligare en häst på turerna (= mer pengar till denne). Använder du din häst i turridningen tycker jag att du ska ha gratis uppstallningskostnader för den, och helst ett extra lönetillägg eftersom du då upplåter din häst till verksamheten. (Även om det är du som rider på den). Sedan ser verkligheten ut på ett helt annat sätt för det mesta. Mitt första jobb på hästgård (turledare med i snitt 12h arbetsdag och 5-7 dagar i veckan) gav 1000kr i fickpengar samt kost och logi. Jag ledde 100 turer på tre månader och drog förmodligen in sexsiffriga belopp till min arbetsgivare. Det är inte ok, men jag var ung och blåögd. (Detta var ungefär tolv år sedan, men misstänker att många jobbar med liknande villkor)

Har även jobbat på en islandshästridskola, ansvarsområden var stallskötsel, "underhållsträna" de tolv ridskolehästarna samt motionsrida saluhästar och en mycket fin tävlingshäst. Oftast femdagarsvecka och ungefär 8-12h arbetsdag, det fick jag 3500kr/mån för inklusive kost, logi och lektioner. Inte heller ok såhär i efterhand när jag blivit vuxen och klok.

När jag jobbat som hästtränare däremot har jag haft vettig lön.
 
Sv: Arbetsvillkor

Sist men inte minst: JOBBA INTE SVART hur lockande det än är. Det är dig det drabbar.

Tillägg: Såg nu att mat och boende ingår, snittkostnad för mig i singelhushåll är 1800kr/mån på mat och förbrukningsartiklar, och en rimlig månadshyra ute på landet beror givetvis vart i landet man bor och vilken standard boendet har men från 1500-4000kr kan det antas vara värt, så det kan man dra av från lönen jag föreslog. Och minska ned med stallhyran också motsvarande vad den kostar. Du borde landa runt minst 10.000kr i lön. Tänk på att du inte bara ska gå plus minus noll.
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsvillkor

Jag tycker precis som några av er att ha med sin egen häst gynnar verksamhets ägaren eftersom min häst i princip inte kostar någonting för de. Däremot sparar de hästar, och de får tillgång till en mycket lugn och fin häst att ha med i verksamheten.

Jag blev erbjuden sommarjobb av min f.d. chef nu i sommar och jag tänkte då rådfråga er hur mycket jag ska begära att få betalt. Sedan måste vi också såklart ta hänsyn till att nästan inget hästjobb gör en rik. Man får mäta rikdomen i andra saker.

Jag vill inte bli rik på pengar men samtidigt inte jobba för ingenting som förra sommaren. Jag jobbade då 8 veckor från 9-20.00 i sträck och fick 6000 för hela sommaren. Då ingick mat såklart, det kostar ca 100 om dagen och boende. Boendet var ett torp i närheten vilket jag inte tror de betalade någonting för utan fått tillhåll av kommunen.

Jag är 17 år, jobbat med hästar hela mitt liv. B.la. på Laesö och i Linköping m.m. Däremot så tar jag inte oftast turer själv utan vi är oftast två. Min medledare får betalt 50:- för varje turist och besinersättning dit.
 
Sv: Arbetsvillkor

Klart att pengarna inte alltid är det viktiga, men så länge det finns folk som är beredda att i princip jobba gratis kommer utnyttjandet av arbetskraft att fortsätta, och lönenivån ligga under existensminimum i många fall!

Jag har även praktiserat i ett halvår, tror att jag fick 4.200kr/månad efter allt (vitt) plus gratis mat och boende+ lektioner. (Det var 8-9 år sedan) Det tyckte jag var värt hur mycket som helst, då, men då kom jag från ett välbetalt jobb i annan bransch före och var ute efter att lära mig maximalt mycket om Islandshästar, det såg jag som en utbildning för mig, det var väldigt fina hästar och en duktig instruktör. På den tiden hade jag inte så mycket utgifter, ingen egen häst som behöver skor etc.

Turridning gav mig många timmar i sadeln och jag lärde mig en hel del på det med, men jag kan inte påstå att jag utvecklades så jättemycket som ryttare eftersom man måste ha så mycket fokus "bakåt" när man rider med nybörjare. Man kan inte koncentrera sig så mycket på sin egen ridning. Och det blev inte jättemycket tid till egen ridning utöver turerna. Men oftast var det roligt och det var en erfarenhet.

Räkna på vad du har för utgifter och vad du minst behöver ha i månaden för att inte bara gå runt, utan också kunna leva, och köpa kläder och sådant. Gå absolut inte under det.
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsvillkor

Jag håller med! Såklart är det det roliga i jobbet som ofta gör det värt, men det finns ju en gräns någonstans där det roliga slutar och arbetet börjar...

Jag har slavat på en av sveriges kändaste gårdar för 6000/månaden, och då var det ofta 24h/dygnet med hästar, stall, hundar och morgon till kvällsfodringar man var tvungen att hålla koll på när jag själv bodde några mil därifrån. Det var kul i början, sedan gjorde det att jag totalt tappade hästlusten eftersom ingenting var roligt längre...

Så jag tycker du skall tänka över det hela noga. Som sagt, är det bara under en kort tid kanske det väger upp med att vara roligt och då spelar inte pengarna någon roll! Så länge du får ut något av det och blir behandlad bra så kan det absolut vara värt en dålig lön! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 753
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 351
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 398
Senast: Juli0a
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 854
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp