S
Stoppard
Vilka tycker ni är rasernas fördelar och nackdelar. Vi ska skaffa en häst till och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha och är därför tacksam för era erfarenheter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad ska du använda hästen till ? Körning eller ridning eller bådadera?Stoppard skrev:Vilka tycker ni är rasernas fördelar och nackdelar. Vi ska skaffa en häst till och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha och är därför tacksam för era erfarenheter.
Bill skrev:kallblodstravaren är kraftigt underskattad som ridhäst, dessutom kan man hitta högresta , lättare modeller som blir utmärkta ridhästar, till skillnad från de tunga brukshästarna, som är tröga o flegmatiska, dessutom svåra att hitta passande sadlar till!
/ Bill![]()
Stoppard skrev:Vilka tycker ni är rasernas fördelar och nackdelar. Vi ska skaffa en häst till och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha och är därför tacksam för era erfarenheter.
Immer skrev:Generalisering![]()
Jag vet många kallblodstravare som är så breda över ryggen att de måste ha måttbeställda sadlar. Min egen Best är ett exempel.
Immer
Visst, bara man kunde få tag i genuint foundationblod, och ranchhästmodellen. Skulle aldrig lägga ut slantarna på dessa små "arenahästar" som spinner på ridplanerna här i sverige.kenneth skrev:Köp en amerikansk quarterhäst så har du allt i ett. Styrka, smidighet, lättränad och lugn i psyket, samt självklart skönheten.
Jag vet det mycket väl men trots namnet så är det så att de var en och samma ras in på 60-talet. Namnet är ännu nyare, I folkmun är det väldigt nytt.Bill skrev:Pssst ! Det finns inget som heter "Nordsvensk travare" ! rasen heter Svensk kallblodstravare, och ska inte blandas ihop med brukshästen. Det är lika fel som att kalla ett svenskt halvblod för engelskt fullblod.
Bara så att vi inte blandar ihop begreppen!![]()
/ Bill![]()
Bill skrev:Jovisst, men en häst med en bred rygg och dåligt utvecklad manke är man ju inte tvungen att köpa, är man lite klyftig så letar man fram en av "rätt" modell, och är man inte så klyftig, ja då får man sälla sej till den stora skaran som försöker hitta en sadel som är nog stor och kanske inte ens finns. Å tillhör man den sista gruppen , ja då blir man förespråkare för bomlösa "sadlar" !![]()
/Bill![]()
Idasagare skrev:Namnet svensk kallblodstravare är egentligen ett namn som kom för att travarna inte ville sammanblandas med brukshästen.